• ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
  • کد خبر: 37030
  • readingTime: ۲ دقیقه
مرغ

افزایش روزانه قیمت مرغ به اتفاقی طبیعی در بازار گوشت سفید تبدیل شده‌است و داده‌های آماری تولیدکنندگان مرغ نیز از کاهش جوجه‌ریزی و افزایش سنگین هزینه‌های تولید به ویژه در بخش جوجه یک روزه خبر می‌دهد. با این تفاسیر آیا افزایش قیمت مرغ متوقف خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، روند افزایش قیمت مرغ همچنان ادامه‌ دارد، وعده مسئولان برای توزیع مرغ منجمد نیز تاکنون در کنترل قیمت‌ها تاثیری نداشته است. اگرچه در آخرین اخبار قرار شد مرغ گرم با قیمتی حدود ۷۴ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد ولی داده‌های تولیدکنندگان مرغ گوشتی و جوجه یک روزه فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، روند صعودی قیمتی مرغ شاید ادامه‌دار باشد.

مرغداران مدعی‌اند جوجه ریزی در کشور کاهش یافته‌ است و داده‌های آماری نیز این ادعا را تایید می‌کند. آمارهای جوجه‌ریزی در دوازده ماه گذشته نیز این مسئله را تایید می کند. به طور متوسط در ماه‌های معمولی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شد ولی کاهش جوجه‌ریزی در اسفند ۱۴۰۱ مقدمات کاهش عرضه در بازار مرغ را فراهم کرد. بهرام پاکزاد، عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی کشور دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: تولید مرغ به دلیل رشد هزینه‌های تولید و ضرر و زیان وارد شده به مرغداران کاهش محسوسی یافته است و مرغداران مانند سابق در اسفند و فروردین ماه جوجه‌ریزی نکرده‌اند.

در این شرایط چشم‌انداز مثبتی از افزایش جوجه‌ریزی برای اردیبهشت ماه وجود ندارد با این حال به گفته‌ مرغداران قیمت جوجه یک‌روزه و آذوقه به بزرگترین مشکل مرغداران تبدیل شده‌ است. براساس آمارهای اعلامی قیمت جوجه یک روزه در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش یافته‌است. داده‌های آماری در سامانه کدال نیز از نشان می‌دهد قیمت جوجه یک روزه از ۲۵ بهمن تا ۲۵ اسفند ماه بیش از ۴ برابر شده است.

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی کشور در مورد قیمت جوجه یک روزه گفت: چطور ممکن است مسئولان برای قیمت مرغ این قدر حساسیت داشته باشند ولی قیمت جوجه یک روزه را رها کنند؟ چرا قیمت مصوب و مشخصی برای جوجه یک روزه در نظر نمی‌گیرند؟

افزایش قیمت آذوقه نیز به یکی دیگر از مشکلات مرغداران تبدیل شده‌ است. پاکزاد گفت: خیلی از همکاران مجبورند آذوقه را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب از بازار آزاد تهیه کنند و در نتیجه این مسائل باعث شده‌ تا افزایش قیمت مرغ ادامه‌دار باشد. قیمت گشتار مرغ در کشتارگاه‌ها به بالاتر از ۷۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش هزینه‌های تولید باعث شده‌ تا اگر جوجه‌ریزی در اردیبهشت و خرداد نیز افزایش پیدا کند، امکان کاهش قیمت مرغ وجود نداشته باشد. پاکزاد این باره گفت: از دولت می‌خواهیم آذوقه و جوجه را با یک قیمت مشخصی به ما بدهد و ما هم هر مقدار مرغ نیاز باشد با قیمت متناسب با نرخ آذوقه تحویل خواهیم داد ولی اینکه هزینه‌های تولید مرتب افزایش پیدا کند و جلوی افزایش قیمت مرغ را بگیرند منجر به کاهش تولید خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =