بازار ارز

ریزش نرخ دلار در بازار غیررسمی از دو هفته‌ قبل آغاز شد تا نرخ دلار از کانال ۵۴ هزار تومان به آرامی به کانال ۴۹ هزار تومان برسد ولی ریزش‌ قیمت‌ها روز یک‌شنبه با افزایش احتمال توافق و آزادسازی منابع ارزی اوج گرفت و در بازار آزاد معاملاتی با نرخ ۴۶ هزار تومان ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، با افزایش خوش‌بینی نسبت به توافق‌های سیاسی و آزاد شدن منابع ارزی، حجم عرضه ارز در بازار آزاد افزایش یافته و این مسئله در معاملات امروز به اوج خود رسیده است. با ورود قیمت دلار به کانال ۴۶ هزار تومان، هیاهوی فروش ارز در خیابان سپه بالا گرفته است.

خریداران چند هفته پیش دلار، امروز چهره‌های ملتهب و نگاه غم‌بار داشتند که مدام ریزش قیمت‌ دلار در بازار آزاد را از کانال‌های تلگرامی دنبال می‌کردند. در بخشی از بازار نیز دلال‌ها مانند سرشاخه‌های بازاریابی شبکه‌ای با جملات معروف کتاب‌هایی مثل "پدر فقیر پدر پولدار" سعی می‌کردند جو بازار را عوض کنند.

دلال‌ها نه تنها به خریداران امیدواری می‌دانند بلکه آنها را تشویق به خرید می‌کردند. یکی از آنها به چند خانم جوان می‌گفت: شما که ۵۴ هزار تومان خریده‌اید یک پله هم در این قیمت بخرید تا هم قیمت تمام شده دلار برای شما کم شود و هم از رشد نرخ دلار سود بیشتری ببرید. با این حال دلال‌ها فقط فروشنده‌ بودند و خرید نمی‌کردند. یکی از واسطه‌ها در پاسخ به این سوال که چرا خرید نمی‌کنید به خبرنگار ایراسین گفت: کل نقدینگیمان را ارز خریدیم، ریال برای خرید نداریم. درحالی‌ که کمی بالاتر از قیمت‌های اعلامی فروشنده بودند. یکی از افرادی که هزار دلار به قیمت ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان خرید کرده‌ بود به خبرنگار ایراسین گفت: روی قیمت ۵۳ هزار و ۹۰۰ تومان ۲ هزار دلار خریدم، حالا مجبورم خرید کنم تا میانگین خریدم کاهش پیدا کند.

پسر جوان دیگری گفت: می‌خواستم ارزش پس‌اندازم حفظ شود به همین دلیل روی قیمت ۵۲ هزار تومان تومان دلار خریدم. در بخشی از خیابان نیز مردم فارغ از غوغای دلار زندگی عادی خود را دنبال می‌کردند و بعضی از آنها از ریزش قیمت‌ها خوشحال بودند. یکی از این افراد خانم سی و چند ساله‌ای بود که همراه با فرزندش برای خرید کیف به بازار آمده بود. این خانم در مورد نوسانات دلار گفت: کسی که اینقدر ریسک می‌کند باید تحمل این شرایط را هم داشته باشد ما خوشحالیم چون کاهش نرخ ارز به نفع همه ماست ولی افزایش قیمت دلار شاید فقط به نفع همین چند نفرباشد.

صرافی‌ها راضی به گفت‌وگو نشدند، تنها کارمند یکی از این صرافی‌ها گفت: افراد زیادی برای فروش شک‌ دارند و اگر مطمئن شوند که دلار در کوتاه مدت به کانال ۵۰ هزار تومان برنمی‌گردد عرضه‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند، امروز از یک دلال ارز شنیدم انتظار دلار ۳۹ هزار تومانی هم عجیب نیست.

این پیش‌بینی‌ها یک‌شنبه ریزشی خیابان سپه برای دلال‌های ارزی را ترسناک‌تر می‌کرد. بازار قبل از ظهر خلوت‌شد و بسیاری از دلال‌ها معامله را رها کردند ولی خریداران ‌روزهای قبل دلار تا تاریکی روز در خیابان بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =