• ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
  • کد خبر: 39564
  • readingTime: ۴ دقیقه
کاتد مس

اعلام افزایش دوباره نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی ایالات‌متحده، بار دیگر موجب کاهش نرخ بسیاری از فلزات صنعتی از جمله مس شد؛ چرا که فعالان بازار از تداوم رشد اقتصادی کُند در دنیا واهمه دارند. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند کاهش رشد اقتصادی در اکثر کشورهای توسعه‌یافته به‌زودی بانک‌های مرکزی به رهبری فدرال‌رزرو را مجبور به تسهیل سیاست پولی انقباضی می‌کند.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، اعلام افزایش دوباره نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی ایالات‌متحده، بار دیگر موجب کاهش نرخ بسیاری از فلزات صنعتی از جمله مس شد؛ چرا که فعالان بازار از تداوم رشد اقتصادی کُند در دنیا واهمه دارند. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند کاهش رشد اقتصادی در اکثر کشورهای توسعه‌یافته به‌زودی بانک‌های مرکزی به رهبری فدرال‌رزرو را مجبور به تسهیل سیاست پولی انقباضی می‌کند. همچنین در شرق آسیا تقاضا برای فلزات روند کاهشی را طی می‌کند. برخی تحلیلگران می‌گویند، این روند موقتی نیست و به نظر می‌رسد کاهش فعالیت اقتصادی در چین پس از همه‌گیری کووید-۱۹ ادامه خواهد داشت؛ چرا که شواهد نشان می‌دهد فعالیت در این کشور به سمت اقتصاد خدمات‌محورتر حرکت می‌کند.

افت قیمت در بازار مس

پس از یک‌دوره روند صعودی، بهای مس به کانال کاهشی بازگشت. نگرانی در خصوص رشد اقتصاد جهانی به همراه تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش دوباره نرخ بهره را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل افت قیمتی نامید. روز گذشته بهای مس در معاملات بورس شیکاگو به 3/78 دلار به‌ازای هر پوند رسید و بازده هفتگی منفی ۳‌درصد را به ثبت رساند. با این حال سطح قیمت‌ها همچنان حدود ۷‌درصد بیشتر از کف قیمتی فلز سرخ در انتهای ماه میلادی گذشته است. افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده موجب شده است تا جذابیت نگهداری دلار نسبت به سایر دارایی‌های سرمایه‌ای همچون کامودیتی‌ها برای فعالان بازار کاهش پیدا کند. در نتیجه تقاضا برای فلزات صنعتی از جمله مس کاهش پیدا کرده است.

جرمی پاول، رئیس بانک‌مرکزی ایالات‌متحده، چهارشنبه گذشته اعلام کرد که فدرال‌رزرو برای رسیدن به تورم ۲درصدی مورد هدف راهی طولانی در پیش دارد و بانک‌مرکزی باید نرخ بهره را دوبار دیگر در سال میلادی جاری افزایش دهد. با این حال، سرمایه‌گذاران این مساله را جدی نگرفته‌اند. راجر هالام، رئیس بخش جهانی موسسه سرمایه‌گذاری Vanguard معتقد است، بازار عموما بر این عقیده است که اقتصاد در ادامه سال میلادی جاری و سال آینده کند خواهد شد و شرایط رکودی در انتظار ماست. بنابراین فعالان بازار معتقدند که این مساله فدرال‌رزرو را به سمت تسهیل سیاست پولی سوق خواهد داد.

تهدید دوباره عرضه

بررسی آمارهای بورس فلزات لندن حاکی از آن است که موجودی مس در انبارهای ثبت‌شده در LME به کاهش خود ادامه داده و ذخایر سرفصل نیز به پایین‌ترین حد یک‌ماهه خود یعنی حدود ۷۹‌هزار تن رسیده‌اند. فعالان بازار نیز نگران هستند که عرضه مس با تقاضای بلندمدت در بازارهای جهانی مطابقت نداشته باشد و کمبود در بازار به وجود بیاید؛ چرا که این فلز ماده خام حیاتی بوده و در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کاربرد فراوانی دارد. اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد داده است که مس و نیکل در کنار سایر فلزات کلیدی در تولید انرژی‌های پاک در نظر گرفته شوند.

شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس دنیا نیز به‌تازگی اعلام کرده که پس از کاهش ۶/ ۱۰درصدی در سال ۲۰۲۲، تولید این فلز در سال میلادی جاری نیز حدود ۷‌درصد کاهش می‌یابد. همچنین به گزارش رویترز، بارندگی‌های شدید در جمعه گذشته موجب طغیان رودخانه‌ها و مسدود شدن جاده‌ها شده است؛ به‌صورتی که کودلکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، برخی از فعالیت‌های خود را متوقف کرد. با این‌حال شرکت معدنی Anglo American اعلام کرد که معدن Los Bronces این شرکت با وجود بارش برف در منطقه همچون روال سابق به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

تقاضای چین افت می‌کند؟

در حالی که تاکنون چین در صدر جدول تقاضا برای کامودیتی‌های پرکاربرد از جمله فلزات صنعتی قرار داشته، برخی تحلیلگران معتقدند که این دوران به پایان خود نزدیک است. موسسه مالی Jefferies LLC به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد که به عقیده تحلیلگران این شرکت، روزهای باشکوه چین که زمینه‌ساز تقاضا برای فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و سنگ‌آهن بوده، به پایان خود نزدیک است. به عقیده این تحلیلگران، با کاهش جمعیت در این کشور و چالش‌های ژئوپلیتیک، تقاضای درازمدت اکنون تحت سلطه ایالات‌متحده و اروپا خواهد بود. در واقع به نظر می‌رسد چرخه رونق در این کشور که توسط صنعتی شدن و شهرنشینی هدایت می‌شود، به پایان خود نزدیک شده و چرخه انتقال انرژی و کربن‌زدایی در مسیر آغاز کار خود است.

بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در دو تا سه‌دهه گذشته پشتیبانی حیاتی برای بازارهای فلزات صنعتی محسوب می‌شد، با این حال بهبود سریع چین پس از همه‌گیری کووید-۱۹ نشان می‌دهد که ممکن است روند بازارها در این کشور به سمت اقتصادی خدمات‌محورتر حرکت کند. این مساله حتی در سال میلادی جاری اثر خود را بر بازارها منعکس کرده است، به طوری که معاملات بیشتر فلزات حتی پس از اینکه پکن سیاست کووید صفر را نیز لغو کرد با رشد چشمگیری مواجه نشدند. با کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود چین، بخش اصلی فولادسازی اکنون تمام دستاوردهای خود را نسبت به اوایل سال از بین برده است.

بازار آلومینیوم

روند کاهش قیمت در معاملات آلومینیوم ادامه دارد. جمعه گذشته بهای معاملات آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به ۲‌هزار و ۱۸۴دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی ۳‌درصد و بازده ماهانه منفی ۲‌درصد را به ثبت رساند. معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل افزایش تولید این فلز در چین، کمبود عرضه در بازار به دلیل کاهش تولید در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند؛ چرا که در منطقه یوننان چین، ظرفیت تولید کارخانه‌ها به طور قابل‌توجهی نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. با این حال، تولید آلومینیوم در این منطقه در حال حاضر با کاهش شدید بارندگی تهدید می‌شود که موجب کاهش چنددهه‌ای در تولید برق‌آبی می‌شود. کاهش تولید برق نیز عرضه آلومینیوم را به خطر می‌اندازد؛ چرا که برق در تولید این فلز کاربردی حیاتی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =