• ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
  • کد خبر: 35984
  • readingTime: ۲ دقیقه
کبالت

قیمت جهانی کبالت با افزایش عرضه توسط تولیدکنندگان در سرازیری نزول قرار دارد و حالا با افت قیمت این فلز در کنار لیتیوم، مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت باتری اتومبیل‌های برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.

به گزارش ایراسین، افزایش عرضه کبالت طی سال‌های گذشته با کاهش شدید قیمت این فلز همراه بود و با وجود اینکه قیمت جهانی کبالت از سال ۲۰۱۸ تا کنون بیش از ۷۰% کاهش یافته‌ است، تولیدکنندگان از برنامه‌های مختلف برای افزایش تولید کبالت طی سال‌های آینده می‌گویند. به تازگی سازمان زمین شناسی آمریکا USGS از افزایش تولید کبالت در کنگو و اندونزی در سال ۲۰۲۲ خبر داده است. در سال ۲۰۲۲ جمهوری کنگو با تولید ۱۳۰ هزار تن کبالت با اختلاف بزرگترین تولیدکننده‌کبالت در جهان لقب گرفت. تولیدات کنگو در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ با افزایش ۹.۲% همراه بود. اندونزی و روسیه پس از کنگو به عنوان بزرگترین صادرکنندگان کبالت شناخته می‌شوند. در مقابل چین بزرگترین واردکننده و تصفیه کننده فلز کبالت در جهان است.

چین ظرفیت پالایشگاهی کبالت طی سال ۲۰۲۲ را دو برابر افزایش داد و پیش‌بینی‌ها از افزایش تولید چین در این بازار حکایت دارد. دخالت چین در بازار کبالت باعث نگرانی بعضی از تولیدکنندگان به ویژه آمریکا شده است. رویترز طی گزارشی در این‌باره مدعی شد آمریکا از کنترل قیمت کبالت توسط چین نگران است.

قیمت کبالت طی هفته‌های گذشته نیز ریزشی بود. برای مثال کبالت داخلی چین نیز با حدود ۵% ریزش قیمت مواجه شد. براساس نمودارهای قیمتی احتمال نصف شدن قیمت کبالت برای سال ۲۰۲۳ نیز وجود دارد ولی باید دید تولیدکنندگان تا در مقابل ریزش کبالت چه برنامه‌ای خواهند داشت.

چرا کبالت؟

منابع مختلف بین ۶۰% تا ۸۰% استفاده چین از کبالت را در صنعت باتری‌های شارژی می‌دانند. گفته می‌شود فلز کبالت کالای استراتژیک در تولید اتومبیل‌های برقی است به همین دلیل تولیدکنندگان خودرو در چین از کاهش قیمت کبالت استقبال می‌کنند. طی شش ماه گذشته مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت باتری اتومبیل‌های برقی با کاهش قیمت شدیدی مواجه شده‌ است، برای مثال تنها در مدت چهار ماه قیمت لیتیوم بیش از ۵۰% کاهش یافت. افت قیمت مواد اولیه ساخت باتری برقی با استقبال تولیدکنندگان خودرو مواجه شده‌است و با توجه به اینکه برنامه‌های متعددی برای افزایش تولید کبالت یا سایر فلزات مانند لیتیوم در دستور کار دولت‌ها قرار دارد، فعالان بازارهای جهانی از احتمال ریزش قیمت ادامه‌دار کبالت به خصوص طی دو سال آینده می‌گویند.

چشم انداز بازار کبالت

منابع مختلف طی سال‌های گذشته مخازن کبالت کشور را حدود ۶% از مخازن زمین اعلام کرده‌اند ولی کبالت ایران تقریبا سهمی از بازارهای جهانی ندارد. اگرچه گفته‌ می‌شود طی دو سال آینده لیتیوم ایران به استخراج می‌رسد ولی انگار ایران تا کنون برنامه‌ای برای ورود به بازار جهانی کبالت ندارد. اکنون کنگو با اختلاف بزرگترین دارنده معادن کبالت در دنیاست و رقابت سختی میان آمریکا، کانادا و استرالیا برای تصاحب سهم از بازارهای جهانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =