• ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
  • کد خبر: 36369
  • readingTime: ۳ دقیقه
زباله

سرانه تولید زباله در ایران سه برابر دنیا است. متوسط تولید سرانه زباله در ایران سالی ۳۲۰ کیلوگرم است. اما در دنیا آمار متفاوت است و رقم ۱۱۰ کیلوگرم عنوان شده است. در ایران به خاطر عدم مصرف صحیح مواد غذایی بیش از سه برابر میانگین جهانی زباله تولید می‌کنیم و رتبه ۱۷ بیشترین تولید زباله را در دنیا داریم. اما آنسوی ماجرا هم قصه غم‌انگیزی وجود دارد. در بحث مدیریت پسماند وضعیت نامناسبی داریم و از میان ۱۸۰ کشور رتبه ۹۸ در جهان از آن ماست.

پایگاه خبری ایراسین- مهنور گیتی‌فر: از سال ۲۰۰۰ که جنبش بدون زباله در اروپا شروع شد، سبک زندگی پسماند صفر یا بدون زباله برای بعضی از افرادی که حامی محیط زیست بودند، به وجود آمد. در ایران حدود چهار سالی است که مردم به یاری شبکه‌های اجتماعی با این سبک زنگی آشنا شدند. اما همچنان از چندوچون این سبک زندگی و اینکه چگونه به آرامی از مزایای آن استفاده کنند، بی‌اطلاعند.

یکی از مزایای سبک زندگی بدون زباله در کنار تعهد به مسئولیت اجتماعی فردی، کاهش هزینه‌های زندگی و صرفه اقتصادی آن است. آن‌هم در شرایط امروز که پول حرف اول را می‌زند.

مورد دوم آنکه خوشبختانه، «زباله صفر» بسیار محبوب شده است، این موضوع مربوط به رضایت بخش بودن آن است! بنابراین اگر تازه شروع کرده‌اید و به این فکر می‌کنید که اجرای این نکات ضایعات صفر (یا هر نکته پایداری در این مورد) چه نوع تأثیری می‌تواند داشته باشد، پاسخ این است که بسیار تأثیرگذار است، پس در صورت امکان ادامه دهید!

برای شروع ابتدا از کارهایی که برایتان ساده‌تر است شروع کنید و به مرور سایر موارد را اضافه کنید.

۱- آنچه را که نیاز ندارید رد کنید. آنچه را که نیاز دارید کاهش دهید؛ در مورد اینکه واقعا به چه مقدار و چیزی نیاز دارید، تجدید نظر کنید. اگر به قارچ نیاز دارید به یکباره برای چهار نفر دو کیلو قارچ نخرید. به میزان مصرف خرید کنید. به جای اینکه هر ده روز یکبار در حجم انبوه خرید کنید آن را به خرید مختصر هر پنج روز یکبار تغییر دهید.

۲- با استفاده از خشکاله، شروع به کمپوست کردن کنید. این سریعترین راه برای کاهش زباله در خانه است. خشکاله یا خشکماند تبدیل پسماند تر به زباله خشک است. با ترکیب خشکاله و خاک، می‌توانید کمپوست تولید کنید. به محض شروع کمپوست کردن، نیاز به تخلیه زباله را از یک روز در میان به ماهی یکبار و سپس چند ماه یکبار کاهش می‌دهید. زباله‌های مواد غذایی که کمپوست می‌کنید حاوی مقادی زیادی مواد آلی هستند که برای غنی سازی خاک بسیار ارزشمند است. و این به تنهایی یعنی پیروزی! چون از کودهای شیمیایی در امانید.

بهتر است پوست میوه‌ها و صیفی‌جات خود را در ابتدا خشک کنید. مواد غذایی که رطوبت دارند وقتی وارد کیسه زباله می‌شوند در نهایت منجر به تولید شیرآبه می‌شود که برای محیط زیست و چرخه تولید مضر است. این ضرر در وهله اول شامل سلامتی انسان می‌شود. به طور مثال وقتی خیار، پیاز، سیب زمینی، سیب و... پوست می‌کنید آن را در برابر آفتاب یا در سایه و گوشه‌ای خشک کنید. و بعد آن را به کمپوست خود اضافه کنید.

۳- چیزهای سخت برای بازیافت (اما هنوز قابل بازیافت) را جمع‌آوری کنید. بازیافت آخرین راه حل است. قبل از انداختن هر چیز غیرعادی در سطل زباله، ابتدا کمی تحقیق کنید (مثل درک انواع مختلف پلاستیکی که در کالاهای مصرفی خود می‌یابیم) تا ببینید چه چیزی را می‌توان یا نمی‌توان بازیافت کرد. نمونه‌های از این اقلام سخت برای بازیافت (اما هنوز قابل بازیافت) عبارتند از زباله‌های الکترونیکی، باتری‌ها، پلی‌استایرن، تیوپ خمیر دندان، سر مسواک برقی و غیره.

۴- همیشه یک بطری آب قابل استفاده مجدد و ماگ سفری همراه داشته باشید. ساده به نظر می‌رسد؟!

این اقدام به ظاهر ساده بسیار تاثیرگذار است. تنها با استفاده از یک بطری سازگار با محیط زیست یا بطری آب بدون پلاستیک، می‌توانید به طور متوسط سالانه ۱۵۶ بطری را ذخیره کنید. به این ویژگی مثبت اضافه کنید که این امر برای شما عادت می‌شود و در بسیاری از هزینه‌های شما صرفه جویی می‌شود. به ویژه در سفر، از هزینه پیوسته برای آب یا چایی جلوگیری می‌شود.

۵- کیسه‌های خرید قابل استفاده مجدد را همراه داشته باشید و فقط از کیسه‌های تولیدی استفاده نکنید.

وقتی در فروشگاهی می‌روید از گرفتن کیسه پلاستیکی امتناع کنید. کیسه‌های پلاستیکی قبلی خودتان را می‌توانید بشویید و مجددا استفاده کنید. آبی که برای شستن آن استفاده می‌کنید چند دهم آبی است که برای تولید آن پلاستیک به کار برده شده است. از کیسه پارچه‌ای در ابعاد و سایزها مختلف برای خرید انواع اقلام می‌توانید استفاده کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =