فلزات غیرآهنی

کاهش قیمت فلزات در بازار جهانی کامودیتی‌ها ادامه‌ دارد و از انواع ورق‌های فولادی گرفته تا بیلت، اسلب، میلگرد و سنگ آهن در هفته اول خردادماه بازدهی منفی به ثبت رساندند. همچنان تقاضای خاصی در بازارهای جهانی وجود ندارد و عرضه‌ها با احتمال بروز رکود تقویت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سنگ‌آهن، ورق‌های فولادی، اسلب، بیلت، زغالسنگ و انواع کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته روی دور کاهش قیمت قرار داشتند تا بازارهای جهانی شاهد یک هفته‌ نزولی دیگر باشد. افت قیمت کامودیتی‌ها از اواخر اسفند آغاز شد و همچنان پرسرعت ادامه‌ دارد. در طول هفته‌ اول خرداد نیز عمده کامودیتی‌ها در بازار روند قیمتی ریزشی داشتند با این تفاوت که این هفته روندهای ریزشی به کف‌های حمایتی مهمی نفوذ کرد و اگر در هفته‌ پیش‌رو تقاضا در بازار فلزات تقویت نشود شاید افزایش عرضه‌ها منجر به ریزش شدید دیگری در بازار شود.

ورق‌های فولادی

افت قیمت قراضه و سنگ آهن و قیمت محصولات روسیه در بازارهای جهانی با ریزش قیمت ورق‌های فولادی در طول هفته‌ اول خردادماه همراه بود. در این بازار ورق گرم فوب ترکیه با کاهش ۶.۵ درصدی بیشترین بازدهی منفی را به ثبت رساند شرایط سایر ورق‌ها نیز به قرار نمودار زیر است:

افزایش عرضه‌ها در بازار فلزات جهانی

اگرچه بازار ورق‌های فولادی هفته نزولی را تجربه می‌کند ولی کاهش قیمت‌ها نسبت به چند هفته قبل معقول‌تر است.

بیلت

بیلت صادراتی فوب ایران با افزایش ۲.۸ درصد در طول هفته‌ گذشته پر بازده‌ترین کامودیتی‌ هفته بود. البته افزایش قیمت بیلت فقط مربوط به بیلت ایران‌ است، درحالی که سایر محصولات ریزشی عمل کردند. قیمت بیلت بنادر شرق آسیا حدود ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد و بیلت صادراتی دریای سیاه نیز حدود ۱ درصد منفی شد. افزایش قیمت بیلت ایران در هفته ریزشی بازار بیلت به تعبیر بعضی از کارشناسان نشانه مثبتی از ثبات احتمالی در این بازار است.

اسلب

بازار اسلب برخلاف بیلت یک دست ریزشی بود. اسلب صادراتی بزریل با کاهش ۷.۹ درصدی سنگین‌ترین نزول هفتگی این بازار را ثبت کرد، سپس اسلب وارداتی بنادر ایتالیا و اسلب دریای سیاه با کاهش قیمت ۲.۳ درصدی هفته ریزشی بازار اسلب را تکمیل کردند. متال بولتن در گزارشی از تاثیرگذاری اسلب صادراتی روسیه بر بازار اسلب گفت. روس‌ ها با ارائه تخفیف روی اسلب باعث کاهش قیمت محصول سایر کشورها شده‌اند.

قراضه

قراضه در طول هفته‌ گذشته روزهای کم معامله‌ای را تجربه کرد. نه فروشندگان میلی به فروش قراضه دارند و نه خریداران راضی به خرید در حجم سنگین می‌شوند، زیرا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و سیاست‌های اقتصادی پس از آن احتمالا بازار قراضه را متاثر خواهد کرد. با این حال معدود معاملات انجام شده نشان می‌دهد قراضه در طول هفته گذشته با افزایش قیمت محدودی معامله شده‌است.

سایر کامودیتی‌ها

زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، میلگرد و سایر فلزات نیز در هفته اول خردادماه ریزشی ظاهر شدند. زغال‌سنگ فوب استرالیا بیش از ۱ درصد ریخت، سنگ آهن وارداتی بنادر چین بیش از ۵ درصد نزولی شد و بازار میلگرد کف قیمتی ۶۰۰ دلار برای هر تن را از دست داد. گلدمن ساکس در گزارشی مدعی شد احتمال بروز رکود باعث تقویت عرضه و کاهش ذخایر انبارها شده‌ است و به نظر ریزش این فلزات نیز به همین دلیل باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =