تغییرات اقلیمی

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: تغییرات اقلیمی به‌طور سالیانه حدود یک میلیارد مترمکعب از آب تجدیدپذیر کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فیروز قاسم‌زاده پیش از ظهر چهارشنبه در سیزدهمین کنگره بین‌المللی عمران اظهار داشت: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث کاهش آب تجدیدپذیر کشورها می‌شود.

وی افزود: این تغییرات به‌طور سالیانه حدود یک میلیارد مترمکعب از آب تجدیدپذیر کشور را کاهش می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب کشور تصریح کرد: اجرای برنامه ملی سازگاری با کم‌آبی برای کاهش تبعات تغییرات اقلیمی و مصارف بالای آب در کشور امری ضروری است.

وی با تشریح تغییر اقلیم و سازگاری با آن در مدیریت و مهندسی آب کشور، ادامه‌داد: یافته‌های IPCC نشان می‌دهد که هر درجه گرم‌شدن کره زمین دسترسی به منابع آب تجدیدپذیر را دست‌کم تا ۲۰ درصد برای هفت درصد دیگر از جمعیت جهان کاهش دهد.

قاسم زاده گفت: گرمایش زمین باعث محدودیت در دسترسی ساکنان زمین به منابع آبی می‌شود و با توجه ‌به اینکه ایران به طور متوسط در هر دهه حدود نیم درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود، اثر این افزایش دما در کاهش منابع آب در دسترس کشور حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است.

وی با بیان اینکه ادامه این روند در کنار وضعیت فعلی مصارف کشور، باعث محدودیت‌های جدی در بخش‌های مختلف مصرف خواهد شد، اضافه کرد: در چنین شرایطی، فقدان برنامه‌های عملیاتی سازگاری با اقلیم، منجر به فشارهای اضافی بر سیستم‌های تامین آب می‌شود.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه رشد مداوم جمعیت، فرسودگی زیرساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری برای ارتقای آنها می‌تواند باعث تشدید تنش‌های آبی شود، افزود: اجرای کامل برنامه سازگاری با کم‌آبی و هماهنگی دستگاه‌های مسئول در پیشبرد اهداف برنامه سازگاری با کم‌آبی ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =