دهقانی فیروزآبادی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: آنچه که مسلمانان را از یکه تازی در علم عقب نگه داشته، بی‌توجهی و کم توجهی به دستیابی به فناوری آموزش و شبکه‌سازی برای گسترش و کاربردی کردن علم است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شامگاه دوشنبه روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) اظهار داشت: در شب میلاد رسول مهربانی، دانایی، توانایی و عشق افتخار داریم این جشن بزرگ که پنجمین آیین جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) است را به میزبانی اصفهان زیبا و سرافراز برگزار کنیم.

وی افزود: رسولی که معجزه بزرگش قرآن است معجزه ای که با خواندن شروع و با نوشتن ادامه یافت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تصریح کرد: کسانی که قرآن کریم را مطالعه کرده باشند اذعان می‌کنند که در قرآن، بزرگ‌ترین ارج‌ها برای عالمان بوده است و هیچ چیز بالاتر از علم نیست.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در سخنان بزرگان ما منعکس شده که عالمان ۷۰ مرتبه از عابدان فراتر هستند و در این شرایط طبیعی است که امپراتور، عظمت و بزرگی علم با اسلام توسعه یابد.

وی با بیان اینکه دانشمندان مسلمان در تمام نقاط دنیا پیشرو و پیشتاز در حوزه‌های مختلف علم بودند، یادآور شد: انتقال مراجع علمی بزرگ دنیا از مسلمانان به دنیای غرب، دلایل مختلفی برای انتقال وجود دارد که دو مورد آن از سایر موارد مهمتر است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: نخست اینکه غرب موفق شد علم را به زبان ساده تر منتقل کند و دوم اینکه علم را برای کاربرد و عمل مورد توجه قرار داد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه این دو دلیل باعث شد که بزرگی و یکه تازی علم در مسلمانان از دنیای اسلام به دنیای غرب منتقل شود، عنوان کرد: ۲۰۰ سال قبل از تولد علم ترمودینامیک، شیخ بهایی حمامی را با این علم ساخت‌.

وی خاطر نشان کرد: اما آنچه که مسلمانان را از یکه تازی در علم عقب نگه داشته، بی‌توجهی و کم‌توجهی به دستیابی به فناوری آموزش و شبکه‌سازی برای گسترش و کاربردی کردن علم است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: امروز که جهان اسلام خود را پیدا کرده مفتخریم از ۳۰ کشور برتر تولید کننده علم دنیا ۷ کشور مسلمان هستند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه دانشمندان بسیار بزرگی در جهان اسلام داریم که در آینده علم دنیا تاثیر گذار هستند، اضافه کرد: وقت آن است که به جایزه مصطفی (ص) به‌عنوان یک بستر برای کار گروهی و استفاده همگانی همه کشورهای اسلامی برای استفاده از نتایج تحقیقات جهانی نگاه کنیم.

شایان ذکر است پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) از ششم مهرماه با حضور دانشمندان مسلمان سراسر جهان به میزبانی اصفهان برگزار و اختتامیه این جایزه هم اکنون در چهل‌ستون اصفهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =