• ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
  • کد خبر: 41619
  • readingTime: ۴ دقیقه
فلزات

انتشار داده‌های انقباضی تولید برای ماه ژوئیه در چین همراه با افت میزان وام‌های اخذشده به کمترین سطح از سال ۲۰۰۹ تاکنون نگرانی‌ها در خصوص توانایی اقتصاد چین برای بازگشت به مدار سابق خود را تشدید کرده است؛ مسئله‌ای که در نهایت با افت چشم‌انداز تقاضا برای کامودیتی‌ها سبب آغاز دور جدید کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی شد.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، انتشار داده‌های انقباضی تولید برای ماه ژوئیه در چین همراه با افت میزان وام‌های اخذشده به کمترین سطح از سال ۲۰۰۹ تاکنون نگرانی‌ها در خصوص توانایی اقتصاد چین برای بازگشت به مدار سابق خود را تشدید کرده است؛ مسئله‌ای که در نهایت با افت چشم‌انداز تقاضا برای کامودیتی‌ها سبب آغاز دور جدید کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی شد. این در حالی است که نگرانی از سلامت بخش املاک و مستغلات چین به دلیل تعلیق معاملات اوراق قرضه توسط کانتری گاردن نیز افزایش پیدا کرده است. با این‌حال انتشار داده‌هایی مبنی بر کاهش تولید جهانی مس مانع افت بیشتر قیمت‌ها در بحبوحه افزایش استقبال از این فلز به دلیل کاربرد گستره در فناوری‌های سبز شد.

Untitled-6 copy

مس در کف یک‌ماهه

نگرانی درباره بهبود اقتصادی چین زمینه‌ساز کاهش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی شد. انتشار داده‌های ضعیف در مورد بخش تولید این کشور همراه با تداوم مشکلات در بخش املاک و مستغلات را می‌توان اصلی‌ترین دلایل این روند نزولی دانست. روز گذشته بهای فلز مس در بورس شیکاگو به۳/۶ دلار به‌ازای هر پوند رسید و بازده هفتگی منفی ۳‌درصد را به ثبت رساند. همچنین این سطح قیمتی کمترین نرخی است که در سه‌ماه گذشته تاکنون به ثبت رسیده است. بررسی داده‌های دولتی چین حاکی از آن است که میزان وام‌های جدید یوآن طی ماه ژوئیه به ۳۴۶میلیارد دلار رسیده است و تقریبا نصف مبلغی است که برای این متغیر پیش‌بینی می‌شد. همچنین میزان وام‌های گرفته‌شده نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح تقاضا برای اعتبار از سال ۲۰۰۹ تاکنون است. لازم به ذکر است که رشد سالانه کل تامین مالی اجتماعی (TSF) -معیاری از اعتبار و نقدینگی در اقتصاد- به ۸/۹ درصد کاهش یافته است.

برخی تحلیلگران معتقدند که تشدید این محدودیت‌ها برای تامین مالی شرکت‌های تجاری احتمالا تاثیر محسوس و منفی بر تقاضای فلزات اساسی همچون مس خواهد گذاشت. این مساله که حاکی از کاهش شدید گردش مالی تجاری است همراه با داده‌های انقباضی شاخص تولیدکننده در چین موجب شد تا چشم‌انداز تقاضا برای کامودیتی‌ها از جمله فلزات اساسی نزولی شود؛ مساله‌ای که در نهایت سبب آغاز دور نزولی جدیدی برای قیمت‌ها شد. این درحالی است که نگرانی از سلامت بخش املاک و مستغلات در چین به دلیل تجدید ساختار بدهی احتمالی توسط شرکت کانتری گاردن، بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده املاک خصوصی در چین، دوباره ظاهر شده است.

از طرفی به‌رغم داده‌های انقباضی نگران‌کننده، فعالان بازار همچنان در مورد تاثیر حمایت‌های اقتصادی پکن تردید دارند؛ چرا که نهادهای عمومی در ماه‌های گذشته از تصویب سیاست‌های محرک تاثیرگذار که موجب خروج اقتصاد این کشور از رکود نسبی شود خودداری کردند. به عقیده تحلیلگران با وجود اقدامات متعدد دولت مرکزی در راستای حمایت از بخش املاک و مستغلات در چین، عدم‌اعلام سیاست‌های مهم و تاثیرگذار به جهت خروج این بخش از رکود بسیاری از توسعه‌دهندگان را ناامید کرده است. اوله هانسن، رئیس بخش استراتژی در بانک ساکس، معتقد است که مس و سایر فلزات صنعتی در هفته جاری به دلیل داده‌های انقباضی چین دچار مشکل شده‌اند.

مخاطرات عرضه؛ مانع ریزش قیمت‌ها

با وجود نگرانی فزاینده در مورد تقاضای بازار، پدیداری شواهدی مبنی بر کاهش عرضه از افت بیشتر قیمت‌ها در بازار فلز سرخ جلوگیری کرده است. بررسی آمار شرکت‌های معدنی حاکی از آن است که تولید کودلکو، بزرگ‌ترین شرکت معدنی دولتی در شیلی، طی نیمه اول سال میلادی جاری حدود ۱۴‌درصد کاهش یافته است. علاوه بر این آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که موجودی انبارهای جهانی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی گذشته حدود ۲۶‌درصد کاهش داشته است. پیش‌بینی افزایش استقبال از مس به دلیل ‌گذار اقتصادهای جهانی از سوخت‌های فسیلی به فناوری‌های سبز موجب نگرانی از عرضه کافی مس شده است.

مس تنها فلزی نیست که به دلیل کاهش رشد اقتصادی در چین در کانال نزولی قرار گرفته است. بررسی قیمت‌ها در بورس فلزات لندن حاکی از آن است که طی یک‌ماه گذشته فلزات روی، سرب و نیکل به ترتیب ۵درصد، ۲درصد و ۳‌درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. موسسه مطالعاتی S&P Global پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۳ رشد متوسط 1/4 درصدی را به ثبت برساند. همچنین انتظار می‌رود عرضه جهانی این فلز حدود ۲‌درصد رشد را به دلیل کاهش هزینه‌های انرژی در اروپا تجربه کند. با این حال، تولید روی در کارخانه‌های ذوب چین به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده برای مصرف برق کاهش پیدا کرده است.

بازار آلومینیوم

رکود تقاضا در چین و افزایش عرضه، بهای آلومینیوم را هم نزولی کرد. روز گذشته بهای معاملات آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به ۲‌هزار و ۱۴۸دلار به ازای هر تن رسید و بازده ماهانه منفی ۶‌درصد را به ثبت رساند. همچنین بهای این فلز حدودا بیش از ۵۰۰دلار کمتر از اوج قیمتی ابتدای سال میلادی جاری است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که تولید فلز نقره‌ای طی ماه ژوئیه در استان یوننان به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است؛ چرا که کارخانه‌های بزرگ آلومینیوم پس از کاهش محدودیت‌های برق به طور پیوسته تولید خود را از سر گرفته‌اند و تخمین زده می‌شود که ۴۹۰‌هزار تن متریک را تا پایان ماه میلادی جاری بهره‌برداری کنند. براساس گزارش موسسه مطالعاتی شانگهای متال مارکت تولید داخلی آلومینیوم در ماه ژوئیه ۲‌درصد و از ابتدای سال حدود ۳‌درصد افزایش داشته است. با این حال تقاضا برای این فلز در سال میلادی جاری با افت غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شد که ناشی از کاهش فعالیت در بخش املاک چین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =