اولین بازی ملی تاریخ فوتبال

حدود یک و نیم قرن پیش اولین بازی ملی تاریخ فوتبال در شهر گلاسکو برگزار شد؛ جایی که تیم‌های ملی اسکاتلند و انگلیس به مصاف هم رفتند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مسابقه فوتبال سال ۱۸۷۲ بین تیم‌های ملی اسکاتلند و انگلیس به طور رسمی توسط فیفا به عنوان اولین مسابقه بین‌المللی فوتبال شناخته می‌شود که در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۸۷۲ در همیلتون کرسنت، زمین باشگاه کریکت غرب اسکاتلند در پارتیک گلاسکو برگزار شد. این دیدار در حضور ۴۰۰۰ تماشاگر با تساوی ۰-۰ به پایان رسید.

به دنبال چالش‌های عمومی منتشر شده در روزنامه‌های گلاسکو و ادینبورگ توسط چارلز آلکاک، دبیر اتحادیه فوتبال (FA)، اولین رویارویی از پنج مسابقه بین تیم‌های نماینده انگلیس و نماینده اسکاتلند در ۵ مارس ۱۸۷۰ در لندن برگزار شد که با تساوی ۱-۱ به پایان رسید. بازی دوم در ۱۹ نوامبر ۱۸۷۰ با برتری ۱-۰ انگلستان انجام شد. به دنبال آن مسابقاتی در ۲۵ فوریه ۱۸۷۱: انگلستان ۱–۱ اسکاتلند؛ ۱۸ نوامبر ۱۸۷۱: انگلستان ۲-۱ اسکاتلند؛ و ۲۴ فوریه ۱۸۷۲: انگلستان ۱–۰ اسکاتلند برگزار شد.

اکثر بازیکنان انتخاب شده برای تیم اسکاتلندی از منطقه لندن بودند، اگرچه بازیکنان مستقر در اسکاتلند نیز دعوت شدند. تنها بازیکن وابسته به یک باشگاه اسکاتلندی رابرت اسمیت از کوئینز پارک گلاسکو بود که در مسابقه نوامبر ۱۸۷۰ و هر دو بازی ۱۸۷۱ بازی کرد. رابرت اسمیت و جیمز اسمیت (هر دو از باشگاه کوئینز پارک) برای بازی فوریه ۱۸۷۲ انتخاب شدند، اما هیچ یک در این مسابقه بازی نکردند.

اولین مسابقه بین‌المللی فوتبال تاریخ/ روزی که در بریتانیا نبرد ملت‌ها آغاز شد

پس از مسابقات ۱۸۷۰، نارضایتی‌های زیادی در اسکاتلند به وجود آمد مبنی بر این که تیم آنها بازیکنان اسکاتلندی زیادی نداشت. خود الکاک در روزنامه اسکاتسمن نارضایتی خود را عنوان کرد و پیشنهاد چالش دیگری با یک تیم اسکاتلندی را داد و شمال انگلستان را به عنوان محل برگزاری پیشنهاد کرد.

در سال ۱۸۷۲ کوئینز پارک به عنوان باشگاه پیشرو در اسکاتلند، علیرغم اینکه اسکاتلند اتحادیه نداشت، چالش آلکاک را پذیرفت. در صورتجلسه اتحادیه فوتبال انگلیس در ۳ اکتبر ۱۸۷۲ ذکر شد: «به منظور پیشبرد منافع اتحادیه در اسکاتلند، تصمیم گرفته شد که در طول فصل جاری یک تیم برای انجام بازی مقابل اسکاتلند به گلاسکو اعزام شود».

مسابقه برای ۳۰ نوامبر ترتیب داده شد و زمین باشگاه کریکت غرب اسکاتلند در همیلتون کرسنت در پارتیک به عنوان محل برگزاری انتخاب شد، و بازی با نتیجه ۰-۰ به پایان رسید.

در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام شد که اسکاتلند و انگلیس یک مسابقه ویژه مخصوص ۱۵۰ سالگی را در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ در هامپدن پارک گلاسکو برگزار خواهند کرد. این مسابقه به افتخار تأسیس اتحادیه فوتبال اسکاتلند برگزار می‌شود که به دلیل اولین مسابقه بین‌المللی فوتبال راه‌اندازی شد.

اولین مسابقه بین‌المللی فوتبال تاریخ/ روزی که در بریتانیا نبرد ملت‌ها آغاز شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =