فرزین آقا بزرگی

شاخص کل بورس با کاهش چشمگیری در روزهای اخیر به ارتفاع دو میلیون و ۲۱۴ هزار واحدی بازگشته است.به گفته فرزین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، اصلاح روند صعودی و دخالت در نظام عرضه و تقاضا دو عامل اصلی افت بورس در روزهای اخیر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در اولین روز از هفته چهارم اردیبهشت‌ماه با فشار عرضه‌ها مواجه شد؛ به صورتی‌که شاخص کل بورس با کاهش ۶۳ هزار و ۶۶۶ واحدی، معاملات خود را در اولین روز هفته به پایان رساند و به ارتفاع دو میلیون و ۲۱۴ هزار واحدی بازگشت. فرزین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه قرمزپوش شدن بورس را ناشی از دو عامل دانست و به خبرنگار ایراسین گفت: حرکت فعلی بازار سرمایه را می‌توان ناشی از روند طبیعی و ذاتی بازار دانست. طبیعت بازار سرمایه حکم می‌کند هر صعودی یک اصلاح و نزول داشته باشد و بازار باید فرازو نشیب را تجربه کند.

وی در ادامه درمورد عامل دوم نزولی شدن بازار سرمایه گفت: عامل دوم زمانی اتفاق می‌افتد که ارکان و مسئولینی که هیچ ارتباطی در خصوص هدایت عرضه و تقاضا در بازار ندارند، در صحنه حاضر شوند و به واسطه وضع قوانین و مقررات، ارشاد، مدیریت یا دستور در نظام عرضه و تقاضا دخالت کنند تا شرایط غیرطبیعی برای بازار سرمایه رقم خورد. بنده معتقدم شرایط فعلی بازار سرمایه وجود این رکن دوم است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد شاخص کل و شاخص هم‌وزن در هفته‌های گذشته بیان داشت: وضع مقررات و تغییر زیرساخت‌های معاملات از جمله کاهش ضریب اعتباری برای شرکت‌های کارگزاری و یا کاهش ترکیب دارایی سهام صندوق‌های با درآمد ثابت از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد که هر دو به منزله دستور فروش تلقی می‌شود؛ بیانگر این موضوع است که کفه عرضه به وسیله ابزار در اختیار مدیران سرمایه‌گذاری هدایت می‌شود.

آقابزرگی ادامه داد: این دو عامل به همراه اظهارنظر، مصاحبه و یا هشدار دادن به سهامدارانی که وارد بورس می‌شوند چه از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس و چه از سوی سازمان یا ارکان بورس، همگی دست به دست یکدیگر می‌دهند و برای فعالان بازار به خصوص افراد غیرحرفه‌ای و مبتدی سال ۹۹ را تداعی می‌کند که زمان خروج از بازار فرا رسیده است.

بررسی صف‌های خرید و فروش بورس در روز گذشته نشان می‌دهد، همچنان کفه ترازوی صف فروش سنگین‌تر است. این کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: در اوج شکوفایی و رونق بازار سرمایه در شش ماه ابتدایی سال ۹۹ حدود ۲۵ همت ورود پول حقیقی داشتیم و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰هزارمیلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شد. فعالان بازار در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۰ هزارمیلیارد تومان پول ار بازار خارج کردند. همچنین در طول هفته گذشته ۲۰ هزارمیلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است که این میزان خروجی توسط اشخاص حقیقی در طول ده روز گذشته با کل ورودی سرمایه در سال ۹۹ برابری می‌کند. اگرچه بازار در سطح ارزندگی قرار دارد ولی این اعداد و ارقام نشان می‌دهد با صدور دستورات مبنی بر عرضه سهام، بازار به این حال و اوضاع افتاده است.

آقابزرگی معتقد است بازار در شرایط فعلی قابلیت پیش‌بینی ندارد و کم‌تر کسی تصور می‌کرد شاخص هم‌وزن روز گذشته حدود ۳.۵ درصد افت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =