• ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
  • کد خبر: 44081
  • readingTime: ۲ دقیقه
اهدای خون

اهدای خون تعهدی اخلاقی و به نوعی مسئولیتی فردی و اجتماعی است که می‌تواند به زنده ماندن و و ادامه حیات افراد نیازمند به گروه‌های خونی مختلف بینجامد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تامین خون سالم و کافی یکی از دغدغه‌های عمده در تمامی سازمان‌های انتقال خون در سراسر دنیا است. اقدامی که کاملا داوطلبانه صورت می‌گیرد و افراد بنا بر حس نوع دوستی خود در این طرح اجتماعی مشارکت می‌کنند اما آنچه با آغاز فصل سرد سال چالشی برای تامین خون بیماران نیازمند است، کاهش مراجعات برای اهدای خون است است.

از این رو همواره کارشناسان راهکارهایی را برای عدم ایجاد این چالش ارائه داده‌اند که از آن جمله تبدیل اهدا کنندگان خون به اهداکنندگان مستمر است،

اهداکنندگان مستمر خون، خود را ملزم به پاسخگویی به یک نیاز اجتماعی با گذشت از وجود خویش می‌دانند. تکرار عمل اهدای خون از احساس و تعهد سرچشمه گرفته و در مناطق مختلف فاکتورهای متعددی در آن دخیل هستند که احتمالاً یکی از فاکتورهای مهم در اهدای خون در کشور ایران، مسائل دینی و اخلاق اسلامی است.

یک تعهد اخلاقی به جامعه که از طریق نهادهای بهداشتی جاری شده و در هیچ فعالیت اجتماعی دیگری نظیر آن وجود ندارد. اهدای خون یک رفتار انسان‌دوستانه با پیامدهای مثبت اجتماعی است و چیزی فراتر از یک مشارکت صرفاً اجتماعی است.

در بررسی‌های صورت گرفته، اهداکنندگان خون نوع‌دوستی را اولین دلیل برای اهدا معرفی کرده‌اند که در کشور ایران با توجه به اینکه خرید و فروشی در زمینه اهدای خون صورت نمی‌گیرد این دلیل تنها علت اهدای خون است.

از سویی نیز باید توجه داشت که رایج‌ترین مانع برای اهدای خون در کشور نیز بر اساس تحقیقات صورت گرفته تنبلی، ترس از سوزن و بیماری با ایجاد سرگیجه و ضعف به دنبال اهدای خون بوده است.

کاهش ذخایر خونی در ایران منجر به راه‌اندازی پویش‌های مختلفی از سوی مردم و با سازمان انتقال خون شد که این پویش‌ها در مناسبت‌های مختلف از جمله ایام محرم و صفر، ماه رمضان و ... اجرایی شده و بخشی از نیاز خونی را تامین کرده است.

اهدای خون گروهی نیز دیگر راهکار سازمان انتقال خون برای جذب اهدا کنندگان بوده که با راه‌اندازی مراکز سیار و اعزام آنها به مراکز صنعتی، مراکز نظامی و مراکز فرهنگی نسبت به افزایش میزان ذخایر خونی اقدام کند.

البته نباید فراموش کنیم که به دلیل نبود زیرساخت کافی در ادارات اهدای خون در استان‌های مختلف کشور و در دسترس نبودن این ادارات مردم کمتر تمایل به اهدای خون دارند و به نظر می‌رسد افزایش تعداد مراکز اهدای خون نیز می‌تواند در زمینه افزایش میزان اهدای خون تاثیر بسزایی داشته باشد.

در این راستا با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصول سرد سال از همه شهروندانی که امکان اهدای خون دارند دعوت می‌شود تا نسبت به این امر که به نوعی با توجه به افزایش تعداد بیماران نیازمند و همچنین افزایش تعداد مجروحان تصادفات نیاز مبرم و فوری است، چرا که می‌توانند به یک انسان زندگی ببخشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =