• ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
  • کد خبر: 39152
  • readingTime: ۲ دقیقه
زغالسنگ

یک پیشنهاد دیرهنگام برای تمدید یارانه نیروگاه‌های زغال سنگ، برنامه کشورهای اتحادیه اروپا برای تصویب اصلاحات بازار برق این بلوک را برهم زد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، وزیران انرژی کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ به منظور رسیدن به یک موضع مشترک درخصوص مقررات جدید بازار برق اتحادیه اروپا، دیدار می‌کنند. در این مقررات، توسعه برق کم کربن و اجتناب از تکرار بحران انرژی سال گذشته، مد نظر گرفته شده است.

هدف از اصلاحات پیشنهادی، تثبیت و قابل پیش بینی کردن قیمت برق است اما این مذاکرات با پیشنهاد دیرهنگام سوئد که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، پیچیده شده است. این کشور پیشنهاد کرد به کشورهای بلوک اجازه داده شود یارانه مکانیزه ظرفیت برای نیروگاه‌های زغال سوز که به آنها پرداخت می‌شود تا ظرفیت تولید برق کافی را برای اجتناب از خاموشی آماده نگه دارند را تمدید کنند.

لهستان که تحت این پیشنهاد، می‌تواند طرح حمایتی خود از نیروگاه‌های زغال سوز را فراتر از سال ۲۰۲۵ تمدید کند، هفته گذشته اعلام کرده بود که این ایده مورد حمایت اکثریت قرار گرفته است.

اما دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند بعضی از دولت‌ها، به دلیل نگرانی‌های زیست ‌محیطی و به خطر افتادن توافق بر سر اصلاحات کلی بازار برق، با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند. یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت: ما فکر می‌کنیم که این پیشنهاد، پتانسیل برهم زدن توافق را دارد.

زغال سنگ سوخت فسیلی منبع بیشترین میزان انتشار دی اکسید کربن است. دانشمندان می‌گویند اگر جهان می‌خواهد از شدیدترین پیامدهای تغییرات اقلیمی اجتناب کند، باید استفاده از زغال سنگ در دهه جاری، به شدت کاهش پیدا کند.

بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا می‌گویند که در سرعت حذف زغال سنگ و حمایت از صنایع جدید در جوامعی که مدت‌هاست به مشاغل بخش زغال سنگ متکی بوده اند، باید انعطاف به خرج داد. لهستان حدود ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را با استفاده از زغال سنگ، تامین می‌کند.

اما یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا گفت: انعطاف در خصوص زغال سنگ، تنها باید در شرایط خیلی خاصی اجازه داده شود.

طبق این پیشنهاد که توسط رویترز مشاهده شده است، مکانیزم ظرفیت که پیش از ژوییه سال ۲۰۱۹ اتخاذ شده است، می‌تواند محدودیت دی اکسید کربن که اتحادیه اروپا معمولا برای چنین طرحهایی اعمال می‌کند را دور بزند و به نیروگاه‌های زغال سوز امکان مشارکت دهد.

پس از این که کشورهای اتحادیه اروپا در این خصوص به توافق رسیدند، باید درباره اصلاحات نهایی بازار برق با پارلمان اتحادیه اروپا مذاکره کنند.

اگنس پانیه روناچر، وزیر انرژی فرانسه، پیشنهاد اخیر سوئد برای تمدید کمک مالی به نیروگاه‌های زغال سوز را رویکرد بلندپروازانه‌ای خواند که نشان می‌دهد فرانسه نسبت به سایر کشورهای عضو مانند آلمان نسبت به این اقدام، پذیرش بیشتری دارد. وزیر انرژی فرانسه پیش ازبرگزاری نشست لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: ما باید واقعیت هر کشوری را در نظر بگیریم تا از ظرفیت آنها برای تامین انرژی برای مردم و صنایع‌شان، اطمینان حاصل کنیم.

بر اساس گزارش رویترز، ترزا ریبرا، وزیر گذار زیست محیطی اسپانیا، به خبرنگاران گفت: پیشنهاد دیرهنگام تمدید یارانه نیروگاه‌های زغال سوز، احتمالا بحث برانگیزترین موضوع در نشست امروز وزیران انرژی این بلوک خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =