بنیادین

عضو هیئت عامل بیمه مرکزی گفت: استفاده از فناوری در صنعت بیمه به دلایلی همچون پیچیدگی‌ها و قوانین و مقررات متعدد در این صنعت به کندی صورت گرفته و تسریع در این موضوع در دستور کار است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: اقتصاد دانش بنیان و لزوم استفاده از روش‌های نوآورانه و فناورانه کمتر از یک دهه‌ است که به ادبیات بسیاری از مسئولان کشور تبدیل شده است، روندی که در برخی از صنایع با شتاب در حال پیگیری و تحقق بوده و در برخی نیز حرکت لاکپشتی دارد.

از سویی باید توجه داشت که در کشور ایران سال‌هاست ادعای ایجاد دولت الکترونیک مطرح شده و این در حالی است که تحقق آن جز در چند مورد آن هم به صورت ابتر، لنگ می‌زند و علی رغم افزایش روز افزون آلودگی هوا و ایجاد ترافیک هنوز درمانی جدی برای پیاده سازی دولت الکترونیک تجویز نشده است.

در این ارتباط نباید از یاد برد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا سرعتی شگفت داشته و هر روز شاهد ارائه خدمتی به شهروندان هستیم و اخیرا نیز هوش مصنوعی تیر خلاص را بر کاهش دخالت انسان در انجام امور و درنتیجه تامین رفاه بیشتر برای شهروندان زده است.

اما در بررسی اجرای برخی از فرایندها در کشور شاهد ظهور حداقل‌های فناوری نیز نیستیم و این در حالی است که این فرایندها با جمعیت زیادی در ارتباط هستند.

صنعت بیمه از جمله بخش‌هایی است که فناوری کمتر توان ورود به آن را داشته و شاید بتوان گفت هنوز راهی برای ورود فناوری به آن باز نشده است و باید توجه داشت که این امر می‌تواند این صنعت را در بازار رقابتی از رده خارج کند.

در این ارتباط و بررسی شرایط استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت بیمه، گفت‌وگویی را با علی بنیادین نائینی، عضو هیئت عامل بیمه مرکزی داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید...

بیمه را صنعتی سنتی در کشور می‌خوانند، برای به روز شدن فعالیت این صنعت چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید؟

باید توجه داشت که قانون بیمه گری مصوب سال ۱۳۱۶ و قانون تاسیس بیمه مرکزی مصوب سال ۱۳۵۰ است و از این رو به روز رسانی آن امری ضروری است؛ برای این امر ما به دنبال تغییر رویکردها و پارادایم در بیمه‌های مختلف هستیم که استمرار آن منجر به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور خواهد شد. در این راستا دخیل کردن همه فعالان و بازیگران صنعت بیمه در بازنگری آئین نامه‌ها را در دستور کار داریم و از سویی ما شورای عالی بیمه را داریم که وظیفه آن مقرری وضع کردن برای مدیریت صنعت بیمه است.

برای کاربردی‌تر شدن قوانین بیمه‌ای برای بازنگری آئین‌نامه‌ها چه سیاست‌هایی را اعمال خواهید کرد؟

برای اینکه آئین نامه‌هایی که به شورای عالی بیمه می‌رود در واقع مورد اقبال قرار گیرد و همزمان بتواند اجرایی شود، سعی کردیم نظرات همه بازیگران و ذی‌نفعان را داشته باشیم و رویدادهایی را برگزار و رویکرد نوآوری باز را در دستور کار قرار دهیم.

همچنین در این زمینه گروه‌هایی از تاسیس پژوهشکده بیمه و سندیکای بیمه گری را در این امر دخیل کرده‌ایم تا تدوین آئین‌نامه به صورت کاملا کاربردی انجام شود.

مهلت تعیین شده برای بازنگری آئین‌نامه‌های بیمه‌ای چه زمانی است؟

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تعیین تیمی برای این امر، زمان تعیین شده برای ارائه پیش‌نویس آئین‌نامه تاسیس بیمه مرکزی به دولت ابتدای سال آینده تعیین شده، اما هنوز با توجه به پیچیدگی‌های موجود در قانون بیمه‌گری نیاز به زمان بیشتری برای بازنگری آن داریم.

استفاده از فناوری در صنعت بیمه یکی از چالش‌ها و همچنین نقدهایی است که به این صنعت وارد می‌شود، چرا هنوز اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته است؟

بله این امر تاحدودی درست است باید توجه داشت که توسعه فناوری در سطح بیمه در دستور کار است و حرکت کند در این زمینه به دلیل پیچیدگی‌ها و قوانین و مقررات متعدد در این صنعت است و باید بسیار بادقت و با استفاده از نظرات کارشناسی و احتمالات متعدد به این امر ورود کرد، برای مثال در تصادف دو خودرو پیچیدگی‌هایی وجود دارد که برای احصاء تمام جوانب آن نیاز به زمان زیادی است و این پیچیدگی دلیل تاخیر در بروز و ظهور فناوری در بیمه است.

فناوری چه کمکی می‌تواند به ارائه خدمات بیمه‌ای داشته باشد؟

در وهله اول باید توجه داشت که تغییر نگاه‌ افراد جامعه به بیمه نیز در این زمینه امری بسیار تاثیرگذار است، ما باید به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم با استفاده از اپلیکیشن‌ها با هوش مصنوعی صحنه تصادف را به صورت زنده تصویربرداری کنیم چرا که بر این باوریم با حضور فناوری می‌توانیم در انتهای فرایند بیمه‌گری با سرعت بهتری پیگیری‌ها انجام دهیم.

همچنین باید توجه داشت که صنایع خدماتی و به ویژه صنعت بیمه در کشور و در دنیا از تقلب رنج می‌برند که با استفاده از فناوری و هوشمندسازی این تقلب‌ها به حداقل خواهد رسید؛ همچنین این امر می‌تواند به ضریب نفوذ صنعت بیمه در جامعه نیز کمک قابل توجهی باشد.

ضریب نفوذ بیمه بیمه تجاری در کشور چقدر است؟

امروز ضریب نفوذ بیمه‌ها در دنیا و در اقتصادهای نوظهور حدود سه درصد و کشورهای پیشرفته حدود ۸ درصد است و ما در کشور ضریب نفوذ ۱.۸ درصد است که البته در منطقه چشم انداز، جزء کشورهای اول هستیم.

چرا میزان ضریب نفوذ بیمه در کشور کم است؟

مردم به بیمه نگاهی شبیه به کالای لوکس دارند و باید این نگاه تغییر کند، بیمه اجباری شخص ثالث و بیمه تکمیلی در مراکز گروهی مورد توجه است اما بیمه‌هایی نظیر آتش‌سوزی، بیمه مهندسی، بیمه زندگی و ... را نداریم، باید فرهنگسازی شود و مواهب بیمه‌ای تشریح شود تا مردم استفاده کنند.

شاهد زیان‌ده بودن برخی از بیمه‌های بازرگانی هستیم، برای این امر چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

درست است برخی از بیمه‌ها زیان ده هستند اما با توسعه رشته‌های بیمه‌ای و به ویژه توجه به بیمه زندگی و توجه به فضای بازار خرد می توانند درآمدهای پایداری را برای خود پیش ببرند.

چرا از برنامه خود در ضریب نفوذ بیمه‌ای در کشور عقب‌تر هستید؟

دلیل اینکه از برنامه خود در برخی از رشته‌ها به ویژه بیمه شخص ثالث عقب مانده‌ایم این است که به نسبت افزایش دیه، ما حق بیمه را افزایش نداده‌ایم چون به آحاد مردم و به ویژه قشر ضعیف فشار می‌آید و باید توجه داشت که ما این نرخ را به صورت دستوری نگه داشته‌ایم.

اواخر سال گذشته دیه ۵۰ درصد رشد کرد و حقوق و دستمزد نیز حدود ۲۵ درصد افزایش داشت و ما به تبع ۸۰ درصد گران می‌کردیم که این افزایش را تا ۳۰ درصد داشتیم و این میزان نیز از نگاه مردم زیاد بود؛ البته اگر فضا اینگونه باز شود و قیمت‌ها واقعی شود و مردم از مزایا و مواهب بیمه مطلع شوند این امر نیز تسهیل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =