آنفلوانزا

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص چرایی ابتلا به بیماری در کسانی که واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده‌اند توضیحاتی را ارائه داد.

کوروش هلاکویی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه این روزها شاهد هستیم که برخی از افرادی که واکسن آنفلوآنزا را استفاده کرده اند به بیماری‌ سرماخوردگی مبتلا شده‌اند، اظهار داشت: نخست باید توجه داشت که واکسن آنفلوآنزای ایرانی برای افراد بالای ۱۸ سال است و نباید افراد زیر ۱۸ سال این واکسن را دریافت کنند.

وی ادامه داد: واکسن تولید شده برای بیماری‌ها باید متناسب با سوش رایج در جامعه باشد و چنانچه این واکسن شرایط لازم را نداشته باشد نمی‌تواند بدن افراد را در برابر بیماری‌های رایج ایمن کند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه احتمال دارد واکسن‌های تولید شده آنفلوآنزا در کشور سوش و یا سویه‌های آنفلوآنزای رایج در کشور را نداشته باشد، اضافه کرد: از سویی نیز باید توجه داشت که شرایط نگهداری و استفاده از واکسن نیز به چه صورت بوده و آیا پروتکل‌ها در این زمینه رعایت شده یا خیر.

وی همچنین با تاکید بر اینکه برای تولید واکسن نباید تنها به ترکیب چند ویروس و در نهایت تولید واکسن اکتفا کرد، افزود: برای تولید واکسن باید مطالعاتی قبل و بعد از تولید انجام شود که هزینه بر است اما تضمین کننده سلامت اعضای جامعه خواهد بود.

هلاکویی نائینی با اشاره به اینکه کارایی واکسن آنفلوآنزا در شرایط موجود باید سنجیده شود، گفت: باید مطالعاتی انجام و پیگیری شود که این امر را در کشور شاهد نبوده‌ایم و تاکنون مقاله‌ای نیز در خصوص واکسن آنفلوآنزای ایرانی منتشر نشده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه واکسن آنفلوآنزا اثر بخشی ۱۰۰ درصدی ندارد و در بهترین حالت اثر بخشی آن ۶۰ درصد است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: واکسن آنفلوآنزا اثرات بیماری را کاهش می‌دهد و از مرگ حتمی افراد بالای ۶۰ سال نیز جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: همچنین باید توجه داشت که ممکن است افرادی که دچار بیماری می‌شوند بیماری آنفلوآنزا نداشته باشند و به بیماری دیگری مانند کرونا که در حال حرکت به سمت قله نیز هستیم مبتلا شده باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =