فریال مستوفی

فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: معادن در سال‌های اخیر مانند بسیاری دیگر از حوزه‌ها، سال‌های پرتلاطمی را تجربه کرده‌اند. سرمایه‌گذاران به دلیل ریسک بالا، تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن ندارند. همچنین سرمایه‌گذاری در بخش معادن در شمار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت قرار می‌گیرد که بازه سوددهی آن طولانی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اکنون هزاران معدن غیرفعال در کشور وجود دارد که باوجود پروانه‌های بهره‌برداری، فعالیت معدنی در آن‌ها انجام نمی‌شود. بر اساس آمار اعلامی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، محمدرضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت از وجود حدود هفت هزار معدن غیرفعال در کشور خبر داد. این در حالی است که فعال‌سازی این معادن تأثیر بسزایی در حوزه اشتغال و درآمدهای ارزی کشور ایفا می‌کند. فعالان در حوزه معدن مشکلات بین‌المللی، سوء مدیریت، معضلات محیط ‌زیستی و منابع طبیعی و امثال آن را ازجمله عوامل غیرفعال بودن معادن کشور می‌دانند. فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره علت غیرفعال بودن معادن به خبرنگار ایراسین می‌گوید: وضعیت اقتصاد کلان کشور چندان مناسب نیست؛ معادن در سال‌های اخیر مانند بسیاری دیگر از حوزه‌ها، سال‌های پرتلاطمی را تجربه کرده‌اند. اکنون ما ازیک سو درگیر تحریم‌ها هستیم. ازسوی دیگر سرمایه‌گذاران به دلیل ریسک بالا، تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری چه در حوزه معادن و چه دیگر حوزه‌های مختلف اقتصادی ندارند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات اقتصادی و تأثیر آن‌ها بر غیرفعال بودن معادن، توضیح می‌دهد: سرمایه‌گذاری در بخش معادن در شمار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت قرار می‌گیرد که بازه سوددهی آن طولانی است. همچنین چشم‌انداز حوزه‌های اقتصادی ما به‌خصوص در حوزه معادن و صنایع معدنی چندان امیدوارکننده نیست که این موضوع بر چالش‌های ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه می‌افزاید.

مستوفی اضافه می‌کند: عدم دسترسی به تکنولوژی‌های جدید و به‌روز دنیا از مهم‌ترین عوامل عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه‌ معادن محسوب می‌شود. همچنین باید به مشکلات نقل‌وانتقال مالی اشاره کرد که تأثیر مستقیم بر صادرات و سوددهی سرمایه‌گذاری در حوزه معادن دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برطرف کردن مشکلات بین‌المللی و اقتصادی را اقدامی مؤثر برای ورود سرمایه‌گذاران و به دنبال آن فعال‌سازی معادن کشور می‌داند و خاطرنشان می‌کند: اصل موضوع فقدان ثبات در سیاست‌های اقتصادی است. اکنون ما شاهد صدور بخشنامه و دستورالعمل‌های لحظه‌ای، تغییر در رویه دستگاه‌ها و... هستیم که تمامی این عوامل باعث رشد هزینه‌ها می‌شود. درنهایت سرمایه‌گذاران رغبتی برای ورود به حوزه معادن ندارند.

مستوفی در انتها بیان می‌دارد: تا زمانی که مشکلات بین‌المللی برطرف نشود و تحریم‌ها ادامه داشته باشد؛ به عبارت کلی سیاست‌های خارجه بازبینی و اصلاح نگردد، شاهد رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی کشور خواهیم بود. به‌تبع آن مشکلات زیادی نه‌تنها در حوزه معادن بلکه در تمامی حوزه‌های اقتصادی وجود خواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت طرح احیاء معادن کوچک‌مقیاس را از سال ۹۷ تصویب کرد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۹۸ آغاز شد. به نقل از ایرنا، طبق توضیحات عباس جرجانی، مدیر اجرایی طرح احیاء معادن کوچک‌مقیاس، در سال ۹۸ تعداد ۱۴۶ معدن، سال ۹۹ تعداد ۲۳۵ معدن، سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۳ معدن و در سال گذشته تعداد ۴۳۴ معدن کوچک‌مقیاس، احیا یا توسعه داده شد. بااین‌حال دولت همچنان احیای معادن را در دستور کار خود قرار داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =