• ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
  • کد خبر: 38455
  • readingTime: ۲ دقیقه
آرتور وارتون

آرتور وارتون اهل جیم‌تاون در کشور غنا به عنوان اولین فوتبالیست حرفه‌ای سیاه‌پوست در جهان شناخته می‌شود.

آرتور وارتون اولین سیاه‌پوستی بود که وارد لیگ فوتبال شد و در سطح حرفه‌ای بازی کرد، و اولین کسی بود که ۱۰۰ یارد را در ۱۰ ثانیه دوید. او در سال ۱۹۳۰ از دنیا رفت اما میراثش همچنان باقی است.

آرتور وارتون به عنوان اولین فوتبالیست حرفه‌ای سیاه‌پوست در جهان شناخته می‌شود. اگرچه دقیقا اولین بازیکن سیاهپوست نبود چراکه آماتورهایی به نام رابرت واکر از کوئینز پارک، و اندرو واتسون ملی‌پوش اسکاتلندی، قبل از او بازی می‌کردند. وارتون اولین بازیکن حرفه‌ای سیاهپوست بود که در لیگ فوتبال بازی کرد.

وارتون در تاریخ ۱۸ اکتبر ۱۸۶۵ در جیم‌تاون غنا به دنیا آمد. او در سال ۱۸۸۲ به انگلستان رفت تا به عنوان یک مبلغ متدیسم آموزش ببیند، اما به زودی این کار را رها کرد و به ورزش مشغول شد. او یک ورزشکار همه جانبه بود؛ در سال ۱۸۸۶ به رکورد جهانی ۱۰ ثانیه برای دوی ۱۰۰ یارد در مسابقات قهرمانی AAA دست پیدا کرد. او همچنین یک دوچرخه‌سوار و کریکت‌باز مشتاق بود و برای تیم‌های محلی در یورکشایر و لنکشایر بازی می‌کرد. با این حال، وارتون بیشتر به خاطر فعالیتش در فوتبال معروف است. او اولین فوتبالیست سیاه‌پوستی بود که حرفه‌ای شد.

آرتور وارتون

وارتون به عنوان یک آماتور شروع به بازی به عنوان دروازه‌بان برای دارلینگتون کرد، و بعد وارد پرستون نورث‌اند شد و بخشی از تیمی بود که در فصل ۱۸۸۶–۱۸۸۷ به نیمه‌نهایی جام حذفی رسید. او در سال ۱۹۸۸ فوتبال را ترک کرد تا روی دویدن تمرکز کند و یک سال بعد به لیگ فوتبال برگشت و اولین قرارداد حرفه‌ای خود را با روترهام تاون امضا کرد و پس از گذراندن ۵ سال به شفیلدیونایتد رفت. وارتون سه بازی برای یونایتد انجام داد که آخرین بازی او برابر ساندرلند در دسته اول بود که او را به اولین بازیکن سیاه‌پوستی تبدیل کرد که در لیگ برتر انگلیس ظاهر شد. او سپس دوران‌های کوتاهی را در تیم‌های استالی‌بریج راورز، اشتون نورث‌اند و استاک‌پورت کانتکی گذراند.

وارتون در سال ۱۹۰۲ به دلیل اعتیاد به الکل از فوتبال بازنشسته شد و به عنوان کارگر حمل‌ونقل ذغال‌سنگ در معدن اصلی یورکشایر در ادلینگتون استخدام شد. هنگامی که جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ آغاز شد، وارتون به سپاه آموزش داوطلبانه (تقریباً معادل گارد داخلی جنگ جهانی دوم) پیوست و داوطلب شد تا در صورت فرا خوانده شدن، جان خود را در دفاع از بریتانیا ببخشد. پس از مرگش در سال ۱۹۳۰ او را در قبر یک فقیر نامشخص به خاک سپردند. در سال ۱۹۹۷ با تشکیل کمپین مبارزان ضد نژادپرستی به نام «فوتبال متحد می‌کند، نژادپرستی جدا می‌کند» سنگ قبری برایش تهیه کردند. وارتون در سال ۲۰۰۳ به خاطر تاثیری که بر فوتبال گذاشت، وارد تالار مشاهیر فوتبال انگلیس شد.

اولین فوتبالیست سیاهپوست تاریخ چه کسی بود؟

یک کمپین برای نصب مجسمه او در دارلینگتون و همچنین در روترهام برای قدردانی از دستاوردهایش تشکیل شد. در سال ۲۰۱۲ مجسمه کوچکی از وارتون در مقر فیفا به سپ بلاتر اهدا شد تا در معرض نمایش دائمی قرار بگیرد. در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ هم از مجسمه‌ای به افتخار وارتون در مرکز ملی فوتبال سنت‌جورج پارک پرده‌برداری شد. و در سال ۲۰۲۰ از یک نقاشی دیواری در دارلینگتون در صد و پنجاه و پنجمین سالگرد آرتور وارتون رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =