درختکاری

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان منابع طبیعی گفت: ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال جاری در کشور کشت شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مصطفی جلیلی صبح سه‌شنبه در آئین تکریم و معارفه معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه ۸۲ درصد عرصه‌های کشور مربوط به منابع طبیعی است، اظهار داشت: از این رو فعالیت در این عرصه عشق می‌خواهد و در غیر این صورت نمی‌توان در این عرصه ادامه داد.

وی به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: انتظار از نمایندگان این است که به بخش منابع طبیعی و محیط‌زیست در برنامه هفتم کمک کنند زیرا برنامه هفتم توسعه در ابتدا خوب دیده نشده بود و اگر در برنامه هفتم نگاه می‌کردید فکر می‌کردید منابع طبیعی و محیط زیست فراموش شده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه با پیگیری‌های سازمان منابع طبیعی حدود ۴۰ ماده در این لایحه تغییر کرد، اضافه کرد: این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در متن اولیه مواردی آورده بودند که با وظایف سازمان منابع طبیعی سنخیتی نداشت و اکنون آن موارد اصلاح شده است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس بی تردید به بخش‌هایی که مربوط به منابع طبیعی است، اِشراف دارند، اهداف و وظیفه‌های که سازمان منابع طبیعی بر عهده دارد و از این رو از نمایندگان مجلس انتظار داریم که در لایحه برنامه هفتم توسعه به این مهم توجه داشته باشند.

جلیلی با اشاره به اینکه سرانه جنگل برای هر فرد در سراسر دنیا ۶ هزار مترمربع و در ایران یک هزار و ۷۰۰ مترمربع است، اظهار داشت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که ممکن است انتقاداتی نیز به آن باشد یک کار با پشتوانه علمی است و در نظر بگیرید با تحقق این طرح سرانه جنگل در کشور از یک هزار و ۷۰۰ مترمربع به یک هزار و ۸۰۰ متر مربع خواهد رسید.

وی تحقق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را بر کاهش گردوغبار، تولید و ذخیره آب و ارتقای بهداشت و سلامت جامعه مؤثر دانست و گفت: در لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری، اجرای عملیات چهار میلیون هکتار در سال برای سازمان منابع طبیعی پیش بینی شده است که اگر اعتبارات کافی باشد این سازمان توان دارد که تا ۲۰ میلیون هکتار نیز در سال عملیات آبخیزداری در کشور اجرا کند که تا پایان برنامه هفتم توسعه در مجموع به ۸۰ - ۹۰ میلیون هکتار می‌رسد.

مجموع اعتبارات منابع طبیعی کشور در سال جاری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه مجموع اعتبارات منابع طبیعی کشور در سال جاری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: انصافاً کار کردن با این اعتبار سخت است و در وضعیت پرداختی سازمان چالش داریم.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان منابع طبیعی با اشاره به اینکه امسال تولید و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله درخت متناسب با اقلیم کشور محقق شده است، خاطرنشان کرد: با شروع بارندگی‌ها قطعاً عدد کاشت فراتر از ۲۵۰ میلیون اصله شده است.

جلیلی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم ما مراتع است که احیای ۵۰ میلیون هکتار مرتع را در دستور کار داریم که از جنبه تولید علوفه، پرورش دام و تولید گوشت اگر مدیریت مناسبی داشته باشیم کمک خوبی به کشور می‌شود و از سوی دیگر به منابع آب و خاک و پوشش گیاهی خیلی آسیب نمی‌زند.

وی همچنین به وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: روز گذشته که وارد اصفهان شدیم اصلاً شهر معلوم نبود که بخشی ناشی از فعالیت‌های صنعتی است؛ بخش عمده به گردوغبار باز می‌گردد که سازمان منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های مقابله گردوغبار در حدود ۲ میلیون هکتار در سال برنامه ریزی کرده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان منابع طبیعی کشور همچنین بر اهمیت و لزوم توجه به نیروسازی در این سازمان و استفاده از ظرفیت‌های قانونی تاکید کرد.

جلیلی همچنین در این جلسه در خصوص دیون ۴.۵ میلیارد تومانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان که از سال ۱۳۹۹ تاکنون مانده، دستور رسیدگی داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =