• ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
  • کد خبر: 41033
  • readingTime: ۲ دقیقه
زغال سنگ

همزمان با افزایش تقاضای جهانی برای زغال‌سنگ، تولید آن در معادن داخل کشور افزایش پیدا کرد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد کاهش بارش‌ها باعث شده تا کشورهایی مانند چین برای تامین برق صنایع مجبور به استفاده از زغال‌سنگ باشند و همین مسئله با افزایش جهانی قیمت زغال سنگ همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ خبر داد. تقاضا برای این کامودیتی در سال ۲۰۲۳ حدود ۸.۳۸۸ میلیارد تن تخمین زده می‌شود. این آژانس مدعی است چین و کشورهای آسیایی متقاضیان اصلی بازار زغال سنگ هستند در حالی‌که آمریکا و اروپا مصرف زغال سنگ را کاهش داده‌اند. در حالی که بلومبرگ دو ماه قبل از مصرف زغال سنگ توسط انگلیس برای تولید برق خبر داد. با این حال این گزارش نشان می‌دهد تقاضا برای زغال‌سنگ از سوی کشورهای اروپایی کاهش یافته‌ است.

چین بزرگترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ در جهان است و در سال گذشته نیز بر تقاضای‌ خود در این زمینه افزود زیرا شرایط آب و هوایی باعث شد تا چینی‌ها برای تولید برق صنایع از زغال‌سنگ بیشتری استفاده‌ کنند. آژانس بین‌المللی انرژی مدعی است افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ در سطح جهان به شرایط آب‌و هوایی کشورها بستگی دارد. کم‌آبی و کاهش باران باعث شده تا دولت‌ها برای تامین برق مورد نیاز صنایع دست به دامان زغال‌سنگ شوند، در نتیجه میزان بارش‌ها در فصل پیش‌رو عامل مهمی بر افزایش تقاضای زغال سنگ خواهد بود.

همین افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت زغال‌سنگ طی سال‌های گذشته شده‌ است.

کم‌آبی، تقاضا برای زغال‌سنگ را افزایش داد

پیش از سال ۲۰۲۲ قیمت جهانی زغال‌سنگ به ندرت فراتر از ۱۰۰ دلار می‌رسید ولی از سال ۲۰۲۲ به بعد زغال‌سنگ حتی به قیمتی بالاتر از ۴۰۰ دلار به ازای هر تن رسید. اگرچه در سال ۲۰۲۳ قیمت زغال‌سنگ سنگین‌ترین ریزش تاریخی خود را تجربه کرد ولی همچنان در بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۹ تا به حال معامله می‌شود.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی شرایط آب‌ و هوایی و بارش‌ها به خصوص در کشور چین عامل مهمی است تا شاید قیمت جهانی زغال‌سنگ یک مرتبه دیگر صعودی شود. اگر امکان استفاده از برق‌ آبی در کشور چین وجود نداشته باشد آنها راهی جز استفاده از زغال‌سنگ برای تامین برق صنایع ندارند و این اتفاق خوبی برای قیمت جهانی زغال‌سنگ است. از طرفی گزارش‌های داخلی از افزایش تولید زغال‌سنگ در ایران خبر می‌دهد.

چندی قبل مدیرعامل شستا از افزایش چند برابری ظرفیت تولید زغال‌سنگ در طبس خبر داد. طبس قطب تولید زغال‌سنگ کشور است و منابع بزرگی از زغال‌سنگ در اختیار دارد. بعضی از منابع ظرفیت زغال‌سنگ معادن طبس را فراتر از نیاز چند صد سال آینده تخمین می‌زنند. البته باید در نظر داشت زغال‌سنگ در مقایسه با سایر کامودیتی‌ها در بیشتر کشورهای جهان قابل بهره‌برداری است و در صورت رشد قیمت، عرضه آن به شدت افزایش پیدا می‌کند. اگر کامودیتی‌هایی مانند مس یا لیتیوم عرضه‌کنندگان محدودی دارند، زغال‌سنگ در بیشتر کشورهای دنیا معادن بزرگی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =