کامیون فرسوده

گزارش‌های متعددی از مشکلات حوزه کامیون‌داران در کشور منتشر می‌شود، آنها مدعی‌اند لوازم یدکی کامیون‌ها در بازار کمیاب است یا با قیمت بالایی عرضه می‌شود و هزینه بارنامه کفاف استهلاک خودرو را نمی‌دهد. عضو اتحادیه صنف کامیون داران کشور در این‌باره گفت: در کشور کامیون زیاد داریم ولی بار کم است، مجبور هستیم قطعات را با چند دست واسطه از کشورهای مختلف مانند عراق تهیه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گزارش‌های متعددی از مشکلات حوزه کامیون‌داران در کشور منتشر می‌شود، آنها عقیده دارند کرایه‌ها حتی پاسخ‌گوی استهلاک ماشین نیست، ضمن‌ اینکه پیدا کردن قطعات یدکی کامیون‌ها به کار دشواری تبدیل شده‌ است. محمدی یکی از کامیون‌داران در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: اگر فقط لاستیک ماشین خراب شود باید هزینه چند ماه کارکردن را برای خرید لاستیک بپردازیم، البته لاستیک در بازار آزاد وجود دارد ولی خیلی از قطعات اصلا در بازار عرضه نمی‌شوند. از طرفی ورود واسطه‌ها به بحث بارنامه‌ نیز باعث شده تا سود کامیون‌داران کاهش پیدا کند. یکی دیگر از کامیون‌داران اصفهانی در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: بار کم است و برای گرفتن بار دلال‌ها سهم برمی‌دارند، مگر کرایه چقدر است که به دلال هم سهم می‌دهیم؟ این مسائل باعث شده تا صنف کامیون‌داران نسبت به شرایط فعلی ناراضی باشند.

بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با قطعه فروشان نیز نشان‌ می‌دهد بازار قطعات کامیون‌های سنگین شرایط مطلوبی ندارد. علی‌عرب‌زاده، عضو اتحادیه کامیون‌داران کشوری در مورد مشکلات کامیون‌داران به خبرنگار ایراسین می‌گوید: مشکلات حوزه کامیون داران زیاد است و از مسئولین درخواست پیگیری داریم. عرب‌زاده با تایید مشکل قطعات یدکی کامیون‌ها اضافه می‌کند: بسیاری از کامیون‌ها در کشور قطعات یدکی ندارند و برای تامین آنها باید به سراغ واسطه‌ها برویم، آنها نیز قطعات را با چند واسطه تهیه می‌کنند.

وجود واسطه در تامین قطعات یدکی کامیون‌ها باعث شده تا قیمت تمام شده آنها افزایش پیدا کند، عرب‌زاده در این‌باره بیان کرد: قطعه یدکی باید چند دست بچرخد و از چند کشور مختلف مانند عراق عبور کند تا به دست ما برسد در نتیجه قیمت‌ نهایی آن نسبت به قیمت واقعی بالاتر است. برخی معتقدند قطعاتی مانند لاستیک باید با نرخ دولتی میان کامیون‌داران توزیع شود. عرب‌زاده در این‌باره اظهار کرد: دو نرخی بودن یک کالا زمینه را برای ایجاد فساد مهیا می‌کند در نتیجه بهتر است مسئولان کاری کنند تا قطعات بدون واسطه در بازار عرضه شود.

افزایش قیمت‌ لوازم یدکی باعث شده تا بعضی از کامیون‌داران متقاضی افزایش قیمت بارنامه‌ها باشند ولی آیا افزایش تعرفه در دستور کار قرار دارد؟ عرب‌زاده پاسخ داد: در کشور کامیون زیاد داریم ولی بار کم است، همین مسئله باعث شده تا تلاش در زمینه افزایش کرایه نیز ناموفق باشد. بعضی از کامیون‌داران مدعی‌اند برای دریافت بار باید به واسطه‌ها سهم بدهند و به همین دلیل حاشیه سود کامیون‌داران کاهش پیدا ‌می‌کند. با این حال کامیون‌داران متقاضی رسیدگی به مشکلات را دارند، عرب‌زاده در این‌باره گفت: این که هر چند وقت یکبار ما مصاحبه کنیم و مشکلات را بگوییم و رسیدگی نشود منطقی نیست، باید مشکلات کامیون‌داران کشور مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =