• ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
  • کد خبر: 40009
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلزات پایه

تورم بزرگترین یادگاری کرونا برای اقتصادی جهانی بود تا بانک‌های مرکزی برای مهار آن دست به دامان سیاست‌های انقباضی شوند. این سیاست‌ها اگرچه موفق به کنترل تورم شد ولی بازار سهام، کامودیتی و کریپتوکارنسی را به شدت ریزشی کرد، بازار فلزات پایه نیز برخلاف پیش‌بینی‌ها قربانی شد تا قیمت فلزات پایه با آغاز سیاست‌های انقباضی از عرش به فروش سقوط کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بحران کرونا تمام شد ولی بحران اقتصادی و تورم یادگاری کویید۱۹ برای اقتصاد جهانی باقی ماند. بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم سیاست‌های انقباضی را آغاز کردند و نتیجه آن ریزش شدید قیمت‌ها در بازارهای جهانی بود. بازار سهام، کامودیتی، کریپتو کارنسی یکی پس از دیگری ریزشی شدند و بحران خیلی سریع به بازار فلزات پایه رسید. عملکرد بازار فلزات پایه پس از آغاز چرخه انقباضی به قرار نمودار زیر است:

سقوط فلزات پایه از عرش به فرش

قیمت‌ها در بازار فلزات پایه پس از آغاز سیاست‌های جدید بانک‌های مرکزی تقریبا نصف شد و این روند همچنان ادامه دارد.

آلومینیوم

قیمت آلومینیوم در بازه زمانی ۷۰ هفته‌ای بیش از ۴۶ درصد کاهش پیدا کرد. پیش از روند ریزشی، قیمت هر تن آلومینیوم به بالاتر از ۳ هزار و ۹۰۰ دلار رسیده بود ولی در ماه گذشته خطر از دست دادن کانال ۲ هزار و ۱۰۰ دلار را حس کرد.

سقوط فلزات پایه از عرش به فرش

طی روزهای گذشته اخبار مثبت بسیاری در حوزه آلومینیوم منتشر شده‌ است با این حال این فلز پایه با افزایش فشار فروش خطر از دست دادن محدوده ۲ هزار و ۱۰۰ دلار را حس می‌کند و در صورت ادامه‌دار بودن روند نزولی، ریزش قیمت آلومینیوم تا کانال هزار و ۵۰۰ دلار محتمل است.

روی

قیمت روی با رونق بخش ساختمان‌سازی چین رابطه مستقیم دارد. با افزایش رونق بازار مسکن چین تقاضا برای روی افزایش می‌یابد ولی رکود بخش مسکن در چین باعث شد تا قیمت روی در بازارهای جهانی در مدت ۶۰ هفته نزدیک به ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

سقوط فلزات پایه از عرش به فرش

داده‌های اقتصادی بخش ساخت و ساز در چین همچنان منفی است و به دنبال آن فعالان بازار عقیده دارند احتمال ریزش قیمت روی به کانال هزار و ۸۰۰ دلار وجود دارد.

نیکل

نزدیک به ۷۰ هفته از ریزش قیمت نیکل در بازارهای جهانی می‌گذرد و در این مدت قیمت هر تن از این فلز پایه نزدیک به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد. نیکل یک سال و نیم قبل یک قدمی قیمت ۴۸ هزار دلار بود و امروز در آستانه از دست دادن ۲۰ هزار دلار است.

سقوط فلزات پایه از عرش به فرش

فعالان بازار عقیده دارند قیمت نیکل به محدوده حمایتی مهمی رسیده‌ است و شاید به کمتر از ۲۰ هزار دلار نرسد ولی در صورت از دست دادن این محدوده احتمال سقوط قیمت نیکل تا کانال ۱۰ هزار دلار نیز وجود دارد.

قلع

قیمت قلع در بازارهای جهانی پس از شروع فاز ریزش با شدت بیشتری ریخت و زودتر از سایر فلزات پایه به ثبات رسید. قیمت قلع تنها در مدت ۳۳ هفته ۶۴ درصد کاهش پیدا کرد و پس از آن با افزایش تقاضا صعودی شد.

سقوط فلزات پایه از عرش به فرش

قلع پیش از شروع ریزش به فاصله چند دلاری ۵۰ هزار دلار رسیده‌ بود ولی در مدت کوتاهی تا کانال ۱۷ هزار دلار کاهش پیدا کرد. چین بزرگترین واردکننده‌ قلع جهان و میانمار بزرگترین صادرکننده قلع جهان است ولی طی ماه‌های گذشته اختلافات داخلی در میانمار باعث شده تا صادرات قلع با مشکلات متعددی مواجه شود.

مس

قیمت مس اگرچه مانند سایر فلزات پایه ریزشی شد ولی موج اصلی ریزش قیمت مس در ۲۰ هفته و نزدیک به ۳۴ درصد بود. سپس خبر پایان محدودیت‌های کرونایی در چین باعث شد تا روند نزولی قیمت مس خیلی سریع متوقف شود.

سقوط فلزات پایه از عرش به فرش

در میان فلزات پایه، مس مقاومت بالاتری در مقابل ریزش قیمت‌ها داشت با این حال کاهش تقاضا برای مس در سال جدید میلادی باعث شد تا روند صعودی قیمت مس متوقف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =