دانشمندان

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با اشاره به همکاری با انجمن سمپاد برای توانمندسازی و جذب نخبگان این حوزه اظهار داشت: دو ساختمان را که از ۲۷ سال قبل نیمه‌کاره بود، تکمیل کردیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان در این بناها مستقر شده و از توانایی نخبگان این حوزه برای حل مشکلات کشور کمک بگیرند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، جذب نخبگان از راه تلاش برای مشارکت آنها در روند توسعه، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور از مدت‌ها قبل در سخنان همه مسئولان به‌ویژه مقام معظم رهبری بیان و بارها تکرار شده است. ایشان در سال ۱۳۹۷ در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی اظهار داشتند: «... باید کار کنید؛ کار کنید تا بتوانید نخبه را شناسایی کنید، نخبه را جذب کنید، نخبه را هدایت کنید، نخبه را سازمان‌دهی کنید، سخن نخبه را بشنوید».

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در همین راستا از مدتی قبل در راستای ترویج علم و فناوری زیستی و برای توانمندسازی استعدادهای درخشان برنامه‌های مختلفی را برای شماری از اعضای انجمن مردم‌نهاد سمپاد برگزار کرد.

این برنامه‌ها شامل کارگاه آشنایی با گیاهان تراریخت و ایمنی زیستی، بازید علمی و نشست های توانمندسازی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، سخنرانی‌ها، دوره‌های آموزشی برخط و چهار کارگاه حضوری مهندسی ژنتیک و گیاهان تراریخت و ایمنی زیستی، الکتروفورز (عملی) و حیوانات دست‌ورزی‌شده ژنتیکی بود.

دکتر جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در مورد کیفیت این جلسات و آموزش‌ها همچنین نتایج آنها اظهار داشت: در راستای شناسایی، جذب و توانمندسازی نخبگان و مدال‌آوران المپیادی کشور در حوزه زیست‌فناوری شروع به همکاری با انجمن سمپاد به عنوان یک انجمن مردم‌نهاد کردیم.

استقرار بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان

محمدی در مورد توسعه بناهای پژوهشگاه اظهار داشت: از مهر ماه گذشته تکمیل ساختمان‌هایی را که از ۲۷ سال قبل نیمه‌کاره بود، آغاز کردیم و مرحله اول این بناها که حدود دو هزار متر است تا پایان اردیبهشت جاری آماده بهره برداری است و تحویل شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه زیست‌فناوری می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری توضیح داد: دو ساختمان نزدیک به ۱۵ هزار متر بنا دارد که شامل فضاهای اداری، آزمایشگاهی و تولیدی است و دفتر، بازاریابی و آزمایشگاه برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه زیست‌فناوری را تامین می‌کند.

وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که چند شتاب‌دهنده تخصصی هم مستقر شوند که برای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت دهند. اکنون بیش از ۳۰ شرکت‌ دانش‌بنیان فعال در زمینه زیست‌فناوری پزشکی، دام و طیور و گیاهی برای استقرار در این بناها درخواست داده‌اند.

وی افزود: در هر حوزه‌ای که جذب شوند به شکل تخصصی و با آموزش های تخصصی روش‌های جدید آنها را توانمند می‌کنیم تا در همان شرکت جذب شوند و در حوزه‌ای که علاقه دارند، بدرخشند.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری تاکید کرد: به این شکل هم تولید دانش‌بنیان و هم جذب نخبگان محقق می‌شود.

جذب بیش از هزار و ۳۰۰ دانش‌آموخته

وی ادامه داد: در این روند بیش از ۳۰ نفر از برگزیدگان المپیادهای جهانی و کشوری را که دانشجو و دانش‌آموز بودند، به پژوهشگاه دعوت و اولویت‌های خود را به آنها ارائه کردیم. در این راستا جلساتی نظری و عملی برای توانمندسازی آنها گذاشتیم تا آنها را برای فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علاقه‌مندی آنها و اولویت‌های پژوهشگاه مهیا کنیم.

استاد دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران افزود: پژوهشگاه از طرف دیگر برای اشتغال این افراد دغدغه دارد. مجموعه سیناژن اخیرا دراین پژوهشگاه سرمایه‌گذاری کرده و در نظر است نزدیک به هزار و ۳۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با زیست‌فناوری را در مجموعه جدید خود در پژوهشگاه مشغول به کار کنیم. همچنین جذب اعضای انجمن سمپاد هم در رایزنی‌های ما با مجموعه سیناژن مد نظر بوده است.

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری مهم‌ترین مرکز تحقیقاتی زیر نظر وزارت علوم و فعال در زمینه مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به عنوان یک موسسه پژوهشی و برای انجام تحقیقات علمی‌صنعتی و به‌ویژه کاربردی، بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در سال ۶۶ تاسیس شد تا جهت نیل به اهدافی همچون تحقیقات در زمینه های مختلف علوم زیستی، پزشکی،‌ کشاورزی، دارویی و زیست‌فناوری گام بردارد و آموزش و تربیت متخصصان و محققان دانشگاه های کشور را به عهده گیرد.

این پژوهشگاه از سه پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی، زیست فناوری پزشکی و زیست فناوری صنعت و محیط زیست تشکیل شده است که هر کدام از این پژوهشکده ها نیز دارای سه گروه پژوهشی هستند. گروه ها نیز اولویت های خاص خود را بر مبنای تخصص، امکانات و نیازهای جامعه تعریف می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =