• ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
  • کد خبر: 38846
  • readingTime: ۳ دقیقه
پخش تلویزیونی

مسؤلان لیگ برتر انگلیس برای رقابتی ماندن این لیگ در فصول آینده برنامه خاصی دارند.

به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، ۲۰ باشگاه لیگ برتری انگلیس قرار است امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) در چارچوب مجمع عمومی سالانه خود در همپشایر گرد هم بیایند و مسائل خاصی را مورد بررسی قرار دهند. یکی از مواردی که در دستور کار این مجمع قرار می‌گیرد، سقف هزینه‌کرد باشگاه‌ها خواهد بود که بر اساس آن سقف مجموع دستمزد بازیکنان یک تیم را به جایگاهی که تیم‌ها در جدول رده‌بندی به پایان می‌رساند، مرتبط می‌کند. این اقدام برای بهبود رقابت در لیگ و تلاش برای کاهش شکاف بین تیم‌هایی که از فوتبال باشگاهی اروپا و سایر تورنمنت‌ها درآمدهای بیشتری کسب می‌کنند، طراحی شده است.

از این طرح که به عنوان طرح «لنگر انداختن» یاد شده و روزنامه «تایمز» انگلیس به افشای جزییاتی از این طرح پرداخته است. یک منبع آگاه در این خصوص به این روزنامه انگلیسی گفت: «این یک مفهوم بسیار هوشمندانه است چون سقف هزینه‌کرد تیم‌ها قابل تنظیم است که به کمترین میزان پرداخت حق پخش تلویزیونی باشگاه گره خورده است. همچنین این طرح به عنوان یک اقدام ایمنی دیده می‌شود. نگرانی‌های زیادی در مورد اینکه با شروع فرمت جدید لیگ قهرمانان در سال آینده چه اتفاقی می‌افتد، وجود دارد و اینکه به نظر می‌رسد که پول بیشتری به آن باشگاه‌های درگیر و همچنین برای آن باشگاه‌هایی که در فرمت جدید جام جهانی باشگاه‌ها شرکت می‌کنند، خواهد رسید. در حال حاضر یک شکاف مالی بزرگ وجود دارد و احتمالاً بزرگتر هم خواهد شد. نقطه قوت لیگ برتر، رقابت‌پذیری و غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است و این طرح پیشنهادی می‌تواند به حفظ آن کمک کند».

طبق این گزارش؛ برخی باشگاه‌های لیگ برتری اما موافق این اقدام نیستند. باشگاه‌های انگلیسی این فصل بین ۷۰ تا ۱۱۵ میلیون پوند از لیگ قهرمانان اروپا درآمد داشتند، در حالی که دو باشگاه منچسترسیتی و چلسی قبلاً در طول سه فصل گذشته به عنوان قهرمان لیگ قهرمانان اروپا جواز حضور در جام جهانی باشگاه‌ها در سال ۲۰۲۵ را کسب کرده‌اند. انتظار می‌رود که فرمت جدید این تورنمنت حداقل ۳۰ میلیون پوند برای هر باشگاه آورده به همراه داشته باشد.

منابع باشگاهی می‌گویند این پیشنهاد به طور جدی در حال بررسی است، اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که لیگ برتر ممکن است برای دستیابی به تعادل رقابتی بهتر به آنها نگاه کند. یوفا همچنین در حال کار بر روی سقف هزینه برای دستمزدها و نقل‌وانتقالات بازیکنان است، اگرچه این پیشنهاد با مخالفت اتحادیه فوتبالیست های حرفه‌ای (فیف پرو) مواجه شده است.

نشریه انگلیسی «سان» هم گزارش داد؛ بر اساس پیشنهاد ارائه شده، هزینه‌کرد باشگاه‌ها بر اساس فرمولی مرتبط با درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی محدود می‌شود. بر این اساس، تمام ۲۰ تیم لیگ برتری محدود به هزینه کردن به اندازه چهار برابر درآمد خود از حق پخش تلویزیونی می‌شوند. برای مثال، ساوتهمپتون فصل اخیر در رده بیستم لیگ برتر به کار خود پایان داد و درآمد ۱۰۲.۵ میلیون پوندی بابت حق پخش تلویزیونی داشت که این بدین معنی است که سقف هزینه‌کرد این باشگاه برای فصل بعد ۴۱۰ میلیون پوند خواهد بود.

استدلال می‌شود که با تحمیل حداکثر هزینه ثابت، لیگ می‌تواند تعادل رقابتی بودن خود را حفظ کند. طرح جدید، در صورت تأیید شدن، به عنوان جایگزینی برای انعکاس قوانین جدید یوفا در نظر گرفته می‌شود که باشگاه ها را محدود می‌کند تا ۷۰ درصد از درآمد سالانه خود را برای نقل‌وانتقالات و دستمزدها تا فصل ۲۶-۲۰۵ خرج کنند.

حق پخش تلویزیونی بازی‌های لیگ برتر انگلیس قرار است از این به بعد اینچنین بین باشگاه‌ها تقسیم شوند؛ ۵۰ درصد به طور مساوی بین ۲۰ باشگاه، ۲۵ درصد بر اساس جایگاهی که تیم‌ها فصل را به پایان می‌رسانند (سهم شایستگی) و ۲۵ درصد باقیمانده هم بر اساس تعداد دفعات پخش بازی‌های یک باشگاه در بریتانیا (پرداخت تسهیلات).

برای مثال در تصاویر زیر می‌بینید که حق پخش تلویزیونی برای تیمی که فصل بعد قهرمان می‌شود علاوه بر دریافت پاداش ۱۱۵ میلیون پوندی‌اش برای کسب عنوان قهرمانی، سهم یکسان و برابر بابت حق پخش، ۳۸ میلیون پوند به عنوان سهم شایستکی و سهم پرداخت تسهیلات را نیز دریافت خواهد کرد. این ارقام با توجه به جایگاه تیم‌ها دستخوش تغییر می‌شود که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

ماجرای تازه حق پخش در لیگ برتر انگلیس

ماجرای تازه حق پخش در لیگ برتر انگلیس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =