• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
  • کد خبر: 36783
  • readingTime: ۲ دقیقه
بانک

شاخص کل بورس تهران در حالی بهار ۱۴۰۲ را به پشتوانه گزارش‌های مالی خوب بانک‌ها با رکوردشکنی‌ها ادامه‌ می‌دهد که گزارش‌های سه ماه اول سال ۲۰۲۳ با ریزش سنگین سهام بانک‌های آمریکا و اروپا همراه بوده است. آمریکایی‌ها در حال خروج گسترده پول از بانک‌ها هستند و این مسئله با واکنش منفی بازار سهام و سبز شدن احتمالی بازار فلزات همراه شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گزارش‌های مالی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در سه ماه اول ۲۰۲۳ با ریزش سنگین قیمت سهام آنها همراه بود به گونه‌ای که بلومبرگ انتشار این گزارش‌ها را با واژه بمباران تشریح می‌کند. First Republic Bank (NYSE:FRC) یکی از بانک‌های منطقه‌ای آمریکا از کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری سپرده‌ها خبر داد اگرچه این بانک تاکید کرد فرار سپرده‌ها تثبیت شده‌است ولی سهام آن با ریزش باورنکردنی از سطح ۱۲۰ دلار تا زیر ۱۰ دلار ریزش کرد.

تداوم گزارش‌های ناامیدکننده بانک‌های آمریکایی

نمودار قیمت سهام بانک First Republic Bank شبیه به نمودار بانک SVB آمریکاست که ماه گذشته با چنین ریزشی مواجه شد ولی این ماه فقط حال و روز یک بانک آمریکایی بد نبود. سهام UBS دیگر بانک آمریکایی نیز بیش از ۳% ریزش کرد از طرفی شاخص سهام بانک‌های اروپایی نیز با ریزش ۲% همراه بوده است. در اروپا سهام بانک سانتاندر با ۴% و بانک Deutsche آلمان با ۳% کاهش مواجه شدند تا بمباران گزارش‌های مالی سه ماهه با سهام بانکداری در جهان را ریزشی کند.

فرار سرمایه از بانک‌ها

«خروج سرمایه از بانک‌ها با جذب سرمایه در بازار فلزات گران‌بها همراه بوده است.» این جمله ادعای خبرگزاری رویترز از شرایط اقتصاد جهانی است. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد ماه گذشته پس از ورشکستگی بانک SVB قیمت انس جهانی طلا افزایش چشم‌گیری پیدا کرد. Investing طی گزارشی در این‌باره نوشت: دیدگاه مردم از سرمایه امن نسبت به سپرده بانکی و دلار تغییر کرده‌ است، آنها ترجیح می‌دهند برای امنیت بیشتر طلا بخرند.

از طرفی کاهش سپرده‌های بانکی و ریزش سهام بانک‌ها در بازه‌های زمانی قبلی برای بازار فلزات جهانی مانند مس نیز اتفاق خوبی بود. به خصوص اینکه انجمن آهن و فولاد چین از کارخانه‌جات فولادی این کشور خواست تا برای کنترل قیمت فلزات، تولید خود را کاهش دهند. واکنش بازار فلزات پایه به خصوص مس به ورشکستگی SVB مثبت بود و حالا با احتمال کاهش تولید فلزات در چین خوشبینی به رشد قیمت فلزات افزایش یافته‌است. البته نباید فراموش کرد که احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا ۰.۲۵ در جلسه هفته آینده فدرال رزرو وجود دارد و بازارهای مالی تاکنون به این مسئله واکنش منفی نشان داده‌اند.

عملکرد قوی بانک‌ها در ایران

گزارش‌های مالی ناامیدکننده بانک‌های آمریکایی و اروپایی در حالی منتشر می‌شود که گزارش اسفندماه بانک‌ها در بازار سرمایه از رشد تراز عملیاتی آنها خبر می‌دهد. عملکرد ماهانه اسفندماه نسبت به میانگین ماهانه ۱۴۰۱ بانک‌ها در ایران رشد چشم‌گیری داشت در این میان موسسه اعتباری ملل با ۳۷۳% رشد در صدر قرار می‌گیرد، عملکرد مابقی بانک‌ها به قرار جدول زیر است:

نام بانک

رشد تراز عملیاتی اسفند نسبت به میانگین ماهانه

بانک تجارت

۲۷۲%

بانک پاسارگاد

۲۲۴%

بانک اقتصاد نوین

۱۹۴%

بانک سامان

۱۳۹%

بانک سینا

۱۱۴%

بانک پارسیان

۱۰۸%

پست بانک

۹۷%

بانک خاورمیانه

۹۴%

بانک صادرات

۷۷%

بانک دی

۵۷%

بانک ملت

۴۴%

بانک کارآفرین

۳۵%

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =