سجاد غرقی

سجاد غرقی، نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: از ۳۷ هزار دستگاهی که در سامانه کاداستر ثبت شده بیش از ۱۸ هزار دستگاه بیشتر از ۲۰ سال عمر کرده‌اند. قطعا بخشنامه‌هایی نظیر بخشنامه آزادسازی واردات ماشین آلات، تسهیل کننده است اما همچنان با محدودیت‌هایی در این حوزه روبرو هستیم.

سجاد غرقی، نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین پیرامون هوشمندسازی معادن اظهار داشت: درباره هوشمندسازی معادن دو مقوله وجود دارد؛ بحث اول مربوط به فرآیندهای مدیریتی یکپارچه و بخش دیگر مربوط به ماشین‌آلات هوشمند در زمینه‌های تولید، استخراج و... است. امروز هوشمندسازی انتخاب نیست؛ بلکه در دهه‌های اخیر اگر نتوانیم سیستم‌های یکپارچه AI را پیاده سازی کنیم تفاوتی با معدنکاری شدادی گذشته نداریم. در واقع ماشین آلات جدید امکان غیرهوشمند بودن را به معدنکار نمی‌دهند. اکنون تامین کنندگان ماشین آلات معدنی ‌بسته‌های هوشمندسازی نیز ارائه می‌دهند. در شرایط کنونی کشور در معادن بزرگ تا حدی هوشمندسازی صورت گرفته است.

وی افزود: در زمینه تامین ماشین آلات نیز با دو مسئله روبرو هستیم؛ بحث اول قوانین معدنی و موضوع دیگر دسترسی به نقدینگی و ارز صادراتی در حوزه معادن است. معتقدم با توجه به اینکه ماشین‌آلات از یک سو ابزار تولید هستند و از سوی دیگر دچار فرسودگی شده‌اند فرآیند واردات ماشین‌های جدید باید آزادانه‌تر انجام شود. قطعاً بخشنامه‌هایی نظیر بخشنامه آزادسازی واردات ماشین آلات تسهیل کننده است اما همچنان با محدودیت‌هایی در این حوزه روبرو هستیم.

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ادامه داد: از ۳۷ هزار دستگاهی که در سامانه کاداستر ثبت شده بیش از ۱۸ هزار دستگاه بیش از ۲۰ سال عمر کرده‌اند. بنابراین نیاز کشور به ماشین‌آلات معدنی بیشتر است، اما نحوه و امکان تامین آن تناسب ندارند؛ در واقع عدم توازن میان تولید داخل و موانع صادراتی، معدنکار را با مشکل مواجه می‌کند.

غرقی تکمیل کرد: از جمله مسائل اصلی کنونی، تامین ارز است. به رغم آنکه امکان واردات فراهم شده اما ارز مشخصی به آن تخصیص داده نشده و حتی اگر معدنکاری بخواهد با ارز شخصی ماشین‌آلات معدنی را وارد کشور کند با مشکل در نحوه اظهار و مباحث قانونی مربوط به ارز از سوی بانک مرکزی روبرو است. دسترسی به نقدینگی برای معادن علی الخصوص معادن متوسط و کوچک که دسترسی به ارز صادراتی ندارند؛ مشکل‌زا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =