• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
  • کد خبر: 36679
  • readingTime: ۲ دقیقه
شکر

افزایش قیمت شکر در بازارهای جهانی سیاست‌مداران اروپایی را برای کنترل تورم دچار دردسر کرده است. دومین تاجر بزرگ شکر در بریتانیا در این‌باره به رویترز گفت: قیمت‌های لحظه‌ای شکر سفید، یک ماده غذایی پرمصرف، همچنان صعودی است و این امر سیاست‌گذارانی را که تلاش می‌کنند تورم قیمت مواد غذایی را کنترل کنند، با مشکل مواجه کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت شکر در بازارهای جهانی از ابتدای سال ۲۰۲۰ صعودی شد و خیلی سریع از ۲۸۰ دلار به ۵۰۰ دلار برای هر تن رسید ولی برداشت ناامیدکننده محصول در سال زراعی گذشته باعث شد تا قیمت هر تن شکر سفید در بازارهای جهانی به بالاتر از ۷۰۰ دلار نیز برسد. افزایش قیمت شکر بهای تمام شده بسیاری از مواد غذایی به خصوص مواد غذایی بسته‌بندی شده را افزایش داد که افزایش ۲۵ درصدی محصولات نستله یکی از پس لرزه‌های قیمت جدید شکر بود. حالا رویترز خبر می‌دهد اروپایی‌ها برای تامین شکر مورد نیاز به دنبال منابع جدید می‌گردند.

دومین تاجر بزرگ شکر در بریتانیا به رویترز گفت: قیمت‌های لحظه‌ای شکر سفید، یک ماده غذایی پرمصرف، همچنان صعودی است و این امر سیاست‌گذارانی را که تلاش می‌کنند تورم قیمت مواد غذایی را کنترل کنند، با مشکل مواجه کرده‌است. رشد تورم به خصوص پس از جنگ روسیه با اوکراین به مشکل بزرگ دولت‌های اروپایی تبدیل شده‌است ولی افزایش قیمت شکر به عنوان ماده‌ پر مصرف بسیاری از صنایع غذایی کاهش تورم را با مشکل مواجه کرده‌است، ضمن اینکه آمارها از احتمال رشد بیشتر قیمت شکر در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد.

"بریتیش شوگر" پیش‌بینی خود از تولید شکر در سال زراعی جاری را از ۰.۹ میلیون تن به ۰.۷۴ میلیون تن کاهش داد تا اروپایی‌ها به دنبال تامین منابع جدید شکر برای کنترل تورم باشند. دومین تاجر بزرگ شکر در بریتانیا در این‌باره به رویترز گفت: "بریتیش شوگر" امکان خرید از تمام منابع احتمالی را بررسی می‌کند برای مثال من برای اولین بار در خاطراتم می بینم که شکر سفید از تایلند به سمت انگلستان می رود.

بحران شکر به ایران می‌رسد؟

قیمت شکر در بازارهای جهانی در مدتی کمتر از ۳ سال ۳ برابر شد و امروز نزدیک به سقف قیمتی تاریخی خود قرار دارد ولی آیا بحران شکر به ایران می‌رسد؟ غلامحسین بهمنی دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال گفت: با افزایش تقاضا در پیک مصرف همچون ماه رمضان و ۶ ماهه نخست سال، احتمال افزایش قیمت شکر در صورت عدم واردات وجود دارد.

براساس آمار بیشترین تقاضا سالیانه شکر در ایران برابر با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که از این مقدار ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و برای تامین بخش دوم باید واردات صورت بگیرد. واردات شکر به ایران نیز معمولا در نیمه دوم فصل تابستان یا نیمه دوم سال انجام می‌شود. حالا در روزهایی که اروپایی‌ها به دنبال منابع جدید برای خرید شکر می‌گردند، ایران نیز باید آماده واردات شکر با قیمت‌های جدید شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =