• ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
  • کد خبر: 43380
  • readingTime: ۱۰ دقیقه
آلومینیوم

کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم و محصولات با ارزش افزوده (VAP)، همچنان به عنوان یکی از عوامل نگرانی فعالان بازار مطرح است که موجب افزایش هزینه‌های تامین مالی و فشار بر تولیدکنندگان به منظور فروش این فلز در بازار شده است. در این گزارش به ۶ برداشت‌ مهم از کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ۲۰۲۳ با ذکر جزئیات اشاره شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از فلزات‌ آنلاین، کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم و محصولات با ارزش افزوده (VAP)، همچنان به عنوان یکی از عوامل نگرانی فعالان بازار مطرح است که موجب افزایش هزینه‌های تامین مالی و فشار بر تولیدکنندگان به منظور فروش این فلز در بازار شده است.

چالش کاهش حجم تقاضای آلومینیوم در بازار فیزیکی اروپا

یکی از معامله‌گران این فلز در بازار اروپا بیان کرد: تعداد فروشندگان آلومینیوم در این بازار افزایش یافته است اما تعداد کمی از مصرف‌کنندگان اقدام به خرید می‌کنند.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژ (P۱۰۲۰A) با شرط تحویل پس از پرداخت حقوق گمرکی در بندر روتردام را حدود ۲۴۰ تا ۲۶۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۲۵۵ تا ۲۷۵ دلار در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، بیش از ۵ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان خود از ماه دسامبر ۲۰۲۲ رسید. مقدار پریمیوم در حال حاضر ۵۹ درصد کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده آن در ماه می ۲۰۲۲ یعنی ۶۰۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن است.

یکی از معامله‌گران این فلز در بازار، از تمایل فروش آلومینیوم خود خبر داد و افزود: چنین کاری در وضعیت فعلی کمی دشوار به نظر می‌رسد.

وی در ادامه عنوان کرد: هزینه‌های تامین مالی افزایش یافته است و فروشندگان در تلاش هستند حجم ذخایر آلومینیوم خود در انبارها را به فروش برسانند. حتی این احتمال وجود دارد که ظرف چند ماه آینده، بر تعداد فروشندگان در این بازار افزوده شود.

مشارکت‌کنندگان بازار حاضر در کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ۲۰۲۳ که در شهر بارسلونا برگزار شد، در مورد زمان احتمال بازیابی کامل حجم تقاضا در بازار دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

یکی از مصرف‌کنندگان مطرح کرد: فعالان این بازار امید به بهبود اوضاع در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ دارند. از نظر این مصرف‌کننده، بهبود اوضاع بازار این فلز در چنین مدت کوتاهی بعید به نظر می‌رسد.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار اظهار داشتند که کاهش حجم تقاضا برای این فلز، منجر به وضعیت مازاد عرضه آن در بازار شده است. این رویداد درست پس از تغییرات ایجاد شده در بخش بسته‌بندی محصولات که منجر به عرضه اسلب‌های اضافی در بازار شد، اتفاق افتاد.

در حالی که حجم تقاضا در سایر بخش‌ها مانند صنعت خودروسازی و بخش محصولات مبتنی بر آلومینیوم تولید شده کم‌کربن مناسب ارزیابی شده، بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز و بسته‌بندی بر پریمیوم آلومینیوم تاثیر منفی گذاشته است.

باز بودن پنجره آربیتراژ واردات آلومینیوم به چین به مدت نامعلوم

در حالی که رکود در بازار آلومینیوم اروپا حکم‌فرما است، پس از باز شدن اخیر پنجره آربیتراژ واردات این فلز به چین، برخی از تولیدکنندگان این فرصت را به منظور افزایش حجم فروش خود مناسب دانستند.

یکی از معامله‌گران در این خصوص اعلام کرد که برخی از محموله‌های آلومینیومی خود را در بازار چین عرضه کرده است و دیگر فعلان بازار هم اقدامی مشابه را انجام داده‌اند. در حال حاضر این کار یک اقدام فرصت‌طلبانه محسوب می‌شود اما تقاضای واقعی برای آن در بازار چین وجود دارد.

موسسه «Fastmarkets» اختلاف پریمیوم آلومینیوم با در نظر گرفتن باز بودن پنجره آربیتراژ واردات به چین در روز دوشنبه ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳ را حدود ۱۲٫۵۱ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به رقم ۱۶٫۶۳ دلار در هر تن در ماه آگوست ۲۰۲۳، روند نزولی را نشان داد.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار بر این باورند که بازار آلومینیوم چین پس از پایان لغو قرنطینه‌های مرتبط با ویروس کرونا، بازیابی مناسبی را به ثبت خواهد رساند اما آمارها چندان با این پیش‌بینی تطابق ندارد. در عین حال، این مشارکت‌کنندگان همچنان بر توانایی سیاست‌گذاران چین برای ایجاد یک بازیابی به تمام معنا در این بازار تاکید دارند.

به گفته اندی فریدا، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets»، چنین بازیابی طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در ۹ ماه معاملاتی گذشته اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر فعالان بازار تمایل چین برای اجرای سیاست‌های حمایتی رشد بازار این فلز را دست‌کم می‌گیرند.

موسسه «Fastmarkets» ارزیابی ماهانه آلومینیوم آلیاژ (P۱۰۲۰A)، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بندر شانگهای با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار پریمیوم ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار در هر تن در روز ۲۹ آگوست ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پریمیوم ۸۰ تا ۱۱۰ دلار در هر تن ثبت شده در روز ۲۵ جولای سال جاری و نسبت به پریمیوم ۶۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن در ابتدای سال ۲۰۲۳، افزایش را تجربه کرد. لازم به ذکر است که نتایج ارزیابی پریمیوم این موسسه در آخرین سه‌شنبه هر ماه منتشر می‌شود.

از سوی دیگر، برخی از مشارکت‌کنندگان بازار نسبت به فرصت به وجود آمده از طریق باز شدن پنجره آربیتراژ واردات به چین امیدوار نبودند و اعلام کردند که نسبت به میزان تقاضای آلومینیوم وارداتی به چین و تاثیر آن بر بازارهای جهانی تردید دارند.

برخی دیگر از مشارکت‌کنندگان بازار جهانی آلومینیوم، به بازیابی بازار این فلز در چین و تاثیر آن بر روند عرضه و تقاضا در بازار فیزیکی امیدوارند.

به گفته یکی از معامله‌گران این فلز در بازار، تعداد کمی از فعالان قادر به فروش محصولات خود در بازار چین هستند و بعید است که این روند در طولانی‌ مدت نیز ادامه پیدا کند.

ادامه افزایش حجم تقاضا برای آلومینیوم تولید شده کم‌کربن

اختلاف پریمیوم آلومینیوم کم‌کربن آلیاژ (P۱۰۲۰) در اروپا به بالاترین میزان خود از زمان عرضه آن در سال ۲۰۲۱ رسیده است؛ در حالی که حجم تقاضا برای آلومینیوم سبز با وجود پریمیوم‌های پایه کمتر، همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

موسسه «Fastmarkets» اختلاف پریمیوم آلومینیوم کم کربن آلیاژ (P۱۰۲۰A) با شرط تحویل به بنادر اروپا را ۲۵ تا ۴۰ دلار در هر تن در روز اول سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد؛ این در حالی است که در ابتدای سال جاری میلادی، این اختلاف پریمیوم حدود ۱۰ تا ۳۰ دلار در هر تن بود و بالاترین رکورد خود را ثبت کرد.

مشارکت‌کنندگان بازار اکنون به دنبال تکرار این سناریو در سایر بازارهای مهم جهانی مانند ژاپن و ایالات متحده آمریکا هستند.

این مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» مطرح کردند: در حال حاضر هزینه‌های دریافتی جانبی اختیاری برای آلومینیوم سبز در بازار ژاپن، حدود ۱۱ تا ۲۰ دلار در هر تن است و این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که حجم عرضه این فلز کم‌کربن در این کشور با محدودیت‌هایی روبه‌‎رو است.

بر همین اساس، برخی از مشارکت‌کنندگان بازار خاطرنشان کردند که رکود در بازارهای بزرگ مصرفی شمش آلومینیوم در اروپا، دریافت و یا افزایش هزینه‌های جانبی اختیاری را دشوارتر کرده است؛ در حالی که حجم کافی برای عرضه‌ این مواد در بازار وجود دارد.

طرح مکانیزم تعدیل حدود کربن تولیدی (CBAM)، می‌تواند منجر به افزایش اختلاف هزینه‌های دریافتی جانبی اختیاری آلومینیوم کم‌کربن تولیدی در اروپا در بحبوحه تغییر در جریان معاملات این فلز و تمرکز بر تولید آلومینیوم سبز شود.

ابهامات مطرح شده پیرامون طرح مکانیزم تعدیل حدود کربن تولیدی (CBAM)

اکثر مشارکت‌کنندگان بازار در انتظار آغاز فاز دیگر طرح مکانیزم تعدیل حدود کربن تولیدی در اروپا هم‌زمان با ارائه گزارش فاز طرح اجرایی کنونی از ماه اکتبر ۲۰۲۳ هستند. با نزدیک شدن به زمان اجرای فاز اصلی این طرح در سال ۲۰۲۶، تردیدها پیرامون پیاده‌سازی کامل این طرح وجود دارد.

برخی ابهامات نظیر ادامه روند تولید آلومینیوم پرکربن و پرداخت هزینه کربن اضافی تولید شده که ممکن است منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات و کاهش تنوع برند در بازار شود، هنوز وجود دارد.

مشارکت‌کنندگان بازار تاکید کردند که با در نظر گرفتن کاهش بیش از یک میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم در اروپا در زمان بحران انرژی، اگر روند توزیع آلومینیوم پرکربن در کشورهای این قاره سبز متوقف شود، اروپا ممکن است در معرض خطر کمبود حجم عرضه این فلز قرار گیرد؛ چراکه حجم تقاضا برای آلومینیوم دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.

یکی از معامله‌گران بازار در این رابطه تصریح کرد: اگر بازار اروپا به واردات این فلز وابسته باشد، با چالش بزرگ‌تری باید دست و پنجه نرم کند.

یکی از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی اظهار داشت: تجارت آن‌ها قبل از سال ۲۰۲۶ به استفاده از قراضه آلومینیوم تمایل بیشتری پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود به دلیل افزایش مصرف و رشد تقاضای این مواد بازیافتی نسبت به آلیاژ اولیه کم‌کربن (P۱۰۲۰)، ارزش بیشتری پیدا کند.

لازم به ذکر است که موسسه «Fastmarkets» سیستم ارزیابی شمش آلومینیوم ثانویه خود را در اوایل سال ۲۰۲۳ به منظور ایجاد شفافیت در استفاده از قراضه‌های آلومینیومی راه‌اندازی کرد.

در همین راستا، ارزیابی ماهانه این موسسه از پریمیوم بیلت آلومینیوم ثانویه با شرط تحویل با پرداخت عوارض و حقوق گمرکی در بنادر اروپا را حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰ دلار در هر تن در روز اول سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که نسبت به پریمیوم ۵۰۰ تا ۵۲۰ دلار در هر تن در روز آگوست سال جاری میلادی، با کاهش همراه شد.

ادامه روند نزولی در بخش ساخت‌وساز و تاثیر آن بر بازار بیلت آلومینیومی

در گفت‌وگوهای انجام شده در خلال کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم در سال ۲۰۲۳، به روند نزولی و رکود در بازار ساخت‌وساز در قاره اروپا اشاره شد. به علاوه، به اثر منفی رکود این بازار بر بازار بیلت آلومینیومی به دلیل کاهش تقاضا برای آن در این کنفرانس تاکید شد.

در همین رابطه، برخی از مشارکت‌کنندگان بازار عنوان کردند: مقدار پریمیوم به سرعت در حال نزدیک شدن به هزینه تولید برای بسیاری از تولیدکنندگان است؛ چراکه با فرا رسیدن فصل سرما، همه تمرکزها به قیمت گاز و انرژی معطوف شده است.

یک تولیدکننده در این خصوص خاطرنشان کرد: کسب درآمد برای فروشندگان در شرایط فعلی به یک مسئله چالش‌برانگیز تبدیل شده است و در حال حاضر بیشتر حجم موردنیاز بازار از انبار ذخایر تامین می‌شود.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم بیلت اکستروژن آلومینیوم (۶۰۶۳) با شرط تحویل و پرداخت عوارض و حقوق گمرکی در منطقه برشیا ایتالیا را حدود ۴۴۰ تا ۴۸۰ دلار در هر تن در روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن در ابتدای سال جاری میلادی، بیش از ۳۰ درصد کاهش داشت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که چندین تولیدکننده بیلت، در حال بررسی کاهش ظرفیت خود برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و تا ابتدای سال ۲۰۲۴ هستند و کاهش ظرفیت احتمالی ممکن است موجب کسری آن در بازار شود.

با در نظر گرفتن مسائلی چون موجود بودن حجمی از محصولات در انبار ذخایر فروشندگان در اروپا و تاثیر آن بر حفظ پریمیوم و کاهش مداوم حجم تقاضای مصرف‌کننده برای بیلت در بازار اروپا، فرایند واردات بیلت آلومینیوم به اروپا ادامه خواهد داشت.

در این بین چشم‌انداز نامطمئن در سطح کلان بازار، عاملی مهم در کاهش اعتماد مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود و بر همین اساس بانک مرکزی اروپا همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد.

برخی از تولیدکنندگان بیلت اکستروژن آلومینیوم به طور موقت از خرید آلیاژ (P۱۰۲۰) منصرف شدند و ترجیح دادند بیلت با قیمت پایین‌تری را از بازار خریداری کرده تا بتوانند در هزینه‌های تبدیل خود صرفه‌جویی کنند.

انتظار ادامه روند کاهشی حجم تقاضا برای آلومینیوم در بازار ژاپن

برخی پیش‌بینی‌های ارائه شده برای سه ماهه چهارم در بازار آلومینیوم ژاپن، از افزایش اندک تمایل مصرف‌کنندگان به خرید این فلز در بازار این کشور علی‌رغم انتظارات قبلی مبنی بر افزایش چشمگیر حجم تقاضا برای این فلز در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ حکایت دارد؛ البته ناگفته نماند که هنوز حجم زیادی از ذخایر این فلز در انبارهای بازار ژاپن وجود دارد.

یکی از معامله‌گران مستقر در ژاپن مطرح کرد: پیشنهادات فروش کمتری در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ ارائه شده است اما آنچه از بررسی‌ها دریافت می‌شود، نشان از باقی ماندن پریمیوم‌های سه رقمی برای فلز آلویمینیوم دارد.

به گفته برخی فعالان بازار، پیشنهادات ارائه شده توسط تولیدکنندگان برای پریمیوم در سه ماهه چهارم سال جاری، بین ۱۰۸ تا ۱۱۰ دلار در هر تن تعیین شد که بیش از ۱۰ درصد کمتر از پریمیوم ارائه شده در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ بود.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم سه ماهه آلومینیوم آلیاژ (P۱۰۲۰A) با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر اصلی ژاپن با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار را حدود ۱۱۸ تا ۱۲۷٫۵۰ دلار در هر تن در روز ۳۱ جولای ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار در هر تن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، کاهش را تجربه کرد.

طبق گزارش انجمن آلومینیوم ژاپن، حجم تقاضا برای آلومینیوم در بخش ساخت‌وساز و ساختمان در نیمه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۲۰۷ هزار و ۷۰۰ تن ارزیابی شد که ۷٫۱ درصد نسبت به حجم ۲۲۳ هزار و ۷۰۰ تن در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

همچنین شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ۲۰۲۳ بازخوردهای متفاوتی در مورد عملکرد بخش خودروسازی ژاپن ارائه کردند که هنوز موجب تعیین پریمیوم در بازار فیزیکی این کشور نشده است.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژ (P۱۰۲۰A) با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر اصلی ژاپن با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار را ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کردند که نسبت به پریمیوم ۹۰ تا ۱۱۰ دلار در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور و نسبت به پریمیوم ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار در هر تن تعیین شده در پایان ماه می ۲۰۲۳ کاهش داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =