موتور

حجت دهقانی، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان موتورسیکلت می‌گوید: تقاضا در بازار موتورسیکلت به شدت افت پیدا کرده و رکود بسیار سنگینی در بازار حاکم است. واردات موتورسیکلت‌ها نیز به منظور تامین ارز صورت نمی‌گیرد و شماری از کارخانه‌داران این صنف به گل نشسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اعداد و ارقام بالا و عجیب در بازار موتور سیکلت‌ها باعث شده تا برخلاف گذشته کمتر کسی برای خرید این دوچرخ‌ها دست به جیب شود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد کف قیمت موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر حدود ۴۰ میلیون تومان و خرید مدل‌های جدیدتر و باکیفیت‌تر به بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی یا بیشتر نیاز دارد. فعالان بازار معتقدند در گذشته افرادی که توان خرید خودرو نداشتند، به خرید موتورسیکلت روی می‌آوردند ولی قیمت موتورسیکلت در سال‌های اخیر با افزایش چند برابری همراه شده است؛ از این‌رو اقشار کم‌درآمد نیز توان خرید این دوچرخ‌ها را ندارند. همچنین به گفته فعالان این بازار، بسیاری از مالکان در گذشته تمایل به ارتقا و تعویض موتورسیکلت خود داشتند ولی افزایش قیمت‌ها سبب شده مالکان تعمیر موتورسیکلت خود را به تعویض آن ترجیح دهند. حجت دهقانی، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان موتورسیکلت با اشاره به نارضایتی فعالان این صنف از وضعیت بازار به خبرنگار ایراسین می‌گوید: تقاضا در بازار موتورسیکلت به شدت افت پیدا کرده و رکود بسیار سنگینی در بازار حاکم است.

دوچرخ‌ها در فروش اقساطی گران‌تر از کف بازار

افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها و رکود حاکم بر بازار موتورسیکلت باعث شده تا شماری از فروشندگان به عرضه موتورسیکلت صفرکیلومتر به صورت اقساطی روی بیاروند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خرید اقساطی موتور سیکلت نیز بالا نیست. عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان موتورسیکلت در این‌باره توضیح می‌دهد: شرکت‌ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای موتور سیکلت به صورت اقساطی عرضه می‌کنند؛ درحقیقت بیشتر شرکت‌هایی که موفق به کسب پروانه کشوری شده‌اند، یک یا چند فروشگاه زنجیره‌ای ایجاد کرده‌اند و تولیدات خود را در این فروشگاه‌ها به صورت اقساطی می‌فروشند. اگر این شرکت‌ها موتورسیکلتی تولید کنند، این موتور را در نمایندگی عرضه نمی‌کنند بلکه به صورت مستقیم در فروشگاه‌ها به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

دهقانی ادامه می‌دهد: اگر شرکت‌ها تولیدات خود را با قیمت معقول و پایین در فروش اقساطی به مصرف‌کننده عرضه کنند، ما اعضای اتحادیه به عنوان حامی مصرف‌کنندگان از این اتفاق بسیار خرسند خواهیم شد. ولی متاسفانه تولیدات در بیشتر مواقع با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؛ برای‌نمونه فردی موتوری را به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان با فرض اینکه این موتور در بازار ۱۷۰ میلیون تومان قیمت خورده، از شرکت می‌خرد ولی خریدار پس از خرید متوجه خواهد شد این موتور در بازار فقط ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

به اعتقاد عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان موتورسیکلت، اعضای اتحادیه حامی مصرف‌کننده هستند و از این نوع فروش رضایت ندارند زیرا تولیدات از کارخانه باید با قیمت پایین‌تر از بازار به دست مردم برسد ولی موتورسیکلت‌ها در طرح‌های اقساطی بیشتر مواقع با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

گره خوردن وضعیت واردات به تامین ارز

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان موتورسیکلت با اشاره به اینکه واردات موتورسیکلت به کشور صورت نمی‌گیرد، توضیح می‌دهد: واردات موتور سیکلت‌ها به منظور تامین ارز صورت نمی‌گیرد. سابقا واردات یک حالت مبادله‌ای داشت و اگر کسی به واردات روی می آورد، با صادرکننده آن محصول به نوعی تبادل می‌کردند. درمقابل از این سبک صادرات به منظور تامین ارز جلوگیری شده است.

دهقانی اضافه می‌کند: افرادی که یک کارخانه با هزینه گزافی احداث کرده بودند تا سودی عاید آن‌ها شود و در این بین کارآفرین نیز به شمار می‌رفتند، اکنون به گل نشسته‌اند زیرا قادر به تامین ارز و صادرات و واردات نیستند. در این میان دولت نه‌تنها حمایت نمی‌کند بلکه هزینه‌های مازاد برای آن‌ها می‌تراشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =