بیمه

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با تاکیر بر اینکه برای افزایش کارآیی نظام بیمه‌ای باید تلاش کنیم، گفت: دولت متعهد شده ۱۰۰ درصد حق بیمه‌ها را پرداخت کند.

به گزارش ایراسین، مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، در آئین دومین اجلاس مدیران منطقه ۶ سازمان بیمه سلامت ایران، اظهار داشت: دولت‌ها معمولاً در تأمین مالی هزینه‌های سلامت یا مستقیماً یا از طریق بیمه‌های اجتماعی هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرند و یا با پرداخت مستقیم از جیب مردم هزینه‌های سلامت تأمین می‌شود و در کشور ما از این سه طریق عمدتاً اعتبارات مهیا می‌شود.

وی اظهار داشت: در برنامه هفتم تحقق ۳۰ درصد پرداخت از جیب به عنوان هدف گذاری برنامه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر مجموع سهم مستقیم پرداخت یارانه سلامت از سوی دولت و بیمه‌ها ۴۰ درصد است. آنجایی که دولت‌ها مستقیم هزینه می‌کنند، هزینه بالاسری دارند و میزان آن حداقل ۲۵ درصد برآورد می‌شود و این هزینه صرف ارائه خدمت نمی‌شود؛ به همین دلیل در سیاست‌های کلی آمده کمک دولت از طریق بیمه‌ها هزینه شود تا این مبلغ کاهش پیدا کند و این هزینه بالاسری در بیمه سلامت ۳ تا ۴ درصد بیشتر نیست.

رضایی با طرح این مهم که باید تلاش کرد سهم مردم کاهش پیدا کند و در سطح اقتصاد کلان ارتباط مستقیمی با GDP دارد، اظهار داشت: حرکت ما در تأمین مالی سلامت در سال‌های اخیر سینوسی بوده و هم اکنون در پایین نمودار هستیم و باید تلاش کنیم سهم سلامت را بالا ببریم.

وی تاکید کرد: با بالا رفتن سهم سلامت مشکلات مرتفع نمی‌شود و برای بالا رفتن کارآیی و ارائه خدمت و تخصیص نظام بیمه‌ای نیز باید تلاش کنیم.

رضایی تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت در برنامه هفتم تلاش کرده این مشکل رفع شود و دولت متعهد شده ۱۰۰ درصد حق بیمه‌ها را پرداخت کند که بعد از اجرای این قانون منابع ما تقریباً دو برابر خواهد شد.

وی بیان کرد: نظام پرداخت نیز باید اصلاح شود و گام به گام به سمت اصلاح آن خصوصاً در بخش بستری طی برنامه ۵ ساله حرکت کنیم.

رضایی گفت: ایده آل ما نظام پرداخت نوین‌تری است چرا که در تأمین منابع و هزینه کرد بیمه‌گر به وظیفه خود عمل کند.

وی افزود: در همه دنیا این طور نیست که توقع داشته باشند پوشش بیمه‌ای همه خدمات ۱۰۰ درصد باشد و سطح دسترسی آسان باشد و جیره بندی خدمات اتفاق نیافتد. هزینه‌های سلامت را بایستی به درستی کنترل و جیره بندی کرد.

رضایی اظهار داشت: نیازمند یک سری اصلاح قوانین بالادستی و ایجاد راهکارهایی برای اجرای تدابیر هستیم.

وی تصریح کرد: نیازمند دو مبحث اشتراک گذاری و همکاری چه درون سازمانی و چه بیرون سازمانی هستیم، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با هم افزایی موفق تر عمل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =