طغیانی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صنایع اصفهان هر ساله هزاران میلیارد تومان برای عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند اما مشخص نیست این عوارض کجا هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مهدی طغیانی شامگاه چهارشنبه در نشستی آنلاین با رسانه‌ها که با محوریت وضعیت آلودگی هوای کلانشهر اصفهان برگزار شد با بیان اینکه آلودگی هوا در اصفهان پیشینه‌ای برابر با چند دهه دارد، اظهار کرد: این آلودگی طی چند سال اخیر به دلایل مختلف تشدید و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عامل حدود ۱۶ درصد از مرگ و میر افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان است.

وی گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در شهر اصفهان ۵۵ درصد آلایندها مربوط به منابع ثابت و ۴۵ درصد مربوط به منابع متحرک است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود ۳۵ شهرک صنعتی بزرگ در اطراف اصفهان، وجود ۲نیروگاه، صنایع آلاینده‌ای مانند ذوب آهن، سیمان سپاهان و سیمان اردستان و همچنین پالایشگاه اصفهان از مهم‌ترین منابع آلاینده در اصفهان هستند، افزود: وجود مناطق صنعتی مانند منطقه صنعتی دولت آباد با فعالیت ۳۰۰ کوره آجرپزی دیگر دلیل اصلی وجود آلاینده‌ها در این شهر است، باید بدانید که علی رغم موظف بودن شرکت گاز به قطع گاز کوره‌های آجرپزی در ایام آلوده شب گذشته هر چند کیفیت هوای اصفهان در وضعیت بنفش بود اما رهاسازی دود کوره‌های آجرپزی در اصفهان به خوب مشاهده می‌شد.

وی همچنین با اشاره به اضافه شدن ۸۰۰ واحد صنعتی بدون مجوز در اطراف شهر اصفهان تصریح کرد: هنوز بررسی نشده این واحدها آلاینده هستند یا خیر و جالب توجه است که بخش زیادی از این‌ها صنایع ریخته گری هستند.

طغیانی قرار گرفتن اصفهان در چهار راه ترانزیتی کشور را دیگر عامل افزایش حجم آلاینده‌ها در این کلانشهر دانست و گفت: باید توجه داشت که این خودروهای عبوری که حامل بار و مسافر هستند دارای میانگین سنی بالا و فرسوده و آلاینده هستند.

وی توسعه صنایع بدون توجه به آمایش سرزمین را دلیل اصلی شرایط امروز در اصفهان دانست و افزود: ۸۰ درصد صنعت استان در ۸ درصد مساحت استان مستقر شده و این‌ها وضعیت هوای اصفهان را به اشباع رسانده‌اند و به ویژه در روزهای سکون هوا طبیعت تاب آلایندگی را ندارد.

طغیانی اضافه کرد: برخی از صنایع سهم بیشتری در آلایندگی دارند، هفته گذشته در شرکت ذوب آهن تذکر محکمی به مدیرعامل ذوب آهن در خصوص کک سازی دادم چرا که بر اساس اعلام محیط زیست، ۸۰ درصد آلودگی لنجان مربوط به ذوب آهن است.

وی با بیان اینکه منفعت طلبی و سودجویی صاحبان صنایع و به ویژه صنایع آلاینده چالش بزرگی در اصفهان است، افزود: برخی از صاحبان صنایع تنها به درآمدزایی توجه دارند و به محیط اطراف و زندگی مردم توجه ندارند که این امر خیانت به مردم است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنایع آلاینده در مرگ شهروندان موثر هستند، افزود: رصد، سنجش و پایش آلایندگی در اصفهان به خوبی انجام نمی‌شود، آلودگی صنعت رصد نمی‌شود، ما با ۹ هزار واحد صنعتی تنها یک واحد سیار سنجش آلاینده‌های جوی را داریم که با این امکانات نمونه‌برداری شدنی نیست.

وی تصریح کرد: رصد آلایندگی صنایع را به صورت چشمی داریم که این امر نشان از ناکارآمدی نظارت در این بخش است.

طغیانی گفت: احکام قضایی بازدارنده در خصوص آلودگی هوا در اصفهان صادر نشده است این در حالی است که در قانون هوای پاک و در ماده‌های مهتلف و به ویژه ماده‌های ۱۱ و ۱۲ تکالیفی را گذاشته برای صدور احکام واخدهای آلاینده، در یک نمونه شرکت ذوب آهن که ۱.۵ سال با ۴۰ شاخص مورد سنجش قرار گرفته، ۱۸ مورد تذکر داشته، جالب است بدانید که این کارخانه از سال ۹۵ تا امروز ۳ پرونده قضایی داشته که در یکی تبرئه شده، در یکی ۷ میلیون تومان جریمه شده و یکی نیز در دست بررسی است که هر کسی مدیرعامل ذوب آهن باشد با این میزان مهربانی دستگاه قضایی و محیط زیست به روند فعالیت خود ادامه می‌دهد چرا که برای اقدامات آلاینده خود هزینه‌ای نکرده است و ضروری است که دستگاه قضایی و محیط زیست رفتاری بازدارنده تر داشته باشند.

وی در خصوص نبود اقدام جدی برای کنترل آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا و تولید به یکدیگر گره خورده است، به محض مطرح شدن آلاینده بودن واحد و برخورد با آن معمولا واسطه گری می‌شود تا واحد صنعتی به کار خود ادامه دهد و مسیر غلط خود را طی می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه گره زدن آلودگی و توجیه برای تولید عذر بدتر از گناه است، افزود: محیط زیست در تصمیم‌گیری‌ها و توسعه‌ها در اولویت نیست، باید این امر در اولویت اول قرار گیرد و باید به سمت توسعه تولید با ارز ش افزوده بالا برویم.

وی گفت: لزوم استمرار اقدامات برخورد با آلاینده‌ها ضروری است، در شرایط فعلی همه به دنبال حل این مشکل هستند و به محض وقوع باد وباران دیگر این بحث فراموش می‌شود واین در حالی است که اگر می‌خواهیم آلودگی را برطرف کنیم، اقدامات مستمر را در دستور کار قرار دهیم.

نماینده مردم اصفهان افزود: اعتبارات لازم برای حل مشکلات پایش آلاینده‌ها نداریم و این در حالی است که هزاران میلیارد تومان عوارض آلایندگی از صنایع می‌گیریم و معلوم نیست این پول‌ها توسط شهرداری‌ها کجا هزینه می‌شود و این در حالی است که هنوز یک ایستگاه سنجش درست آلاینده‌ها را نداریم.

طغیانی با اشاره به کمبود گاز در کشور گفت: باید توجه داشت که احداث گلخانه‌ها، نیروگاه‌ها و ...را داشته‌ایم واین در حالی است که منابع آن را تامین نکرده‌اند و از سوخت دوم یعنی مازوت استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه هنوز در نیروگاه شهید محمد منتظری مازوت سوزی شروع نشده است، اضافه کرد: این در حالی است که سیمان سپاهان مازوت سوزی را آغاز کرده است واز مدیرعامل این شرکت درخواست داریم به مصوبه شورای امنیت ملی تکیه نکند و برای سلامتی مردم این شرکت را در شرایط فعلی تعطیل کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص نیروگاه شهید محمد منتظری گفت: شورای امنیت ملی مصوبه مازوت سوزی در نیروگاه منتظری را صادر کرده است ما درصدد منتفی کردن این مصوبه هستیم.

وی در خصوص گلوگاه حابجایی صنایع از اصفهان نیز افزود: جابجایی نیروگاه و صنایع هزینه بر و زمان‌بر است ونباید به زودی منتظر این اقدام باشیم.

طغیانی گفت: مستندسازی تخلفات در حوزه آلودگی هوا نیز یکی دیگر از مسایل است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی در خصوص جابجایی صنایع از اصفهان نیز گفت: جابجایی کوره‌ها به کندی در حال پیشرفت است، انجمن‌ها مقاومت می‌کنند و باید فضاسازی رسانه‌ای در این زمینه انجام شود، انتقال واحدهای کک سازی و گندله سازی ذوب آهن، انتقال ریخته‌گری‌ها و انتقال نیروگاه‌های منتظری و اصفهان مطرح است که البته وزارت نیرو مقاومت‌های خودش را دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شرکتی دانش بنیان با رصد ماهواره‌ای درصدد بررسی چندین نوع آلاینده در اصفهان است، گفت: این تصاویر در اختیار سازمان محیط زیست و دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت، باید این اقدام حمایت و پیگیری شود تا به نتیجه برسیم و مدعیانی که به دروغ ادعای سلامت صنایع خود را دارند دیگر نتوانند آلایندگی را کتمان کنند.

وی در خصوص برنامه شهرک‌های صنعتی برای کاهش آلایندگی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان تنها بر خود لازم می‌داند که زمین به صنایع بدهد و پول بگیرد و خود را در خصوص آلایندگی این صنایع مسؤول نمی‌داند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =