بدهی خارجی دلار ارز

قیمت دلار امروز ۱۵ آذر ماه نسبت به روز گذشته باز هم کاهشی بود و به ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. دلار امروز در آستانه کانال ۴۹ هزار تومان ایستاده و تنها یک پله تا این کانال فاصله دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت نیوز، بازار امروز اندکی نوسان داشت اما این نوسان بسیار محدود بود. بازار کار خود را با معامله دلار ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی آغاز کرد و در یک ساعت اولیه، قیمت دلار با کاهش ۱۰۰ تومانی به حدود ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و مجددا کمی افزایش داشت.

البته نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در بازار ارز به قدری نیست که نشان‌دهنده تغییر مسیر معناداری برای قیمت دلار باشد. اما نمی‌توان به سادگی از کنار این افت قیمت گذشت. به خصوص در شرایطی که قیمت دلار خود را به کف کانال نزدیک کرده و در یک قدمی ورود به کانال ۴۹ هزار تومان ایستاده است.

در یک ماه گذشته یکبار دیگر هم دلار خود را به کانال ۴۹ هزار تومان رساند اما تنها چند ساعت در این کانال ماند و خیلی زود به کانال قبلی بازگشت. اکنون هم این احتمال وجود دارد که دلار کانال ۵۰ هزار تومان را از دست بدهد اما نکته مهم این است که آیا دلار در این کانال ماندگار می‌شود یا نه.

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار دیگر کانال ۴۹ هزار تومان را تجربه نمی‌کند و نهایتا در کف کانال ۵۰ هزار تومانی می‌ماند. البته تلاش‌های دولت تاکنون بر این متمرکز بوده که بتواند قیمت دلار را پایین نگه دارد. اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند متغیرهای کلان اقتصادی به سمتی حرکت نمی‌کند که این خواسته دولت برآورده شود.

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات قیمت دلار گفت: «قیمت دلار در بلندمدت وابستگی به متغیرهای کلان اقتصادی دارد و تاثیر اخبار، رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار، اثر کوتاه‌مدت بر قیمت ارز دارد.»

وی افزود: «متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با ریتم اخبار مساعد، فاکتورهای اقتصادی تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاست‌گذار در بلندمدت کنترل شود.»

این کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و افزود: «هر چند نظام متشکلی در حوزه تقاضا و عرضه نداریم اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی از خود نشان می‌دهد.»

وی با تاکید بر اینکه مانور اخبار سیاسی در هفته‌های گذشته قیمت دلار را کاهش محدودی داده است، گفت: «این سیاست تکراری است و در گذشته نیز شاهد تاثیر لحظه‌ای و مقطعی چنین اقداماتی بر بازار ارز بودیم و باید توجه داشت، معیار اثرگذاری بر تعیین نرخ ارز نیست.»

آقابزرگی ادامه داد: «در نهایت توانایی عرضه است که تعیین‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره‌ای در مایملکش ندارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =