روبط افغانستان و ایران

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: به دنبال توسعه و افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم و تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک داشته باشیم.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان دیشب در نشست با استاندار خراسان جنوبی در بیرجند اظهار داشت: مهمترین هدف از سفر به جمهوری اسلامی ایران بررسی وضعیت بنادر تجاری بین ایران و افغانستان است و در ادامه سفر خود از بندر نیمروز بازدید و سفری به چابهار خواهیم داشت.

وی گفت: تلاش می‌کنیم اگر ترانزیت ایران و افغانستان ۱۰۰ میلیون تن است به چند برابر افزایش یابد همچنین در برنامه ما با جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد سهولت در روابط تجاری بین ۲ کشور هستیم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان به بازدید خود از بازارچه مرزی یزدان در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این بازارچه یک بندر تجاری تاریخی است که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و اگر احیا شود ابتدا فشار تجاری از روی بندر اسلام قلعه کاهش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سه هزار کامیون در انتظار بارگیری به افغانستان هستند که باید فشار از روی بندر اسلام‌ قلعه (به سمت مرز دوغارون خراسان رضوی) را به هر طریقی کم کنیم و در این خصوص بهترین گزینه بازارچه یزدان است.

عزیزی گفت: ما به گاز، برق و انرژی در افغانستان نیاز و تقاضا داریم که این کمک و برادری در چند نقطه انجام شود، تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک با ایران داشته باشیم تا فشار اقتصادی که بابت مهاجرت مهاجران افغانی به ایران تحمیل می‌شود، کم شود.

وی افزود: امیدواریم تجارت و برنامه‌های اقتصادی خوبی بین ۲ کشور رقم بخورد و از همه دست‌اندرکاران که در زمینه مهاجران افغانی به خصوص تحصیل آنها زحمت می‌کشند و حق برادری به جا آورده‌اند خیلی سپاسگزاریم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: در استان خراسان رضوی متعهد شدیم که مرز دوغارون ۲۴ ساعته شود و در قدم دوم قصد داریم که بندر فراه (مجاور خراسان جنوبی) و در قدم سوم بندر نیمروز (همسایگی سیستان و بلوچستان) را هم ۲۴ ساعته کنیم و این کار مرحله به مرحله دنبال خواهد شد.

وی اظهار داشت: مردم ما در روستای کلاته نظر مشکلاتی داشتند که در صورت ارائه برنامه توسط دولت جمهوری اسلامی ایران ما هم همراهی لازم را خواهیم داشت تا در زمینه تامین برق این روستا اقدامات خوبی صورت گیرد.

عزیزی افزود: همچنین در زمینه درمان بیماران افغانستانی به اندازه‌ای که در ایران ظرفیت وجود دارد اعلام آمادگی هست و در دست احداث بودن بیمارستان شهرستان زیرکوه اقدام خوبی است چرا که برخی از بیماران ما به هندوستان و پاکستان برای درمان می‌روند که با وجود ظرفیت در این منطقه تلاش خواهیم کرد مسیری را برای درمان بیماران فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران همیشه در شرایط اشغال افغانستان همراه مردم این کشور بوده است گفت: جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها انسان مهاجر و هزاران انسان مجاهد و میزبان بیماران افغانستانی و محصلین این کشور بوده است که جای تشکر دارد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان عنوان کرد: ما از حیث همسایه نزدیک و هم مرز، همزبان، هم فرهنگ، هم دین و برادر، از اینکه در همسایگی کشور اسلامی بزرگ ایران هستیم، افتخار می‌کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشورش گفت: افغانستان در اصل یک کشور بی‌نیاز و غنی است و به عبارتی روی گنج‌های مختلف نشسته است.

عزیزی اظهار داشت: در مورد ماده معدنی لیتیوم در سه استان کشور افغانستان ذخیره زیادی داریم و به گفته متخصصان افغانستانی و آمریکایی در سایر استان‌ها نیز بالاتر از ظرفیت مس جزیره عرب و سایر مناطق جهان، در افغانستان وجود دارد از طرفی ضرورت و نیاز جهان به لیتیوم را همه می‌دانند و احساس نیاز به لیتیوم در کشور افغانستان و در جهان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در راستای فعالیت با کشورهای همسایه از جمله ایران که در همسایگی و همجواری افغانستان است و از طرفی کشوری مستعد بوده و در بخش فناوری معدن ظرفیت بالایی دارد، درخواست داریم با توجه به ظرفیت معدنی که در افغانستان وجود دارد و با شرایط امنیتی که در افغانستان مهیا است، ورود پیدا کند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: در حال حاضر بهترین فرصت است چرا که از نگاه امنیتی و از نظر دوستی و برادری موقعیت خوبی در افغانستان است همچنین با توجه شرایط و فناوری که در کشور ایران در زمینه فرآوری مواد معدنی وجود دارد در زمینه فرآوری مواد معدنی افغانستان اقدام شود.

وی با اشاره به بازدید خود از معدن سنگان خراسان رضوی افزود: اقدامات بسیار خوبی در راستای فرآوری مواد معدنی انجام شده که خوشحال کننده است و به گفته متخصصان، سنگ آهنی که در سنگان وجود دارد چند برابر ظرفیت آن در کشور افغانستان است.

عزیزی گفت: درخواست داریم در راستای استحکام و تقویت روابط بین ۲ کشور در قدم اول مسائل بسیار بزرگ را دنبال کنیم که در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی درخواست داریم در بخش آهن، مس و لیتیوم و سایر مواد معدنی افغانستان ورود و سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه دنیا به مواد خام معدنی افغانستان نیاز دارد گفت: با توجه به توان فرآوری مواد معدنی، علوم و فناوری که ایران دارد بهترین فرصت و ظرفیت کشور افغانستان است که برای فرآوری مواد معدنی ورود پیدا کند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان افزود: ما به دنبال این هستیم که بحث‌ها و گفت و شنودهایی با متخصصان، تجار و شرکت‌های بزرگ ایران داشته باشیم تا بتوانیم افغانستان را از حالتی که وجود دارد به سمت توسعه ببریم.

وی بیان کرد: همچنین در ادامه رایزنی‌های قبلی مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خصوص وزیر جهاد کشاورزی که به دنبال کشت فراسرزمینی در افغانستان بودند در این خصوص این پیشنهاد، ما تبادل نظرهایی را با ادارات متولی افغانستان داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: ۵۰۰ هزار هکتار زمین متعلق به دولت اسلامی افغانستان داریم که در زمینه کشت فراسرزمینی می‌توانیم برنامه‌های خوبی را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان روز شنبه وارد نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان در مرز دوغارون شد و در ادامه بازدید از مرزهای شرقی به خراسان جنوبی آمد و در مرز یزدان حضور یافت.

نورالدین عزیزی شامگاه شنبه پس از بازدید زیرساخت‌های بازارچه یزدان که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، فرماندار زیرکوه و جمعی از مسوولان نیز حضور داشتند، در جمع تجار و اهالی کلاته نظر مستقر در بازارچه مرزی یزدان حضور یافت و در خصوص استقرار گمرک در این نقطه قول مساعد داد.

وی سپس در استانداری خراسان جنوبی مورد استقبال استاندار قرار گرفت و امروز بازدید از پایانه مرزی ماهیرود را در برنامه دارد.

خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان هم مرز با افغانستان هستند.

این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که فعال‌ترین آنها در سال‌های اخیر مرز رسمی ماهیرود بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود.

فعال‌سازی سه بازارچه‌ مرزی دیگر خراسان جنوبی در دستور کار دولت سیزدهم و مدیریت استان است به‌ طوری که بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه از شهریور پارسال به‌صورت خرده‌فروشی فعال شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =