• ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
  • کد خبر: 41911
  • readingTime: ۱ دقیقه
حسن حسینقلی

از ۴ سال پیش تاکنون ورود ماشین‌آلات معدنی به کشور ممنوع شده و این در حالی است که نیازمند واردات ۲۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی هستیم. تعداد تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی در دنیا به ۲۰ تولیدکننده نمی‌رسد، بنابراین نه تنها کشور ما بلکه کشورهای صنعتی بزرگ در دنیا نیز نمی‌توانند این ماشین‌آلات را تولید کنند و نیازمند واردات هستند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- حسن حسینقلی: ماشین‌آلات معدنی یکی از مهم‌ترین ابزارآلات معدنکاری به‌شمار می‌روند. میانگین عمر ماشین‌آلات معدنی در ایران به حدود ۱۸ تا ۱۹ سال رسیده، این درحالی است ‌که میانگین عمرمفید ماشین‌آلات معدنی در دنیا حدود ۵ سال است. از ۴ سال پیش تاکنون ورود ماشین‌آلات معدنی به کشور ممنوع شده و این در حالی است که نیازمند واردات ۲۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی هستیم تا حیات دوباره‌ای به بخش معدن داده شود.

هرچند سال گذشته دولت در یک بخشنامه طویل اجازه واردات ماشین‌آلات را صادر کرد، اما در این بخشنامه عنوان شده است که چه معادن، با چه ویژگی‌هایی اجازه واردات ماشین‌آلات را دارند، برای نمونه محدودیت‌هایی براساس تناژ استخراج در نظر گرفته‌اند که در عمل شاهد آن هستیم که اجازه واردات به معادن بزرگی داده شده است که عمدتا این معادن، معادن دولتی و خصولتی هستند. اما معادن کوچک و متوسط مشمول این واردات نمی‌شوند و از وارد کردن ماشین‌آلات به نوعی محروم می‌شوند.

دولت مدعی است که باید معدنکاران ماشین‌آلات خود را در داخل تولید کنند، این در حالی است که اگر تمام تولیدات تولیدکنندگان داخلی را بررسی کنید، مشاهده خواهید کرد که هیچ تولیدکننده‌ای ماشین‌آلات معدنی تولید نمی‌کند. کار این واحدها آن است که تجهیزات بی‌کیفیت چینی را وارد و آن را مونتاژ می‌کنند!

باید به این موضوع توجه کرد که تعداد تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی در دنیا به ۲۰ تولیدکننده نمی‌رسد، بنابراین نه تنها کشور ما بلکه کشورهای صنعتی بزرگ در دنیا نیز نمی‌توانند این ماشین‌آلات را تولید کنند. برای ماشین‌ساز شدن باید سرمایه‌گذاری کلان کرد و مهم‌تر آنکه دانش و فناوری ساخت آن را نیز داشته باشیم.

در حقیقیت ساخت ماشین‌آلات معدنی داخلی، توهمی بیش نیست و معدنکاران کوچک و متوسط در کشور قربانی این توهم شده‌اند. پیشنهاد ما این است که دولت اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی را به تمام معادن ایران حتی برای واردات ماشین‌آلات دست دوم صادر کند.

منبع: ماهنامه تحلیلی کارخانه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =