محجوب

معاون برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک در پنل تخصصی رفع محدودیت‌ها در مسیر تولید و تجارت پایدار زنجیره فولاد گفت: در سال ۱۴۰۱ کل صادرات زنجیره فولاد کشور معادل ۶.۸ میلیارد یورو بوده که سهم ۱۴درصدی در صادرات غیر نفتی کشور داشته و طبق گزارش‌ها میزان صادرات مواد اولیه نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پنل تخصصی رفع محدودیت‌ها در مسیر تولید و تجارت پایدار زنجیره فولاد در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه متالکس برگزار شد.

مهران محجوب‌نژاد معاون برنامه ریزی شرکت فولاد تکنیک در ابتدای این پنل با ارائه گزارشی از طرح جامع فولاد کشور اظهار کرد: در سال ۹۲، ظرفیت تولید فولاد کشور ۲۲ میلیون تن در سال بوده که امسال این عدد به ۴۵ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که میزان واقعی تولید امروز به چیزی حدود ۳۰ میلیون تن رسیده است. محدودیت‌های ناشی از انرژی طی سال‌های گذشته باعث شده تا این میزان از تولید فولاد را در کشور نداشته باشیم.

وی گفت: یکی از پیشرفت‌های صنعت فولاد کشور این بوده است که تولید گندله در کشور از سال ۹۲ تاکنون حدود ۲.۵ برابر شده که به همین خاطر کسری‌هایی که طی سال‌های گذشته احساس می‌شد امروز بسیار کاهش یافته است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک افزود: در همه حلقه‌های زنجیره، آمارها نشان می‌دهد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، امسال طی ۴ ماهه اول سال، علی‌رغم محدودیت‌ها افزایش تولید داشته‌ایم که این موضوع با مدیریت هرچه بیشتر فولادسازان میسر شده و در زمینه صادرات نیز کار به همین صورت است.

وی خاطر نشان کرد: امروز مجوزهای موجود در کشور در تولید فولاد خام ۱۲۵ میلیون تن ظرفیت وجود دارد و این عدد در آهن اسفنجی برابر ۱۲۵ میلیون تن، گندله ۱۴۱ میلیون تن، کنسانتره نیز ۱۲۳ میلیون تن است.

محجوب‌نژاد تصریح کرد: مجموع سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای توسعه صنعت فولاد کشور ۷.۴ میلیارد یورو است که این موضوع نیازمند تأمین مالی قابل توجهی است و این در حالی است که فولادسازان کشور امروزه با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱ کل صادرات زنجیره فولاد کشور معادل ۶.۸ میلیارد یورو بوده که سهم ۱۴درصدی در صادرات غیر نفتی کشور داشته و طبق گزارشات میزان صادرات مواد اولیه نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک عنوان کرد: واردات زنجیره فولاد کشور نیز در سال ۱۴۰۲ چیزی حدود ۱.۲ میلیون تن با ترکیب ۸۲۹ هزار تن محصولات تخت فولادی و ۴۰۰ هزار تن محصولات طولی فولادی است.

وی بیان کرد: جای خوشحالی است که واردات محصولات فولادی به کشور طی سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته و ارزش آن ۴۶۶۵ میلیون دلار بوده و صادرات محصولات فولادی نیز با افزایش قابل توجهی به ۵.۷۴۳ میلیون دلار رسیده است که در مجموع می‌توان گفت با توجه به ظرفیت‌های صنعت فولاد، رشد خوبی طی ده سال گذشته در این صنعت مشاهده می‌شود.

محجوب‌نژاد گفت: امروز این صنعت دچار چالش‌ها، محدودیت‌ها و تهدیدهایی است که این صنعت را آزار می‌دهد و به طور مثال کشور دچار مشکلاتی نظیر کمبود سنگ آهن مورد نیاز است. یکی از مشکلات دیگر، محدودیت‌های انرژی است که تولید همین ۳۰ میلیون تن را نیز تهدید می‌کند.

وی افزود: همچنین با توجه اینکه مصرف فولاد کشور حدود ۱۹ میلیون تن است و مازاد تولید نیز باید صادر شود و این در حالی است که بسترهای مناسب برای صادرات وجود نداشته و رقبا و کشورهای هدف نیز در حال فعالیت‌های جدید در تولید فولاد هستند.

معاون برنامه ریزی شرکت فولاد تکنیک خاطر نشان کرد: واحدهای فعال در صنعت فولاد کشور باید همکاری‌ها را بیشتر کرده و از ایجاد ظرفیت‌های جدید جلوگیری کنند و با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود به جای ایجاد ظرفیت این صنعت را فعال‌تر از قبل کنند.

وی تصریح کرد: عدم توان در تولید واقعی یکی دیگر از اتفاقات دیگری است که صنعت فولاد کشور را تهدید می‌کند و این اتفاق احتمالاً تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد تا توسعه بالادست بتواند دوباره این زنجیره را به توازن برساند که این اتفاق نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. امروز در بالا و پایین زنجیره نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد و به همین خاطر تمرکز بالایی باید در حوزه معادن، مواد اولیه و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا انجام شود.

محجوب‌نژاد تأکید کرد: صنعت فولاد از کمبود زیرساخت‌ها رنج می‌برند و به طور مثال امروز فولادسازان در حال انتقال آب برای حل مشکلات خود هستند. همچنین در زمینه گاز نیز ۲.۸ میلیارد دلار عدم‌النفع فولادسازان به خاطر محدودیت‌های مربوطه است که نیازمند ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این زمینه است. بنادر، منابع مالی، تأمین برق و زیرساخت‌های ریلی نیز از جمله دیگر این چالش‌ها است که باید مد نظر قرار بگیردکه در مجموع این صنعت برای پایدار خود ۲۴ میلیارد یورو نیاز دارد.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی روند عرضه گاز نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۲۰ این میزان به ۵۰۰ میلیون می‌رسد و این در حالی است که مصارف خانگی، عمومی، صنایع و ... تا آن سال به ۱۵۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

معاون برنامه ریزی شرکت فولاد تکنیک بیان کرد: هر مجوزی که در زنجیره فولاد صادر شود، اثر زیادی بر میزان موجودی سنگ آهن دارد که به همین خاطر در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد اولیه اتفاقات خوبی افتاده است. البته در زمینه معادن برای معدن‌کاری فراسرزمینی، نوسازی تجهیزات، فراوری هماتیت، استفاده قراضه، نهاده‌های فولاد و معادن کوچک‌مقیاس اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

وی گفت: در زمینه‌های زیست محیطی باید بگوییم که دنیا به سمت تولید فولاد سبز رفته و بیشتر از قراضه برای تولید فولاد خام استفاده می‌کند که باعث کم شدن مصرف آب، انرژی و منابع دیگر می‌شود. امروز در دنیا ۲۵ میلیارد تن فولاد وجود دارد که به صورت منظم در حال تبدیل شدن به قراضه هستند.

محجوب‌نژاد افزود: در مجموع می‌توانیم بگوییم که رسیدن به همه این اهداف باید متولی داشته باشند تا معدن و صنایع معدنی به سرمنزل مقصود خود برسند.

گفتنی است پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از اول تا چهارم شهریورماه امسال از ساعت :۱۰:۰۰ لغایت ۱۸:۰۰ در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان واقع در کمربندی شرق اصفهان برگزار می‌شود.

شایان ذکر است شرکت فولاد مبارکه در این نمایشگاه حضور دارد. غرفه این شرکت در سالن B و شماره B۲ واقع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =