پنل های تخصصی دهمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در کشور سرمایه گذاری‌های بسیاری در راستای ایجاد ظرفیت مازاد تولید فولاد انجام گرفته است اما متاسفانه به نظر می‌رسد برای این سرمایه گذاری‌ها، مطالعه و بررسی بازار صورت نمی‌گیرد و تاثیر توسعه سرمایه بر صادرات و فروش داخلی نیز ارزیابی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در اولین پنل از دهمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس با موضوع «فولاد و مواد اولیه با نگاهی بر فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا» بهمن تجلی زاده به عنوان مدیر پنل، مهران محجوب نژاد معاون برنامه ریزی فولاد تکنیک، احسان دشتیانه، مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج فارس، محمد جابریان، عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران ایران، حمداله دهقانی، مدیر دفتر فنی شرکت گل گهر، بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، محمدحسین ثقفی، مدیر تولید مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد و مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مهران محجوب‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک در این پنل اظهار داشت: هزینه احداث زیرساخت‌های صنعت فولاد در کشور، از ۸ میلیارد یورو در گذشته به ۱۴ میلیارد یورو رسیده است.

احسان دشتیانه، مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس در این پنل اظهار داشت: فولاد با ارزش‌افزوده بالاتر با نگاه صادراتی می‌تواند تولید شود. برای تولید فولاد با ارزش افزوده بالا نیازمند نیروهای فنی و متخصص و دسترسی به انرژی هستیم. در مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شده مشخص شد ایران مزیت بالایی در تولید فولاد با ارزش‌افزوده بالا دارد.

وی با اشاره به نگاه برخلاف صادرات در تدوین قوانین در کشور عنوان کرد: تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲، ۳۰ میلیون تن است و در این مرحله با چالش زیرساخت در این صنعت مواجه هستیم. کلیدی‌ترین نکته برای نداشتن جرات سرمایه‌گذاری در فولاد با ارزش‌افزوده بالا، قوانین صادراتی است.

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس ادامه داد: حداقل ظرفیت یک کارخانه فولاد آلیاژی در دنیا برای اینکه توجیه اقتصادی داشته باشد باید ۳۰۰ هزار تن باشد، اما مصرف داخلی کشور ۷۰ هزار تن است؛ در نتیجه تولیدکننده با نگاه به صادرات دست به تولید می‌زند. در حال حاضر مهم‌ترین بازار صادراتی فولاد آلیاژی، جنوب‌ شرق آسیا است.

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه عنوان کرد: در کشور سرمایه گذاری‌های بسیاری در راستای ایجاد ظرفیت مازاد تولید فولاد انجام گرفته است اما متاسفانه به نظر می‌رسد برای این سرمایه گذاری‌ها، مطالعه و بررسی بازار صورت نمی‌گیرد و تاثیر توسعه سرمایه بر صادرات و فروش داخلی نیز ارزیابی نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد یزد ادامه داد: برای مثال بررسی بازار کلاف در سال ۱۳۹۸ نشان داد کل ظرفیتی این بازار در ایران ۸۵۰ هزار تن بوده که گریدهای کششی، کم کربن و پرکربن را نیز دربرمی‌گرفت. این پتانسیل وچود دارد که ظرفیت ۸۵۰ هزار تنی کلاف را با هدف صادرات به ۲ میلیون تن رساند.

وی در اینباره تکمیل کرد: امروز در راستای ایجاد توسعه نیازمند بازنگری و تغییر دیدگاه و جهت گیری سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فولاد هستیم تا بتوانیم با بررسی مسیر توسعه با مازاد ظرفیت روبه‌رو نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =