• ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
  • کد خبر: 44316
  • readingTime: ۲ دقیقه
هدر رفت آب

هدر رفت آب در شبکه های آبرسانی شهرهای ایران بین ۲۸ تا ۳۰ درصد عنوان شده است. در حالی که این مقدار اتلاف در دنیا بین ۹ تا ۱۲ درصد گزارش شده است. یکی از عوامل عمده این امر برداشت‌های غیرمجاز از شبکه آبرسانی و فرسودگی تاسیسات آبرسانی است. در شرایط فعلی بیش از ۹۰ درصد کل منابع آبی کشور در کشاورزی و تنها درصد کمی در بخش خانگی و صنعتی مصرف می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، مهنور گیتی‌فر: مصرف سرانه آب، در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعتی، فضای سبز و... را در بر می‌گیرد. مجموع آب مصرفی در هر کشور تقسیم بر تعداد جمعیت همان کشور، مصرف سرانه آب آن کشور را تشکیل می‌دهد. مصرف سرانه آب لوله‌کشی در شهرهای ایران، حدود ۱۵۰ لیتر در روز است که از مصرف سرانه برخی کشورهای اروپایی پرآب مانند اتریش با ۱۰۸ لیتر در روز و بلژیک با ۱۰۵ لیتر در روز بیشتر است.

کشور

سرانه مصرف (لیتر)

آمریکا

۲۴۰

کویت

۱۸۰

سوئد

۱۷۰

ایران

۱۵۰

قبرس

۱۴۰

عربستان

۱۳۵

آلمان

۱۳۰

چین

۱۱۵

مالزی

۹۰

هدر رفت آب در شبکه های آبرسانی شهرهای ایران بین ۲۸ تا ۳۰ درصد عنوان شده است. در حالی که این مقدار اتلاف در دنیا بین ۹ تا ۱۲ درصد گزارش شده است. یکی از عوامل عمده این امر برداشت‌های غیرمجاز از شبکه آبرسانی و فرسودگی تاسیسات آبرسانی است. در شرایط فعلی بیش از ۹۰ درصد کل منابع آبی کشور در کشاورزی و تنها درصد کمی در بخش خانگی و صنعتی مصرف می‌شود. سرانه مصرف خانگی کمتر از ۱۰۰ لیتر در روز، به بروز مشکلات بهداشتی برای افراد جامعه می‌انجامد. در ایران این میزان به طور متوسط حدود ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است و اغلب مردم در بیشتر استان‌های کشور برای رعایت بهداشت فعلا مشکلی ندارند.

میزان مصرف آب در هر جامعه به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها در ادامه معرفی شده است.

شرایط اقلیمی: مصرف آب در شرایط اقلیمی گوناگون، به علت تغییرات دما، میزان رطوبت و میزان بارندگی متفاوت است. به طور کلی، مصرف آب در مناطق گرم و خشک بیشتر از معتدل، مرطوب و سرد است.

بافت محیط: از لحاظ مسکونی، تجاری، صنعتی، غیر صنعتی و گردشگری در میزان مصرف آب تاثیر می‌گذارد. معمولا استفاده چند منظوره از شبکه آبرسانی (آشامیدنی) به افزایش سرانه آب مصرفی می‌انجامد.

خانگی: شامل آشامیدن، پخت و پز، شستشو، پاکیزگی و بهداشت، وسایل تهویه و فضای سبز خانگی را در بر می‌گیرد.

مصارف عمومی: مصرف آب در اداره‌ها و موسسات عمومی، مراکز درمانی و آموزشی، اماکن مذهبی، حمام‌های همگانی، مراکز ورزشی و هنری، آتش نشانی و ... از این دست هستند که در طول یکسال به ازای هر نفر از جمعیت شهر، متوسط مصرف سرانه عمومی نامیده می شود. این مقدار برای ایران معادل حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ لیتر به ازای هر نفر در روز پیش بینی می‌شود.

تجاری و صنعتی: شامل مصرف آب در مراکز تجاری و صنعتی کوچک، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک، و شهرک‌های صنعتی بزرگ است. میانگین روزانه مصارف صنعتی برای ایران معادل حداقل ۱۰ و حداکثر ۴۵ لیتر به ازای هر نفر در روز پیش بینی می‌شود.

مجموع تمامی مصارف گفته شده به اضافه تلفات آب، در کل مصرف آب را تشکیل می‌دهد.آنچه که باید عنوان شود این است که برای تمامی مصارف از جمله شرب، کشاورزی و صنعتی از آبهای سطحی و زیرزمینی استفاده می‌شود و این مصرف باید با درایت بیشتر باشد. به میانگین روزانه مصرف کل در طول یکسال به ازای هر نفر از جمعیت شهر، متوسط مصرف سرانه گفته می‌شود. با توجه به رشد جمعیت در ایران در سالهای اخیر، سرانه آب کشور از ۵۵۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۴۰ به رقم ۲۱۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۷۶ و به ۱۷۵۰ متر مکعب در سال ۱۳۸۵ رسید. این رقم در کشور ما پیوسته کاهش یافته که این نشان از تنش آبی دوره‌ای است و اگر این میزان به کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب برسد یعنی آن سرزمین دچار تنش بحران دائمی آب است. مدیریت و استفاده درست از منابع آب و همچنین به کار گیری فناوری های نوین باعث می شود اتلاف مصارف کمتر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =