• ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
  • کد خبر: 45546
  • readingTime: ۲ دقیقه
فرار مالیاتی پزشکان

جلسه نمایندگان سازمان نظام پزشکی با مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی در محل آن سازمان برگزار شد.

به گزارش ایراسین، پس از افزایش چند برابری مالیات‌های جامعه پزشکی در سال مالی اخیر و بروز مسائل و مشکلات متعدد در این خصوص، با پیگیری‌ها و مکاتبات مکرر رئیس کل سازمان نظام پزشکی و اعضای شورای عالی نظام پزشکی در نهایت مقرر شد جلسه کارشناسی بین نمایندگان دو سازمان برگزار شود.

در این جلسه، آرش انیسیان مدیرکل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی و بهنام عباسیان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی به نمایندگی از سازمان نظام پزشکی و مدیرکل دفتر فنی و ریسک مالیاتی و معاون حقوقی و فنی به نمایندگی از سازمان مالیاتی حضور داشتند.

عباسیان در خصوص این جلسه و موارد مطرح شده در آن گفت: در این جلسه در ابتدا نمایندگان سازمان نظام پزشکی انتقادات جامعه پزشکی را مطرح کردند. ما عنوان کردیم برای جامعه خدوم و زحمتکش پزشکی مسائل مالی در درجه دوم اهمیت است و این موضوع سلامت مردم و ارتقای سلامت عمومی است که اولویت اول محسوب می‌شود و برای همین سیاستگذاران و مجریان قانون باید تلاش خود را بر فراهم آوردن آرامش خاطر این جامعه متمرکز کنند نه اینکه تشویش و ناراحتی این گروه از نخبگان کشور را موجب شوند. مطرح کردیم که جامعه پزشکی تنها صنفی است که شفافیت مالیاتی کامل دارد و در حالی که سایر صنوف آشکارا از راه‌های مختلف برای دور زدن مالیات استفاده می‌کنند بیش از ۹۵ درصد جامعه پزشکی از دستگاه‌های کارتخوان استفاده کرده و شفافیت مالیاتی دارند و بیشترین قشری هم که مالیات پرداخت کرده‌اند بوده اند اما با این وجود هیچ اقدام حمایتی و تشویقی از عملکرد شفاف این جامعه خدوم نشده است.

وی افزود: امسال سازمان امور مالیاتی از جامعه پزشکی خواست که از ماده صد استفاده کنند اما اینتاکدهایی که برای اعضای این صنف در نظر گرفته شد بسیار بیشتر از قبل و غافلگیرکننده بود و طبیعی بود که موجب ناراحتی و اعتراض اعضای صنف شود. جامعه پزشکی معترض به این نحوه دریافت مالیاتی است که در آن بدون توجه به هزینه‌های سنگین فعالیت در این حوزه و افزایش سنگین هزینه‌ها ناشی از تورم، مالیات افزایش چند برابری می‌یابد. این شیوه موجب ناامیدی بخصوص پزشکان جوان و تازه شاغل می‌شود و به هر حال یکی از عوامل مؤثر در افزایش مهاجرت اعضای جامعه پزشکی محسوب می‌شود. برای مثال مطرح شد که دندانپزشکان، مشابه جامعه متخصصان آسیب شناسی و متخصصان رادیولوژی هزینه‌های بسیار سنگینی برای راه‌اندازی و تجهیز و ادامه فعالیت مراکز خود متحمل می‌شوند اما این مسائل از سوی سازمان امور مالیاتی نادیده مانده و ضرایب سنگین مالیاتی برای آنان اعمال می‌شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: در نهایت پس از انتقال تمام انتقادات و مشکلات و ارائه راهکارها، دکتر رعنایی ضمن تشکر از خدمات جامعه پزشکی و با اشاره به اینکه حالا سازمان امور مالیاتی بر تمامی فعالیت‌های اقتصادی اصناف مختلف اشراف کامل دارد قول داد بسته‌های حمایتی و تشویقی مالیاتی برای اعضای جامعه پزشکی در نظر گرفته شود و اینتاکدهای در نظر گرفته شده با کار کارشناسی دقیق مورد بازنگری قرار گرفته و به صورت مناسب تعدیل شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =