شفیلد اف‌سی

شفید اف‌سی، اولین باشگاه تاریخ فوتبال است که هنوز هم فعالیت دارد و در سال ۲۰۰۴ به این باشگاه نشان شایستگی فیفا اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، باشگاه فوتبال شفیلد در شهر شفیلد، یورکشایر جنوبی انگلیس، واقع شده است. آن‌ها در حال حاضر در لیگ برتر شمالی (دسته هشتم فوتبال انگلیس) رقابت می‌کنند. این باشگاه که در اکتبر ۱۸۵۷ تأسیس شد؛ توسط فیفا به‌عنوان قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال در جهان که هنوز هم بازی می‌کند به رسمیت شناخته شده است.

در سال ۱۸۵۵، اعضای باشگاه کریکت شفیلد مسابقات غیررسمی را بدون هیچ قانون رسمی سازمان‌دهی کردند. پس‌ازآن، دو عضو باشگاه «ناتانیل کرسویک» و «ویلیام پرست» باشگاه فوتبال شفیلد را تشکیل دادند.

جلسه افتتاحیه باشگاه در ۲۴ اکتبر ۱۸۵۷ در پارکفیلد هاوس در حومه هایفیلد برگزار شد. در ابتدا، بازی‌های شفیلد اف‌سی بین خود اعضای باشگاه انجام می‌شد و قالب «متأهل‌ها در برابر مجردها» یا «حرفه‌ای‌ها در برابر بقیه» را داشت.

کرسویک و پرست مسئول تنظیم قوانین بازی بودند که در مجمع عمومی باشگاه در ۲۱ اکتبر ۱۸۵۸ نوشته شد و سال بعد منتشر شد. این قوانین اولین مجموعه دقیق قوانین فوتبال بودند که توسط یک باشگاه فوتبال (برخلاف مدرسه یا دانشگاه) منتشر می‌شد. در آن زمان، قبل از تشکیل اتحادیه فوتبال (FA)، انواع مختلفی از فوتبال در انگلستان رایج بود. برای مثال هر یک از مدارس دولتی مختلف طبق قوانین مخصوص به خود فوتبال بازی می‌کردند، و بسیار متفاوت از یکدیگر بودند. قوانین شفیلد بعداً توسط اتحادیه فوتبال شفیلد، که در سال ۱۸۶۷ تشکیل شد، به تصویب رسید.

شفیلد اف‌سی

همسایه نزدیک شفیلد، باشگاه هالام، در سال ۱۸۶۰ تشکیل شد و در همان سال این دو باشگاه برای اولین بار در دربی محلی با یکدیگر ملاقات کردند که هنوز هم تا به امروز این رقابت ادامه دارد. تا سال ۱۸۶۲، ۱۵ باشگاه در منطقه شفیلد تشکیل شد. آن‌ها در ۳۰ نوامبر ۱۸۶۳ به عضویت اتحادیه فوتبال درآمدند اما همچنان به استفاده از مجموعه قوانین مخصوص خود ادامه دادند. در ۲ ژانویه ۱۸۶۵، باشگاه اولین بازی خود را در خارج از شفیلد مقابل ناتس کانتی، که در آن زمان به‌عنوان باشگاه فوتبال ناتینگام شناخته می‌شد؛ در زمین کریکت میدوز انجام داد. مسابقه طبق قوانین ناتینگام و با تیم‌های ۱۸ نفره انجام شد که شفیلد با یک گل برنده آن دیدار بود.

در این زمان باشگاه تصمیم گرفته بود فقط با تیم‌های خارج از شفیلد بازی کند تا به دنبال یک چالش بزرگ‌تر باشد. در ۳۱ مارس ۱۸۶۶، شفیلد با یک تیم لندنی تحت قوانین اتحادیه فوتبال بازی کرد و ترکیب ۱۱ نفره چید و درنهایت با نتیجه ۲-۰ از تیم لندنی باخت. ولی موضوع قوانین همچنان بزرگ‌ترین مشکل بود و باشگاه‌های شفیلد به بازی با قوانین خود ادامه می‌دادند. تعدادی از قوانین پیشنهادی باشگاه در فوریه ۱۸۶۷ توسط اتحادیه فوتبال انگلیس رد شد و کمیته لندن به دلیل امتناع شفیلد از بازی مطابق با قوانین FA تمایلی به تعهد به مسابقات بیشتر نداشت. باشگاه‌های شفیلد سرانجام در سال ۱۸۷۸ قوانین اتحادیه فوتبال انگلیس را پذیرفتند.

در سال ۲۰۰۴ به شفیلد نشان شایستگی فیفا داده شد، جایزه‌ای که فقط به یک باشگاه دیگر اعطاشده: رئال مادرید. در سال ۲۰۰۷ برای بزرگداشت صد و پنجاهمین سالگردشان به تالار مشاهیر فوتبال انگلیس معرفی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =