• ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
  • کد خبر: 46608
  • readingTime: ۲ دقیقه
کبالت

چهار منبع آگاه اعلام کردند که فعالیت در معادن مس و کبالت تحت مدیریت شرکت‌هایی همچون «Glencore» و «CMOC» واقع در منطقه کولوزی در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، به دلیل اعتصاب کامیون‌داران که از اواخر ماه اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده، با اختلال جدی مواجه شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از فلزات‌ آنلاین، در حال حاضر دو هزار و ۷۰۰ کامیون حامل حدود ۸۹ هزار تن مس در منطقه کلوزی دست به اعتصاب زده‌اند.

به گفته منابع آگاه، این اعتصاب می‌تواند روند عرضه جهانی مس مورد نیاز در بخش ساخت‌وساز و تولید برق و کبالت مورد استفاده در تولید باتری‌های قابل شارژی که انرژی خودروهای الکتریکی را تامین می‌کند، محدود کند. گفتنی است مس و کبالت، هر دو در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرگزاری رویترز در ماه نوامبر ۲۰۲۳، انتظار می‌رود وضعیت مازاد عرضه مس در بازار در سال جاری میلادی که حجم آن برابر با ۱۱۲ هزار تن است، در صورت طولانی شدن اعتصابات این کامیون‌داران به وضعیت کسری تولید تبدیل شود.

بر اساس گزارش انجمن مطالعات بین‌المللی مس، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان است که حدود ۱۰٫۴ درصد از ۲۲ میلیون تن مس استخراج شده در سال ۲۰۲۲ در سطح جهان را به خود اختصاص داد. به علاوه این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت در جهان به شمار می‌رود.

به گفته این منابع، رانندگان کامیون که مس تولید شده در معادن منطقه کولوزی را به کشور زامبیا و سپس به بنادر ساحلی برده تا از آنجا با استفاده از کشتی‌های حمل بار به کشورهای مصرف‌کننده همچون چین منتقل کنند، از شرکت‌های لجستیک درخواست کرده‌اند که حق ماموریت آن‌ها به ازای هر سفر، ۷۰۰ دلار افزایش پیدا کند!

این اعتصاب موجب توقف خروج مس و کبالت تولیدی شرکت‌هایی همچون «Ivanhoe Mines» فعال در معدن «Kamoa Kakula»، شرکت «CMOC» فعال در معدن «Tenke Fungurume»، شرکت «Glencore» فعال در معدن «Kamoto» و شرکت «Sicomines» فعال در معدن «Mashamba West» از جمهوری دموکراتیک کنگو شده است.

هیپی تیجیویکوا، مدیر اجرایی مرکز خدماتی «Walvis Bay Corridor Group» عنوان کرد: رانندگان کامیون علاوه بر حقوق فعلی خود، نیازمند دریافت کمک‌هزینه‌های حمایتی در قالب حق ماموریت هستند تا به فعالیت خود در معادن جمهوری دموکراتیک کنگو ادامه دهند.

وی مطرح کرد: این اعتصابات بیشتر مسیرهای مرتبط با عرضه از معادن مس و کبالت را در منطقه مذکور تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل در حال حاضر روند رفت‌ و آمد و بارگیری و تخلیه بار توسط این کامیون‌ها، با اختلال جدی در این معادن مواجه است.

این حق ماموریت در واقع یک نوع کمک‌هزینه است که به رانندگان پرداخت می‌شود و در صورتی که کامیون‌ حامل مواد با ارزش مس و کبالت مورد سرقت قرار بگیرد، به عنوان کمک پوششی یا غرامت به این رانندگان پرداخت خواهد شد.

شرکت تامین‌کننده «Darton Commodities» اعلام کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۶ درصد یا ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ تن کبالت به دیگر مناطق جهان عرضه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =