• ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
  • کد خبر: 41287
  • readingTime: ۲ دقیقه
صنعت نفت و گاز

داده‌های اقتصادی ضعیف چین در روز سه‌شنبه و چهارشنبه با واکنش منفی کامودیتی‌ها به خصوص نفت همراه بود. تحلیلگران عقیده دارند اقتصاد چین، با این داده‌ها به سمت کاهش تورم حرکت خواهد کرد و این به معنای کاهش تقاضا برای کامودیتی‌هاست. چین در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل ۱۸.۸ درصد نفت کمتری وارد کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، داده‌های ناامیدکننده از اقتصاد چین کامودیتی‌ها را متأثر کرد تا آخرین امیدها از صعود قیمت کامودیتی‌ها نیز به ناامیدی مبدل شود. چینی‌ها اول سال ۲۰۲۳ از رشد اقتصادی در سال پیش‌رو خبر دادند ولی داده‌های اقتصادی‌ این کشور ماه‌به‌ماه بدتر شد تا قیمت کامودیتی‌ها به‌شدت نزولی شود، زیرا چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان جهان است و کاهش تقاضا در این اقتصاد منجر به کاهش قیمت کامودیتی‌ها می‌شود.

انتشار شاخص بهای مصرف‌کننده چین در روز چهارشنبه نیز نشان داد این کشور مجبور است برای کنترل تورم سیاست‌های انقباضی را افزایش دهد و این به معنای فشار بیشتر به بازار کامودیتی‌ها به‌خصوص نفت و فلزات است. قیمت نفت در واکنش به داده‌های ضعیف دو روز گذشته در چین نزولی شد. کاهش تقاضای نفت از سوی چین خبر بدی برای بازار جهانی نفت است. واردات نفت چین در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل ۱۸.۸ درصد کاهش پیدا کرده‌ است و باوجود کاهش تولید روزانه عربستان به میزان یک‌میلیون بشکه ولی همچنان تقاضا در بازار نفت ضعیف است.

اگرچه قیمت نفت طی روزهای گذشته صعودی بود ولی چیوکی چن، تحلیلگر ارشد سانوارد تریدینگ دراین‌باره به رویترز گفت: قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های پایدار در مورد بهبود ضعیف اقتصاد چین و با نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا در ایالات‌متحده و اروپا به دلیل یک سری افزایش نرخ‌های بهره، به نظر می‌رسد روند صعودی بازارهای نفت محدود باشد. تحلیلگران از احتمال سقوط قیمت نفت تا محدوده ۷۵ دلار تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌گویند.

موسسه امریکن پترولیوم در گزارشی از روند نزولی جدیدی در ذخایر نفت آمریکا خبر داد. گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در روز سه‌شنبه پیش‌بینی می‌کند که تولید نفت خام آمریکا با افزایش ۸۵۰ هزار بشکه‌ای در روز به ۱۲.۷۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. تحلیلگران معتقدند این داده‌ها همگی از افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازارهای جهانی خبر می‌دهد تا قیمت نفت به کانال‌های قیمتی پایین‌تری سقوط کند.

حال بد اقتصاد چین، کامودیتی‌ها را متاثر کرد

نمودار قیمتی نفت نیز نشان می‌دهد؛ پس از صعود قیمت روزهای گذشته قیمت نفت به محدوده‌ حساسی رسید. در طول سال ۲۰۲۳ قیمت نفت بارها تلاش کرد از محدوده ۸۸ دلار فراتر برود ولی هر بار برای شکست این محدوده ناموفق بود.

قیمت هر بشکه نفت خام در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت نیز ۸۵ دلار در نظر گرفته‌ شده‌است، با این تفاسیر قیمت نفت مطلوب از نظر دولت زیر محدوده عرضه قرار گرفته‌است. در سال ۲۰۲۳ قیمت نفت بارها به این محدوده رسید ولی برای حفظ آن موفق نبود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =