فرش

بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از ۱۴ تا ۲۲ آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان با حضور ۱۳۸ غرفه دار از اصفهان و دیگر استان های کشور در ۴هزارمترمربع مساحت نمایشگاهی برگزار می گردد.

به گزارش ایراسین، در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف با حضور روسای اتحادیه های تولیدکننده و صادرکنندگان فرش، رئیس اداره فرش سازمان صمت و دیگر تشکل های فرش دستباف، افزایش تعرفه ابریشم وارداتی، عدم سیاست های حمایتی و تضعیف جایگاه فرش بعنوان یک تولید ملی، فرهنگی و هنری کشور مطرح گردید.

 مدیر نمایشگاه های داخلی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان با اشاره به بیست و یک دوره برگزاری نمایشگاه فرش دستباف، قدمت، سابقه تاریخی و جایگاه اقتصادی آن، نمایشگاه فرش دستباف را از قدیمترین نمایشگاه های استان اصفهان بیان کرد که از دهه ۷۰ در تقویم نمایشگاهی منطبق با سیاست های سازمان صنعت، معدن و تجارت و کمیته فرش کار خود را آغاز کرد.

مجیدنایب زاده گفت: به پشتوانه قوی مدیریت استان، نمایشگاه تخصصی فرش دستباف در طول ۲۰ سال برگزار شد. هرچند بنابر سیاست ها، رویکردهای مختلف صادراتی، نمایش و فروش فرش های عشایرو روستایی در نمایشگاه مطرح شد. وی از آموزش و پرورش، تامین اجتماعی، دانشگاه علمی کاربردی، اتاق بازرگانی و صمت بعنوان سازمان های تاثیرگذار بر صنعت فرش نام برد و افزود: در بیست ودومین نمایشگاه فرش دستباف که با رویکرد تسهیل در صادرات برگزار می گردد، سعی براین بوده تا رویکرد فرهنگی هنری بیش از تجاری دیده شود.

لطف الله هاشمی، رئیس اداره فرش سازمان صمت از فرش دستباف بعنوان شناسنامه و پرچم دوم ایرانیان و بهترین برند در جهان نام برد و تاکید کرد: باید پیگیر تولید و صادرات این کالای استراتژیک و چندوجهی در ابعاد فرهنگی، هنری، سیاسی و اشتغالزایی باشیم. وی از فعالیت ۲۷۰ هزار بافنده، ۸ تشکل و اتحادیه صنفی در استان نام برد و افزود: ۳ برند فرش اصفهان، کاشان و نایین جهانی شده اند. همچنین ۲ برند فرش جوشغان و فرش یلمه علی آباد دهاقان به ثبت ملی رسیده اند.

هاشمی از پرداخت ۳۳ میلیاردتومان تسهیلات ۴ درصد در سالهای ۹۶ و ۹۷ به تولیدکنندگان فرش دستباف خبر داد و در بیان تاثیر تحریم ها گفت: در سال جاری و آتی، دولت قادر به پرداخت تسهیلات نیست. وی تصریح کرد: در نتیجه تحریم ها فرصتی برای رقبایی مثل هند و پاکستان فراهم شد. هرچند اصالت و کیفیت تولید فرش ایران متمایز است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان اصفهان با ابراز گلایه از بی مهری به قشری که صف اول تمام جبهه ها از بعد انقلاب بوده، گفت: جایی که باید جایگاه واقعی بافندگان فرش مورد توجه قرار گیرد، آنها را جزو طبقات ضعیف که نمی توانند احقاق حق کنند، معرفی می کردند. تضعیف جایگاه شاخص هنری فرش دستباف منجربه کناره گیری بسیاری از بافندگان از این تولیدملی و هنری شد و جای خود را به مشاغل زیان آور داد. باقر صیرفیان، معافیت مالیاتی تولیدکنندگان فرش دستباف را از سیاست های حمایتی دانست و با انتقاد از صحبت هایی که برای حذف این معافیت شده، افزود: با این روند در سالهای آینده فرش دستباف ما با سرعت بیشتری نابود می شود. چون تحمیل مالیات سنگین باعث خروج از این عرصه می شود.

نایب رئیس تولید کنندگان و دبیر انجمن علمی فرش دستباف دراشاره به مشکلات وموانع مقابل فرش دستباف، گفت: تعرفه ورود ابریشم ۱۵ درصد بوده که علیرغم تلاش اتحادیه برای به صفر رساندن آن، اکنون به ۲۶% افزایش یافته و با پرداخت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان برای هر مترابریشم وارداتی از چین، مشکلات ما بیشتر شده، ازطرفی بسیاری از تولیدکنندگان بدلیل نداشتن توان مالی از ابریشم با کیفیت پایین استفاده می کنند و قطعا کیفیتی را هم که ادعا می کنیم، ازدست خواهیم داد. سعیدعصاچی یادآور شد: تولیدابریشم ایرانی بسیار کم و از کیفیت لازم برخوردار نیست و حتما نیاز به واردات ابریشم داریم. وی اهمیت موزه فرش دستباف اصفهان بویژه در ابعاد گردشگری را یادآورشد و اینکه هنوز احداث موزه به نتیجه نرسیده است را، دغدغه ای جدی خواند.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف روستایی استان اصفهان با اذعان به اینکه حق فرش ایران در داخل و خارج بدرستی ادا نمی شود، فرش ماشینی را سخت ترین رقیب فرش دستباف دانست و افزود: تغییر فضای زندگی و جایگزینی اقلام دیگر، منجربه ظلم به این کالای استراتژیک شده است. وی صفرتاصد هنر فرش را اشتغالزا نامید و گفت: اشتغالزایی و ارزش آفرینی فرش بیش از فولاد است. علی شهبازی با گلایه از اینکه هیچ حمایتی از فرش دستباف صورت نگرفته، ورود این هنرفرهنگ در همه کارگروه های پول و اعتبار و ارز و توجه بیشتر دولت و مجلس را ضروری خواند. وی تصریح کرد: اگر آب و کشاورزی از اصفهان گرفته شد، باید با نگاه ملی، فرش جایگزین شود.

دردشتی رئیس اتحادیه صادرکنندگان، آتیه فرش دستباف را بسیار دردناک توصیف کرد که یکی از دلایل آن مصرف ابریشم نامرغوب و ازدست دادن بازارهای هدف است. به گفته او، کشورهای عربی، ژاپن، آلمان و حتی امریکا بصورت قاچاق از بازارهای هدف فرش ایران هستند ولی باوجود وابستگی به خارج و اینکه نتوانستیم مواد اولیه را ارتقا بخشیم، بازار صادراتی ما تضعیف شده است.

فاطمه شیرسپهر نماینده انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف استان اصفهان، فرش را گفتمان، ایدئولوژی و فرهنگ عنوان کرد و مبنای تمام مشکلات فرش را در امور فرهنگی هنری و غفلت از نظریه پردازی، الگوسازی و پژوهش در این زمینه دانست. وی از تشکیل کمپین مردمی نقد تحریم فرش ایران خبر داد که بصورت طوماری دستباف تقدیم دادگاه لاهه خواهد شد تا بگوییم فرش نه یک کالای دولتی و اقتصادی بلکه یک کالای مردمی و فرهنگی است که برازنده تحریم نیست.

علی میرجمالی، مجری بیست ودومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، حضور ۳۵ درصدی غرفه داران از دیگراستان های کشور را نشاندهنده مشارکت ملی فعالان عرصه فرش دانست و اعلام کرد: آیین افتتاحیه نمایشگاه روز ۱۴ آذر در اتاق بازرگانی اصفهان بصورت همایش بزرگ "بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش دستباف ایران" با هدف کمک به رفع مشکلات این حوزه برگزار می گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =