ماشین آلات معدنی

سازنده ماشین آلات معدنی گفت: تولید در داخل مشکل است چون اجازه واردات قطعاتی که در کشور تولید می شود را نمی‌دهند در حالی که برای گرفتن عملکرد باید از قطعات اصل و اورجینال استفاده شود.

به گزارش ایراسین به نقل از بازار، طی سال های اخیر فعالیت ها معدنی کشور توسعه یافته است و به این ترتیب فعالان بسیاری وارد این حوزه شده اند. یکی از اصلی ترین چالش هایی که در بخش معادن کشور وجود دارد به گفته کارشناسان، بحث تکنولوژی است که به طور خاص به ماشین آلات این بخش اشاره دارد. به این معنا که در بحث واردات دستگاه ها یکسری موانع هست و از آن طرف تولید کنندگان داخلی نیز غالبا در بخش ماشین آلات کوچک توانسته اند تولیدات قابل قبول داشته باشند. با این وجود برخی تولید کننده های داخلی طی سال های اخیر سعی در استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و قطعات با کیفیت در ماشین آلات خود هستند هرچند که در این مسیر نیز با موانعی مواجه می شوند.

آرمان زاده اکبری مدیر عامل شرکت فعال در حوزه دستگاه های حفاری است که به دلایل مختلف ماشین آلات را در کشور ترکیه تولید و در ایران عرضه می کند.

چه عواملی باعث شده این کارخانه را در کشور دیگری راه اندازی کنید و در ایران احداث نشود؟

در ابتدا باید بدانید که این شرکت حدود ۲۰ سال است فنی مهندسی است و انتقال این تکنولوژی به ایران به دلیل اینکه قطعاتی که ما استفاده می کنیم از جمله پمپ ها، موتورها و غیره همه وارداتی است، در نتیجه به دلیل تحریم ها نمی توانیم این قطعات را وارد ایران کنیم.

تولید کننده ماشین آلات معدنی: اگر قطعات به اصطلاح اورجینال یا اصل نباشد نمی توانیم عملکرد مورد نظر را از دستگاه بگیریم، بنابراین باید حتما قطعات اصلی در این دستگاه استفاده کنیم، اما وقتی می خواهیم ثبت سفارش قطعه ای را داشته باشیم وزارت صمت اعلام می کند چون این قطعه تولید داخل دارد در نتیجه نمی توانیم وارد کنیم

از سوی دیگر فرایند احداث و راه اندازی کارخانه در ایران مشکلات خاص خود را دارد به طوری که چند بار خواستیم اقدام کنیم با این وجود چون اگر قطعات به اصطلاح اورجینال یا اصل نباشد نمی توانیم عملکرد مورد نظر را از دستگاه بگیریم، بنابراین باید حتما قطعات اصلی در این دستگاه استفاده کنیم. اما وقتی می خواهیم ثبت سفارش قطعه ای را داشته باشیم وزارت صمت اعلام می کند چون این قطعه تولید داخل دارد در نتیجه نمی توانیم وارد کنیم. در نتیجه به واسطه این مشکلاتی که داریم ترجیح دادیم کار ساخت دستگاه را در ترکیه انجام دهیم و بعد در بازار ایران آن را عرضه کنیم. در واقع ما بسیار سعی کردیم دانش فنی این کارخانه را به ایران بیاوریم اما نتوانستیم.

با این تفاسیر در فرایند تولید و بازار با چه موانع و مشکلاتی همراه هستید؟

در بحث تولید چون در ترکیه تولید می شود مشکلی نداریم اما در بازار مشکل داریم؛ یعنی چون این دستگاه را در ایران عرضه می کنیم در واقع وارد کننده محسوب می شویم و الان آوردن این دستگاه ها را ممنوع کرده اند چون می گویند تولید داخل داریم. اما به هر حال تولید کننده داخلی هم به دلیل محدودیت در واردات قطعات اورجینال قطعا نمی توانند راندمان و کارایی لازم را از دستگاه بگیرند در حالی که کشور به چنین دستگاه ها و ماشین آلاتی نیاز دارد. در واقع همانطور که می دانید الان در کشور کار معدنکاری بسیار شکوفا شده و این کار سبب شده تقاضا برای تولیدات ما زیاد شده اما به مشکل ممنوعیت خورده ایم.

به طور کلی در حوزه ماشین آلات و دستگاه های معدنکاری ایران چقدر توانسته خود را به روز کند؟

در واقع بخش ماشین آلات معدن بخشی جهانی است؛ یعنی در این مورد یک درصد هم نتوانسته ایم تولیدی کنیم که به درد اکتشافات بخورد.

سازنده ماشین آلات معدنی: اگر قرار باشد دستگاه در ایران تولید شود همه قطعات به جز یکسری آهن آلات باید وارد شود، بنابراین نباید خود را گول بزنیم که تولید داخل داریم بلکه در ایران فقط مونتاژ می شود

الان تمام چیزهایی که در ایران استفاده می شود وارداتی است اگر قرار باشد دستگاه در ایران تولید شود همه قطعات به جز یکسری آهن آلات باید وارد شود. بنابراین نباید خود را گول بزنیم که تولید داخل داریم بلکه در ایران فقط مونتاژ می شود. البته در ترکیه هم وضعیت همین گونه است اما حداقل بخش هایی همچون شاسی، دکل و غیره در خود ترکیه درست می شود و ۵۰ درصد ساخت ترکیه است و مابقی قطعات وارداتی است. ما می خواهیم در ایران در این صنعت رشد کنیم تا هم قیمت ها به صرفه باشد هم بتوانیم به بازارهای دیگر صادر کنیم اما متاسفانه الان در آن حد نیستیم؛ یعنی از یک طرف تولید داخل کفایت نمی کند و از سوی دیگر در امر صادرات نمی توانیم بگوییم ادعایی دایم لذا فعلا در همین سطح هستیم.

با توجه به اینکه بخش خصوصی فعال در بخش معدن اصولا چالش هایی با بخش دولتی دارد، به نظر شما اصلی ترین سنگ اندازی بخش دولتی کدام موارد است؟

همانطور که گفته شد برای تولید داخل ما باید یکسری وسایل از خارج کشور وارد ایران کنیم اما مشکل این است که بر فرض یک دستگاه تولیدی ما ۵۰۰ قطعه دارد که ۴۰۰ قطعه آن باید وارد شود و برای هرکدام از این ها باید یک مجوز ثبت سفارش بگیریم! در واقع در حالی که متولیان امر در مورد حمایت از تولید ملی حرف می زنند اما وقتی اقدام می کنیم با فرایندهایی روبرو می شویم که نمی توانیم از آن عبور کنیم.

با تمام این تفاسیر آینده صنعت تجهیزات و ماشین آلات معدن را چگونه ارزیابی می کنید؟

آینده این صنعت را بسیار شکوفا می بینیم؛ یعنی بهترین صنعت در دنیا معدن است و کشور ما هم از نظر معادن بسیار غنی است و بر اساس آنچه گفته می شود فقط ۵درصد معادن ایران شناخته شده است و ۹۵ درصد شناخته نشده است. این یک ثروت ملی است همانگونه که نفت و گاز ثروت ملی است معادن کشور هم باید شکوفا شود و به عنوان یک سرمایه به کشور برگردد. در واقع باید از زیر خاک بیرون بیاید و استخراج شود و ارزش آفرینی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =