انجمن سرطان اصفهان

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان گفت: تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد از این‌رو انجام ماموگرافی در زنان ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پوریا عادلی دبیر انجمن سرطان استان اصفهان امروز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها است، اظهار داشت: یکی از قابل درمان‌ترین سرطان‌ها، سرطان سینه است به شرط آن‌که این نوع سرطان زودهنگام تشخیص داده شود.

وی با اینکه میزان شیوع سرطان مربوط به کشورهای توسعه یافته است، افزود: از نظر محدوده جغرافیایی هرچقدر از سمت شمال و غرب ایران به سمت مرکز و جنوب حرکت می‌کنیم، شیوع سرطان سینه افزایش پیدا می‌کند؛ از آن جایی که اصفهان کلان‌شهر است و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، شیوع بالای سرطان سینه وجود دارد.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در اصفهان افتاده این است که شاهد مراجعه بانوان با سایز توده‌های کوچک‌تر هستیم و این مورد درمان را راحت‌تر می‌کند اما در دیگر شهرها شاهد مراجعه بانوان با توده‌های بزرگ هستیم.

عادلی با بیان اینکه ابزار معاینه و تشخیص و ماموگرافی به‌خوبی در کشور ما در دسترس است، اضافه کرد: تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد زیرا اگر سرطان سینه را در مرحله اول تشخیص دهیم شاید یک جراحی و پرتودرمانی برای بیمار کفایت کند و میزان بهبود نیز بالای ۹۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه غربالگری و معاینه توسط پزشک معالج از جمله اقداماتی است که برای تشخیص زودرس سرطان سینه انجام شود، عنوان کرد: اگر دیر به تشخیص سرطان برسیم میزان بهبودی به زیر ۲۰ درصد می‌رسد و علاوه بر جراحی و رادیوتراپی بیمار نیازمند شیمی درمانی‌های پرعارضه و سایر درمان‌ها خواهد بود.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان در ادامه گفت: نکته قابل توجه این است که بانوان خودشان معاینه کردن خودشان را یاد بگیرند و مرتب در فواصل زمانی منظم، سینه را مورد معاینه قرار دهند و علاوه بر آن سالیانه به پزشک مراجعه کنند.

عادلی بیان کرد: مردان نیز به سرطان سینه مبتلا می‌شوند اما نسبت به زنان درصد آن بسیار پایین‌تر است.

وی بعد از غربالگری‌ها سرطان سینه به سرطان روده اشاره کرد و یادآور شد: زنان و مردان بالای ۴۵ سال برای تشخیص سرطان روده کولونوسکوپی انجام دهند، سپس هر ۱۰ سال یک بار آن را تکرار کنند.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با بیان اینکه بزرگترین مشکل در درمان سرطان سینه انجام ندادن ماموگرافی در زمان تعیین شده است، تاکید کرد:۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان هستند، ۳۰ درصد عمر بیشتر پیدا می‌کنند و ۳۰ درصد درمان تسکینی دارند.

عادلی با اشاره به اینکه سن سرطان سینه در ایران پایین آمده است و اکنون جوانان بیشتر مبتلا می‌شوند، خاطرنشان کرد: زنان از ماموگرافی نترسند؛ ماموگرافی اقدام ساده و در دسترس بوده و در کشور ما ارزان است، از این‌رو باید ماموگرافی سالانه توسط زنان جدی گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =