• ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
  • کد خبر: 45883
  • readingTime: ۲ دقیقه
تشییع شهدا در ۲۵ آبان

۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ بیش از ۳۷۰ شهید بر دوش مردم اصفهان سرود رهایی خواندند و این روز در اصفهان با عنوان «روز حماسه و ایثار» نامگذاری شد.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- فرشته شیرزادی: قاب عکس فرزندش را در دست گرفته و چادر مشکی‌اش را سر کرد و با چشمانی غم آلود از خانه بیرون زد. در خیابان ها موج جمعیت او را به سمت خود کشید و مادران دیگری را دید که همچون او در حالی که عکس فرزند شهیدشان را در دست گرفته، همانند رودی روان در حرکت بودند.

دخترجوانی را دید که چادر به روی صورت خود کشیده و به پهنای صورت اشک می‌ریزد گویی به استقبال برادر شهیدش می رود تا شهادتش را تبریک گوید.

مادری را دید که آنقدر چنگ به صورت خود زده که نایی برایش نمانده اما او هم از پا ننشسته و به استقبال شهید خود می‌رود.

او نیز یواش یواش حرکت کرد و به آخرین باری که فرزند رشیدش را با لباس رزم و کوله پشتی بر دوش، رهسپار جبهه‌های جنگ کرد؛ فکر کرد. به آن لحظه که پشت سرش آب پاشید و زیر لب «فَاللّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ» خواند تا هرچه زودتر جوانش قدم در خانه گذارد. آری بازگشت اما بر روی دستان سبک‌بال مردم!

شب گذشته که برای وداع، فرزندش را به خانه آوردند پیکر بی جانش را در آغوش گرفته و زیر لب گفته بود: آمدی پسرم، جان دلم شهادتت مبارک.

خیابان‌های منتهی به میدان امام اصفهان تا به حال چنین جمعیتی را به خود ندیده بود. تابوت‌های زیادی که بر روی دستان مردم حرکت می‌کردند، همگی به گل‌های گلایول‌ سفید و قرمز، عکس امام خمینی (ره) و پارچه‌های سرخ مزین شده بود. این شهیدان گلگون ‌کفن، رنگ و بوی شهر را با آمدنشان تغییر دادند. ۳۷۰ پرنده خونین بال به دامان مادران و آغوش پدران خود بازگشتند.

۲۵ آبان، نماد دلدادگی، ایثار و شدت علاقه‌مندی مردم اصفهان به انقلاب اسلامی است. جمعیتی که به استقبال شهدا آمده بودند مثال زدنی بود. ۳۷۰ لاله‌ خونین «عملیات محرم»، در میدان امام (ره) و خیابان‌های اطراف آن بر روی دستان مردم بدرقه شدند که در هیچ کجای دنیا نظیر نداشت و تا به امروز نیز دیگر تکرار نشده است. از همین سو این روز، مزین شد به روز «حماسه و ایثار اصفهان» که روزی ماندگار در تاریخ عزت و صلابت این شهر است.

اصفهان بیشترین شهید در دوران دفاع مقدس را در «عملیات محرم» تقدیم انقلاب اسلامی کرد، در این عملیات بسیاری از رزمندگان اسلام هنگامی که از رودخانه می‌گذشتند گرفتار طغیان وحشتناک رود شده و یکی پس از دیگری جان به جان آفرین تسلیم کردند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 0
    متن زیبایی بود
  • آل محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    هیچ وقت جمعیت اون روز فراموشم نمیشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =