سازمان غذا و دارو

رییس سازمان غذا و دارو طرح ژنریک را بهترین طرح برای تامین دارو در کشور ذکر کرد و گفت: در مقوله تامین دارو در سازمان غذا و دارو بر سه محور تامین، استطاعت‌پذیری و در دسترس بودن دارو تاکید شده و امروز حدود ۹۹ درصد از داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرناف سیدحیدر محمدی عصر سه‌شنبه در سمینار ملی عدالت در نظام سلامت در دانشکده داروسازی علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: تاکید بر تولید دارو باعث دسترسی بهتر به دارو خواهد بود و در دوران کرونا و با وجود کمبودها و تحریم‌ها، با تکیه بر تولید توانستیم از بحران دارو پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما با مشکلات فراوانی مانند مساله تحریم‌ها درگیر هستیم، طرح ژنریک بهترین راهکار موجود برای کشور است.

نظام دارویی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به "نظام نوین دارویی ایران" یا همان "نظام دارویی ژنریک" تبدیل شد. تغییر نظام دارویی ایران یکی از مهم‌ترین تحولات نظام سلامت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ‌است. نظام‌ دارویی ایران یا طرح ژنریک پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌و برپایه نیاز ملی در سال ۱۳۵۸ مطرح و به اجرا درآمد و در تمام ارکان مربوط به دارو و داروسازی در کشور تغییرات زیادی ایجاد کرد. تلاش در جهت دستیابی به استقلال و خودکفایی یعنی قطع وابستگی در صنایع دارویی به عنوان هدف نهایی اجرای طرح ژنریک بود. نظام دارویی ایران یا طرح ژنریک با اصلاح و تدوین قوانین سال‌به‌سال مراحل تکوین خویش را طی کرد و توانست تأثیر مهمی‌در بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و در دسترس بودن داروهای مورد نیاز بیماران با کیفیت کاملاً قابل قبول و با هزینه‌های پرداختی کمتر توسط بیماران به انجام رساند.

وی با بیان اینکه در بحث استطاعت‌پذیری امروز گونه‌ای تعارض بین تولید و مصرف دارو به وجود آمده است، گفت: نظام دارویی کشور از یکسو باید قیمت مناسب دارو را برای حمایت از صنایع در نظر بگیرد و از سوی دیگر باید قیمت این اقلام را برای حفظ توان خرید مردم تحت کنترل داشته باشد.

محمدی تصریح کرد: از اقدامات خوب برای دسترسی مطلوب‌تر به دارو در کشور، اجرای طرح دارویار بود و در کشور توانستیم عدالت در حوزه دارو را تا حد زیادی محقق کردیم.
موضوع عدالت در نظام سلامت باید به درستی برقرار شود

رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز در این سمینار گفت: حقوق صنفی شاغلان حرف مختلف پزشکی زمانی محقق می‌شود که عدالت در نظام سلامت حاکم شود. در تمام دنیا ۲ اصل تمرکززدایی و محرومیت‌زدایی مورد توجه است که تحقق آن می‌تواند عدالت در نظام سلامت را نیز به نتیجه برساند.

محمود فاضل اظهار داشت: اگر نتوانیم موضوع عدالت در نظام سلامت را به درستی برقرار کرده و مدیریت کنیم، با نارضایتی عمومی مواجه می‌شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =