• ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
  • کد خبر: 41137
  • readingTime: ۲ دقیقه
لیتیوم

قیمت لیتیوم در ماه گذشته ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد و به سطح ۲۶۴ هزار و ۵۰۰ یوان رسید. نوسان سنگین قیمت لیتیوم باعث شده تا افت ماه‌ گذشته تامین‌کنندگان این فلز را وحشت زده کند. قیمت لیتیوم در طول ۲ سال ۱۰ برابر شد و در ۵ ماه بیش از ۵۰ درصد ریخت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت لیتیوم با کاهش ۱۴ درصدی در طول یک ماه از ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ یوان به ۲۶۴ هزار و ۵۰۰ یوآن رسید تا شرایط بازار لیتیوم بار دیگر مبهم شود. با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی قیمت لیتیوم در مدت دو سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرد. نوامبر ۲۰۲۰ قیمت پایه لیتیوم در چین برابر با ۳۹ هزار یوان بود و تا نوامبر ۲۰۲۲ به ۵۷۷ هزار و ۵۰۰ یوان رسید. سپس قطع یارانه اتومبیل‌های الکتریکی توسط دولت چین باعث شد تا قیمت لیتیوم تنها در مدتی کمتر از ۶ ماه نصف شود.

آپریل ۲۰۲۳ قیمت لیتیوم در بازار چین به ۱۷۷ هزار و ۵۰۰ یوان رسید تا لیتیوم پس از یک رالی صعودی قوی، ۵ ماه کابوس‌وار را پشت سر بگذارد. با این حال خوش‌بینی به افزایش تقاضا برای اتومبیل‌های برقی باعث شد قیمت لیتیوم دوباره از ماه می صعودی شود و خیلی سریع تا سنگر ۳۰۷ هزار یوان رشد کند. در ادامه کاهش ۱۴ درصدی قیمت لیتیوم در ماه میلادی قبلی باعث شد رویای صعود دوباره لیتیوم به سطح ۵۷۷ هزار یوان برباد برود.

قیمت لیتیوم ۱۴ درصد ریخت

آیا قیمت لیتیوم در ماه پیش‌رو نزولی خواهد شد؟ فعالان بازار عقیده دارند احتمال نزول قیمت لیتیوم در کوتاه مدت وجود دارد و شاید حتی تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ دوباره سطح ۱۷۷هزار و ۵۰۰ یوان را امتحان کند. از طرفی احتمال ثبات قیمت لیتیوم در محدوده ۲۶۴ هزار یوان نیز وجود دارد ولی افزایش قیمت این فلز ارزشمند به افزایش تقاضا بستگی دارد و فعلا سطح تقاضا در بازار خودرو پایین ارزیابی می‌شود.

نزول کوتاه مدت در صعود بلند مدت

بسیاری از تحلیل‌گران عقیده دارند؛ تقاضا برای لیتیوم طی سال‌های آینده صعودی خواهد بود، زیرا چشم‌انداز مثبتی به اتومبیل‌های الکتریکی وجود دارد. به همین دلیل بعضی از خودروسازان مانند تسلا و مرسدس بنز به طور مستقیم برای تامین لیتیوم، کبالت و گرافیت مورد نیز به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن ورود کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌شود تقاضا برای خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ درصد رشد می‌کند در حالی‌ که عرضه لیتیوم همچنان سطح بالایی ندارد. بنابراین اگرچه در کوتاه مدت احتمال ریزش قیمت لیتیوم وجود دارد ولی تحلیل‌گران چشم‌انداز مثبتی برای قیمت لیتیوم متصور هستند.

اگرچه باید در نظر داشت افزایش قیمت لیتیوم خبر خوبی برای خودروسازان نیست. رویترز در گزارشی نوشت خودروسازان از کاهش قیمت لیتیوم طی ماه‌های گذشته رضایت دارند و تقاضای خود را افزایش داده‌اند. باتری سازان چینی نیز پس از کاهش قیمت لیتیوم موجودی انبار لیتیوم خود را کامل کرده‌اند زیرا احتمال می‌دهند قیمت لیتیوم دوباره یک رالی صعودی دیگر مانند سال ۲۰۰۲۰ تا ۲۰۲۲به راه بیزندازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =