پنجمین همایش فولادی شو

مسیر توسعه و فناوری صنایع از راه ایجاد ارتباط با دانشگاه می‌گذرد که در این بازی برد برد صنایع نقش مسئولیت اجتماعی خود را در حفظ نخبگان و سرمایه‌های اجتماعی ایفا کند که در این میان فولاد مبارکه با طرح ترنج از مرحله پایانی تحصیل تا راه اندازی کسب و کار کنار دانشجویان خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پیوند بین دانشگاه و صنعت در سراشیبی توسعه و پیشرفت قرار گرفته و امروزه همه صنایع برای تقویت این ارتباط به صف شدند تا در راستای جذب نخبگان، افزایش امید و ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانشجویان پیش قدم شوند.

بدیهی است، برای حفظ نیروی انسانی نخبه به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی کشور، تقویت ارتباطات و تعاملات دوجانبه و چندجانبه می‌تواند کمک کننده باشد و به کارایی و کارآمدی نهادهایی نظیر دانشگاه و بخش خصوصی (صنعت) بیفزاید. در واقع به نوعی بازی بُرد-بُرد است که نفع آن را همه بازیگران کلیدی در عرصه پیشرفت و توسعه دریافت می‌کنند.

با توجه به این رویکرد که در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، همه نهادها برای حل مسائل کشور بسیج شدند، فولاد مبارکه اصفهان با راه‌اندازی شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه قدم در این راه نهاده و زمینه همکاری دانشجویان را با حمایت ازپایان‌نامه‌ها و ایده‌های فناورانه و همچنین شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان و استارت‌آپی فراهم کرده است.

یکی از برنامه‌هایی که برای آشنایی و ارتباط رو در رو با دانشجویان و فناوران تدارک دیده شده، سلسله رویدادهای «فولادی شو» است که علاوه بر ایجاد آگاهی و شناخت در بین دانشجویان، شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیز شناسایی می‌شوند.

چتر حمایتی فولاد از دانشجویان با طرح «ترنج»/ ارتباط دانشگاه و صنعت بازی برد-برد است

راه توسعه از مسیر علم و دانشگاه می‌گذرد

در این خصوص شهرام عباسی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه نقش‌های متفاوتی را در زیست بوم فناوری و نوآوری می‌تواند ایفا کند، به خبرنگار ایراسین گفت: یکی از راه‌های توسعه صنایع ورود به مراکز تحقیقاتی دانشگاهی است که ارتباط دوطرفه بین دانشجویان و نخبگان ایجاد شود.

وی معتقد است که فولاد مبارکه اولین اقدامی که می‌تواند در این راستا انجام دهد، در اختیار گذاشتن هرچه بیشتر بازار خود به شرکت‌های فناور است. از سویی دیگر از طریق شتابدهنده‌هایی که تاسیس و یا مشارکت شده نیز هسته‌های فناور را تقویت و سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا به یک شرکت دانش‌بنیان با محصول اولیه تبدیل شوند.

به گفته مجتبی شاهمرادی، معاون سرمایه گذاری وامور شرکت‌های MSTID ماهیت این مجموعه سرمایه گذاری خطرپذیر است اما نقش فراتر آن گشودن مسیر نوآوری در فولاد و توسعه دهنده تکنولوژی است. تاکنون بیش از یک هزار عنوان پایان‌نامه برای حمایت درخواست دادند و ۴۰۰ پایان نامه حمایت شده است.

وی انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد چرخشی، پایداری و تولید فولاد سبز، محصولات فولادی پیشرفته، پرعیارسازی منابع سنگ آهن، صنایع مرتبط با فولاد را از جمله موضوعات اولویت دار برای صنعت فولاد برشمرد وادامه داد: طبق استانداردهای جهانی و نیاز امروزه فولاد این موضوعات طبقه‌بندی شده است که شرکت‌ها و دانشجویان یک فضای ذهنی با نیاز روز فولاد داشته باشند.

چتر حمایتی فولاد از دانشجویان با طرح «ترنج»

مجید سلیمانی، کارشناس واحد مراکز نوآوری دانشگاهی شرکت MSTID فولادمبارکه نیز با اشاره به اینکه دانشجویان معمولا راه ارتباطی دانشگاه با صنعت را بسته می‌دانند، به خبرنگار ایراسین گفت: باید تعامل بین دانشگاه و صنعت با برگزاری رویدادهایی متنوع فراهم و فاصله بین آنها کم شود.

وی نحوه سرمایه‌گذاری فولاد و حمایت آن را از مرحله دانشجویی تا تاسیس شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: پایان‌نامه‌ها و تز دکتری دانشجویان باید بر اساس این ۸ کلان روند فولادمبارکه تعریف شود و موضوعات پیشنهادی از سوی دانشجویان در سامانه ثبت و پس از بررسی آنها امتیازدهی می‌شوند که اگر دانشجویان به این مرحله برسند می‌توانند وارد مرحله دیگری به نام «ترنج» شوند.

سلیمانی در مورد جزئیات این طرح گفت: دانشجویان پس از ورود به مرحله اعطای گرنت، تحت حمایت فولاد مبارکه وارد مرحله دیگری به نام طرح توانمندی راهبردی نوآوران جوان یا همان «ترنج» می‌شوند و خود شامل مراحل مختلفی است. این طرح به نوعی در سطح کشور بی بدیل است و به ترتیب شامل جلسات انگیزشی و معارفه، ارزیابی شخصیت، کوچینگ به مدت 6 ماه تا رسیدن به برنامه توسعه فردی و در کنار آن از آموزش مهارت‌های نرم نیز بهره‌مند می‌شوند. پس از دریافت مهارت حول محور یک ایده تشکیل هسته‌های فناور می‌دهند و بازهم فولاد مبارکه حمایت مالی از آنها می‌کند.

چتر حمایتی فولاد از دانشجویان با طرح «ترنج»/ ارتباط دانشگاه و صنعت بازی برد-برد است

بازی دوسر برد دانشجو و صنعت

طرف دیگر ماجرا دانشگاه‌ها هستند که خوشبختانه به سمت حل دغدغه‌های کشور قدم برداشته‌اند و حتی پایان‌نامه‌ها نیز برای کارآمدی بیشتر به این سمت سوق داده می‌شوند تا دانشجویان در عین مطالبه گری در راستای مسئولیت اجتماعی برای منطقه محل استقرار خودشان، راه‌حل‌های خود را در صنعت پیاده‌سازی کنند. سهراب محمدی یکی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در خصوص تسهیل مسیر ارتباط دانشگاه با صنعت به خبرنگار ایراسین می‌گوید: یکی از علل خروج نخبگان از کشور عدم وجود افق شغلی است و امروزه صنعت به خوبی وارد میدان ارتباط با دانشجویان از طریق دانشگاه‌ها شده تا ارتباط نزدیکی بین دانشجو و صنعت از بدو تحصیل ایجاد ‌کند و فضای ذهنی دانشجو برای برنامه‌ریزی شغلی و تحصیلی دقیق و شفاف را فراهم می‌کند.

عدم اطلاعات کافی و آشنایی دانشجویان از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی نیز به گفته خود دانشجویان یکی از خلاء‌های این حوزه به شمار می‌آید که با شروع این اقدامات از سوی صنایع به ویژه فولاد مبارکه این معضل حل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =