• ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
  • کد خبر: 38825
  • readingTime: ۲ دقیقه
زغال سنگ

قیمت زغال‌سنگ طی یک سال گذشته با ریزش ۷۰ درصدی مواجه شد با این حال منابع مختلف از تلاش تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای افزایش ظرفیت تولید خبر ‌می‌دهند، البته شواهد نشان می‌دهد گرم شدن قاره سبز باعث شده تا آنها برای تامین برق دست به دامان زغال‌سنگ شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت زغال‌سنگ در یک رالی نزولی قوی با کاهش ۷۰ درصدی از سطح ۳۷۴ دلار به ازای هر تن تا ۱۱۴ دلار کاهش پیدا کرد تا این یکی از بزرگترین ریزش قیمت‌ها در تاریخ معاملات زغال‌سنگ باشد با این حال به نظر می‌رسد تولید زغال‌سنگ در جهان همچنان برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی جذاب است. گلنکور روز دوشنبه از پیشنهاد نقدی برای خرید واحد زغال‌سنگ Teck خبر داد. در صورت انجام این معامله یکی از بزرگترین نقل و انتقالات معادن زغال‌سنگ اتفاق خواهد افتاد. تولید زغال‌سنگ در استرالیا نیز از نظر آمار در اوج قرار دارد و تولیدکنندگان این کشور خبر از افزایش ظرفیت تولید طی یکی دو سال آینده می‌دهند.

از طرفی خبر افزایش چند برابری ظرفیت تولید زغال‌سنگ در طبس شوک بزرگی برای بازار زغال‌سنگ خواهد بود. براساس آخرین آمار نزدیک به ۷۰ درصد زغال‌سنگ ایران در طبس تولید می‌شود و مدیرعامل شستا از رشد ۴ تا ۵ برابری تولید زغال‌سنگ طبس خبر می‌دهد. مدیرعامل شستا مدعی است ظرفیت ۲ میلیون تنی تولید زغال‌سنگ در طبس به زودی به ۸ تا ۱۰ میلیون تن می‌رسد. ایران یکی از صادرکنندگان زغال‌سنگ در بازارهای جهانی است و آمار منتشر شده‌ از ایمیدرو نشان می‌دهد زغال‌سنگ ایران دست‌کم به ۳۸ کشور دنیا صادر می‌شود و با افزایش ۵ برابری تولید زغال‌سنگ در طبس، ایران به یکی بزرگان صادرات زغال‌سنگ تبدیل خواهد شد.

افزایش عرضه در مقابل افزایش تقاضا

توسعه معادن زغال‌سنگ و افزایش عرضه تنها اخبار بازار زغال‌سنگ نیست، بلکه به نظرمی‌رسد در سمت تقاضا نیز تحرکات قوی وجود دارد. نشریه دیلی تلگراف از استفاده زغال‌سنگ توسط شبکه ملی برق انگلیس برای تولید برق خبر داد. گزارش‌هایی مشابه با این مسئله نیز طی روزهای گذشته از سایر کشورهای اروپایی منتشر شده‌است. تقاضا برای زغال‌سنگ به خصوص با هدف تولید برق افزایش یافته‌است البته با توجه به آلایندگی بسیار بالای تولید برق از زغال‌سنگ احتمالا این گزینه دیر یا زود توسط اروپایی‌ها کنار خواهد رفت ولی اکنون مورد توجه آنها قرار گرفته‌است تا شاید افزایش تقاضا، مازاد عرضه در بازار را کنترل کند.

محدوده بلندمدت قیمت زغال سنگ

قیمت زغالسنگ در طول یک سال گذشته از ۳۷۴ دلار به ازای هر تن به ۱۱۴ دلار رسید که بیانگر سقوط ۷۰ درصدی قیمت زغال‌سنگ است.

اروپا دست به دامان زغالسنگ

با وجود ریزش سنگین قیمت زغال‌سنگ باید در نظر گرفت قیمت این کامودیتی در بیشتر بازه‌های زمانی کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر تن بود و به ندرت به ۱۰۰ دلار نزدیک شده‌است. برای مثال از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ قیمنت زغال‌سنگ بارها به زیر ۵۰ دلار سقوط کرد و این یازده سال تنها یکی دو مرتبه به ۱۰۰ دلار نزدیک شد با این حساب قیمت فعلی زغال‌سنگ با وجود ریزش ۷۰ درصدی قیمت برای تولیدکنندگان مطلوب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =