معدن طلا

معدن «طلای انجیرک تفتان» سیستان و بلوچستان در حالی در زمره یکی از معادن طلای ایران به شمار می‌رود که ظرفیت فرآوری طلا در این کارخانه ۸۳۲ کیلوگرم شمش طلا در سال است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، سیستان و بلوچستان در حالی لقب بهشت مواد معدنی ایران را یدک می‌کشد که از شمال تا جنوب از شرق تا غرب این استان پهناور با توجه به وجود معادن مختلف فلزی و غیرفلزی، وجب‌به‌وجب خاکش طلا است.

سال‌های اخیر با توجه به کشفیات معادن مختلف سیستان و بلوچستان را رنگین‌کمان معادن کشور نام نهادند چرا که این استان از یک سو با دارابودن ذخایر معدنی فراوان دارای قابلیت‌های ویژه برای تحقق جهش تولید بوده و از سوی دیگر علاوه‌بر تولیدات صنعتی و صادرات غیرنفتی زمینه رونق صادرات نامرئی یا همان گردشگری را فراهم کرده است.

وجود معادن غنی و قرارگرفتن بر روی کمربند فلزات معدنی جهان سیستان و بلوچستان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

بیان این مطلب بدان جهت است که بازدید از معادن، یکی از موضوع‌های پررونق گردشگری در سراسر جهان به شمار می‌رود و این درحالیست که کانی‌های فلزی و غیرفلزی شامل مس، سنگ‌های تزیینی، مصالح ساختمانی، منیزیت، سیلیس، طلا و آنتیموان و سایر مواد معدنی در معادن سیستان و بلوچستان در حال برداشت است.

این خطه از کشور در حالی بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان قرار دارد که با داشتن ذخایر مس، کرومیت، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسارهای غیرفلزی، دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری در بخش معدن است که در گذشته از این پتانسیل خدادادی غافل شده بودیم.

با این وجود بخش معدن و صنایع معدنی نه‌تنها از طریق ایجاد اشتغال مستقیم در این بخش درآمد خانوارها را افزایش می‌دهد؛ بلکه به صورت غیرمستقیم با سایر بخش‌های اقتصادی کشور از جمله بخش‌های حمل‌ونقل، صنعت، مسکن و صنایع غذایی عاملی در افزایش میزان تولید و اشتغال می‌شود و نقش مثبتی در افزایش درآمد خانوارها دارا است.

گنجینه‌ای نهان در دل کویر جنوب شرق؛ استحصال ۸۳۲ کیلوگرم شمش طلا در تفتان

معدن «طلای انجیرک تفتان» یکی از معادن طلای ایران

در بین معادن بی‌نظیر سیستان و بلوچستان معدن «طلای انجیرک تفتان» در زمره یکی از معادن طلای ایران به شمار می‌رود.

طرح ساخت کارخانه تولید شمش طلا در تفتان با هدف تولید سالانه نیم‌تن طلا، اشتغالزایی بیش از ۳۵۰ نفر و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

طبق گواهی کشف صادره معدن طلای مادوفتی، این معدن با ذخیره بیش از ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ طلا، از بزرگ‌ترین معادن طلای کشور است.

اشتغالزایی ۱۸۰ نفر در معدن طلای تفتان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معدن طلای تفتان با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد کرمی با بیان اینکه اکنون ۶ محدوده اکتشافی در حال بررسی میزان عیار و ذخیره ماده معدنی به عنوان مواد اولیه کارخانه هستند افزود: این پروژه معدنی برای بیش از ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به نیاز مردم برای ایجاد شغل و کمک به توسعه همه‌جانبه منطقه باید سهم شهرستان از سایت ارتقا یابد و ضمن اینکه مردم از منافع طرح بهره‌مند می‌شوند، بخشی از درآمدها صرف هزینه‌های عمرانی شود.

گنجینه‌ای نهان در دل کویر جنوب شرق؛ استحصال ۸۳۲ کیلوگرم شمش طلا در تفتان

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در کارخانه فرآوری طلای تفتان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: سرمایه‌گذار ساخت کارخانه فرآوری طلا شرکت توسعه معادن پارس تأمین است و این کارخانه با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایرج حسن‌پور افزود: کارخانه فرآوری طلا تفتان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با هفت هکتار زیربنا در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود میزان سرمایه‌گذاری در این کارخانه به ۳۵۰ میلیارد تومان برسد.

سیستان و بلوچستان مملو از ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی است، برخی از معادن این استان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند.

به گفته وی؛ ظرفیت فرآوری طلا در این کارخانه ۸۳۲ کیلوگرم شمش طلا در سال است.

مدیرکل صمت سیستان و بلوچستان گفت: اولویت اشتغال در این کارخانه با مردم بومی تفتان خواهد بود و با افتتاح این کارخانه زمینه اشتغال چشمگیری به طور مستقیم و غیرمستقیم برای مردم این شهرستان فراهم و موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان مملو از ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی است، ادامه داد: برخی از معادن این استان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند به‌گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

حسن‌پور تصریح کرد: مواد معدنی مکشوفه در سیستان و بلوچستان شامل کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت، این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

گنجینه‌ای نهان در دل کویر جنوب شرق؛ استحصال ۸۳۲ کیلوگرم شمش طلا در تفتان

شهرستان تفتان در مدار توسعه

فرماندار تفتان گفت: شرکت توسعه معادن پارس تأمین فوق موظف است پیرو گفتمان مردم دغدغه مردم و روستائیان را برآورده سازد و نسبت به تعهدات خود عمل کند تا شهرستان تفتان در مدار توسعه‌ای که قرار گرفته تسریع شود.

علیرضا شهنوازان ادامه داد: معادن فرصتی مهم برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری و کسب درآمد و از عوامل توسعه بوده، بنابراین از فرصت‌ها باید به طوری استفاده کرد که مردم آسایش و آرامش داشته و دغدغه شغل نداشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در سفر خود به زاهدان بیان کرد: از حدود ۵۰۰ واحد معدنی در سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد به نیروهای بومی واگذار شده که این حرکت بسیار خوب و روبه‌توسعه است که نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران به این استان دارد.

عباس علی‌آبادی افزود: علاوه بر تقویت این روند باید برای واحدهای بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های کلان از نیروهای متخصص بومی استفاده کرد چرا که فارغ‌التحصیلان بومی زیادی در حوزه معدن سیستان و بلوچستان داریم که به کارهای تخصصی و فوق‌تخصصی ورود کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه‌ به اینکه سیستان و بلوچستان با خشکسالی مواجه است باید مشارکت مردم به‌صورت سهام و غیره برای ورود و سرمایه‌گذاری به بخش معادن بزرگ در شمال و جنوب این استان فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =