• ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
  • کد خبر: 42289
  • readingTime: ۱ دقیقه
زغال سنگ

چین که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کربن در جهان شناخته شده است، در بهره‌گیری از زغال سنگ افراط می‌کند که همین امر تحقق اهداف آن را با تهدید جدی مواجه کرده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایمنا، دولت چین از کاهش چشمگیر انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ و به صفر رساندن تولید آن تا سال ۲۰۶۰ خبر داده و این در حالی است که اجرای پروژه‌های مستلزم مصرف زغال سنگ در این کشور، تحقق این اهداف را به تأخیر خواهد انداخت. جالب است بدانید که حتی بسیاری از پروژه‌هایی که اجرای آن‌ها به علت نیاز به زغال سنگ متوقف شده بود، اکنون در مرحله پیاده‌سازی دوباره قرار گرفته است که این امر می‌تواند تهدید دیگری برای پایداری چین به‌حساب بیاید. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲ مصرف زغال سنگ در کشور حدود ۱۰۶ گیگاوات بود که هر گیگاوات زغال سنگ معادل میزان زغال مصرفی در یک نیروگاه زغال بسیار بزرگ است.

افراط چین در استفاده از زغال سنگ و تهدید پایداری جهان

علاوه بر این، مقامات چینی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ اجرای یک پروژه مستلزم مصرف ۵۲ گیگاوات نیروی زغال سنگ را تأیید کردند، به ساخت یک نیروگاه زغال سنگ جدید با ظرفیت ۳۷ گیگاوات پرداختند و از پیاده‌سازی پروژه‌هایی با میزان مصرف ۴۱ گیگاوات زغال سنگ خبر دادند. فعالیت حدود نیمی از این پروژه‌ها از تابستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد که این خود تهدیدی بسیار جدی برای پایداری زمین و تحقق اهداف صفر کربن چین به‌شمار می‌رود.

این در حالی است که چین از اجرای طرح پانزدهم پنج‌سالانه کاهش مصرف زغال سنگ از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ خبر داده و البته نه‌تنها هیچ اقدامی برای تحقق آن اعمال نکرده، بلکه اجازه مصرف بیشتر این ماده را در بخش‌های مختلف نیز صادر کرده است.

جالب است بدانید که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر جهان به‌شمار می‌رود که تاکنون در تولید نیروی پاک از منابع خورشید، باد و نیروی برق‌آبی بسیار موفق عمل کرده است، با این حال مصرف بی‌رویه زغال سنگ در تبدیل آن به آلوده‌ترین کشور دنیا نقش مهمی ایفا کرده است.

افراط چین در استفاده از زغال سنگ و تهدید پایداری جهان

در حالی که آلودگی هوای چین هنوز شش برابر بیشتر از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی است، از سال ۲۰۱۳ تا کنون میزان ۴۲.۳ درصد هوای آلوده را کاهش داده است که پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم نتایج، می‌تواند منجر به ۲.۲ سال افزایش میانگین امید به زندگی یک ساکن چینی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =